-
Visit Stockholm vill ändra det turistpolitiska målet
Visit Stockholm AB vill ändra det turistpolitiska målet från Sverige som ett ”turistland” till ”turist-, evenemangs- och mötesland”.
Detta står klart när Visit Stockholms Vd Thomas Andersson presenterade sitt inspel till regeringens besöksnäringsutredningen.
Här är Visit Stockholms synpunkter i utredningen:
- att besöksnäringspolitiken skall tas ut från landstingspolitik och näringspolitik och bli en egen gren
- att ytterligare resurser öronmärks för besöksnäringen från statligt håll (idag bärs den största kostnaden av kommuner och regioner)
- att staten bör formulera nationella mål avseende besöksnäringens utveckling t.ex. nya arbetstillfällen, tillväxt, kompetensförflyttning etc
- det är nödvändigt att statliga myndigheter och bolag får tydliga uppdrag inom besöksnäringen
- att staten tar ett finansiellt ansvar på för att vinna hit evenemang och större kongresser. Idag är det kommuner och regioner som driver frågorna samtidigt som det är staten som tar emot de största vinsterna som arrangemanget genererar genom olika skatter
- att staten bör eftersträva en viss regelbundenhet för att hålla kunskaps- och kompetensnivån uppe i berörda myndigheter och bolag om hur man lockar stora kongresser/evenemang.
- utredningen bör problematisera förhållandet mellan ökade besökarströmmar och hållbarhet i tillväxten. Sverige och Stockholm har ännu möjligheter att växa betydligt men en strategi för hur detta kan ske på ett hållbart sätt behöver formuleras. Tillväxten och de nya jobb som skapas tillsammans med att investeringar i besöksnäringen också kommer medborgarna tillgodo är ett nationellt intresse
- att nya modeller för insatser på den internationella scenen behöver utvecklas. Perspektivet i besöksnäringen har varit alltför lokal och måste bli mer internationell när potentialen ska analyseras
- att besöksnäringen tillsammans med det offentliga kan samverka i projekt med tydliga målsättningar behöver analyseras och bli mer konkret. Det bör vara ett statligt ansvar att säkerställa att kompetensen att genomföra sådana analyser finns.
- resemönstret och resebesluten är i ständig utveckling och det är tydligt att s.k. ”independentresenärer” bara ökar. Det får en lång rad konsekvenser som behöver återspeglas i utredningen och i konkreta förslag
- utredningen bör definiera hur attraktionskraften i städerna kan graderas i en exportmogen produkt. Städerna fungerar som en inkörsport till fler besök i hela landet
- att skapa en marknad för besöksnäringen som är tillräckligt stor och behöver erkännas och stödjas av den nationella nivån. Visit Stockholm är beredda och önskar samverka med andra exportmogna produkter i Sverige för att med olika kombinationserbjudanden locka fler besökare hit
- öka tillgängligheten främst genom flyg och kryssningstrafik. Staten behöver öka sina ansträngningar för att utveckla tillgängligheten med flyg, det handlar dels om resurser för att kunna attrahera en investering i en ny flyglinje men också om infrastrukturen på Arlanda
- olika förslag om ökade farledsavgifter bland annat försämrar vår konkurrenskraft som destination i Östersjön. Det är viktigt att staten ger tydliga uppdrag till statliga bolag och myndigheter att verka för en positiv utveckling för besöksnäringen. Det bör även gälla sjöfarten.
- satsa på infrastruktur och kollektivtrafik så man kan möta även den tillfälliga besökarens behov. Staten kan genom att besluta om ett sådant perspektiv i infrastrukturplaneringen och kollektivtrafikregleringen skapa bättre förutsättningar för att tillfredsställa det behov som den tillfälliga besökaren har. Här ligger också ett behov att möta de behov som funktionsnedsatta resenärer har
- marknadsföringen av Sverige behöver ha en tydlig förankring i platsen. Vårt svenska kulturarv skapar bättre möjligheter för den internationella besökaren att förstå varför Sverige ser ut som det gör idag. Balansen att beskriva Sverige idag och varifrån vi kommer behöver utvecklas vidare. Här har staten en viktig uppgift för ett rikt och starkt kulturarvsarbete. Det offentligas roll i att sätta bilden av Sverige och i vårt fall Stockholm är betydande. Vi bygger kännedom, först därefter kan vi få ett beslut att välja Stockholm och Sverige hos den potentiella resenären. När väl resebesluten finns där övergår ansvaret för mottagandet och värdskapet successivt på företagen i besöksnäringen
- det finns ett stort behov av mer kunskap och forskning för att förstå och kunna lyfta fram besökarnas beteende och besöksnäringens betydelse ur olika aspekter
- mycket av kommunikationen kring Sverige är idag värderingsstyrd. Visit Stockholm tycker att det är ett föredömligt sätt att kommunicera Sverige och Stockholm på
- den tekniska utvecklingen påverkar givetvis besöksnäringen. Här vill vi främst föra fram två perspektiv som utgår från att vi har förutsättningar och förmåga att göra mer utan allt för stora insatser. Statliga insatser inom detta område tror vi främst har bäring på Vinnova, men också till viss del i olika EU-program.
- lösa logistiska utmaningar genom att använda realtidsdata och mobil teknologi
- närvaron på distributionsplattformar är central och insatser behövs
- staten kan genom lagstiftning, avgifter och skatter inom hållbarhet påverka branschens agerande i önskvärd riktning. Sådana möjligheter bör dock vägas mot självreglering och konkurrenskraft
- fortsätta att arbeta med den sociala hållbarheten inom branschen
- skapa särskilda program för evenemang och kongresser för att utveckla en hållbarhetsstrategi
- kanske skall man införa en turistskatt?! En sådan skatt skulle kunna bestå av en obligatorisk statlig del och en frivillig kommunal del och således finansiera kostnader på olika offentliga nivåer
- Visit Sweden är under förändring och en hel del av förändringarna är positiva. Visit Stockholm har noterat att man lagt ned kontoren i Finland, Ryssland och Italien. Vi ställer oss positiva till den förändringen, men menar samtidigt att bearbetningen av dessa marknader inte bör försvinna. Vi menar också att Visit Sweden borde sett över hela sin internationella kontorsrörelse och gjort ett mer strategiskt vägval än att stänga tre kontor baserat på kostnadsskäl. Visit Stockholm menar därtill att den affärsmodell som Visit Sweden använder leder till suboptimeringar.
Källa: Visit Stockholm
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Stockholm
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter.
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 som presenteras av Statistiska Centralbyrån, SCB, och Ekonomifakta.se, sy...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg i Västsverige med fem nyskapande konstupplevelser i form av tre nya...
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan 24–29 juni i Norrköping! Dags att ...
-
-
Gästbloggare
-