-
Visit Småland drar igång kampanj för att locka semesterfirare
I sommar ska Småland vara det naturliga semestermålet. I Visit Smålands kampanj “Småland blir det!” – eller “Småland bli dä” för att uttrycka sig småländskt – visas landskapet upp från sin bästa sida.
“Vi drar inte bara nytta av naturen utan också av kända varumärken från Småland.” Säger Helene Berg, VD på Smålands Turism.
Det givna valet för semesterfirare
Smålands Turism är en av tre länsturismorganisationer i Småland under samlingsnamnet Visit Småland. Under det varumärket gjorde Smålands Turism sommaren 2020 kampanjen “Emigrera till Småland i sommar” och “Småland har tänkt till” för konferenser i våras.
I sommar handlar kampanjen om att Småland ska vara det givna valet när semesterfirare planerar och bokar sin ledighet.
“Vi uppmärksammar kända varumärken från Småland, till exempel från Astrid Lindgren- och Utvandrararvet, men med en modernare känsla. Det finns nog knappast någon i Sverige som inte har något hemma som har sitt ursprung i Småland.” Berättar Helene Berg.
Utvandrar-Kristina guidar
“Småland blir det!” pågår mellan 15 juni-3 oktober och lyfter såväl företag som semesterplatser inom Jönköpings län och Kronobergs län.
Kampanjen finansieras till två tredjedelar av Region Jönköpings län. Resterande del står Region Kronoberg tillsammans med Destination Småland för. Destination Småland är Kronobergs motsvarighet till Smålands Turism.
“I våra kampanjfilmer använder vi vår Kristina från sommaren 2020 som guide och hon skickar barnfamiljer och vuxna på spännande upplevelser med hjälp av lite magi och de småländska föremålen man har hemma.” Säger Helene Berg.
Inspiratörer upptäcker Småland
Navet i kampanjen är webbplatsen guide.visitsmaland.se, som är full av guider från influencers och inspiratörer och där besöksnäringsföretag kan listas helt utan kostnad.
Bland annat kommer matkreatören Lisa Lemke att upptäcka Småland tillsammans med sin familj och lokala influencern Linnéa Rolfsson inspirerar genom sitt Instagramkonto Hemlikheter. Tävlingscyklisten Elna Dahlstrand kommer att ta med programledaren och artisten Nassim Al Fakir på ett mountainbike-äventyr och reseexperten Lottie Knutson återupptäcker sin barndoms Småland.
“Vi tar lärdom av förra året då det visade sig att influencers verkligen driver konkreta bokningar. De blir därför viktiga även i år.” Avslutar Helene Berg.
- Text: Smålands Turism
- Foto: Bolt, Bolt kommunikation
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
-
Gästbloggare
-