-
Visit Swedens halvårsrapport: finansiellt resultat strax över förväntan
Visit Swedens finansiella resultat för första halvåret 2023 ligger strax över den statliga ägarens ekonomiska förväntningar.
”Jag och mina kollegor på Visit Sweden är oerhört glada och stolta över att vi fortsätter att leverera på de mål som vår ägare satt upp. Även om omvärldsläget och konkurrensen hårdnat.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden. ”Samtidigt ser vi att den nivå vi har på anslagen idag gör det utmanande att kunna gå från att hålla intresset uppe till att verkligen locka de intresserade att också resa till Sverige och semestra.”
Sammanfattat resultat:
◆ Totala intäkter uppgick till 58 519 TSEK.
◆ Rörelseresultatet uppgick till 860 TSEK.
◆ Periodens resultat uppgick till 763 TSEK.◆ 2 200 publicerade researtiklar internationellt till ett PR-värde om 580 MSEK.
◆ 120 arrangerade pressbesök i Sverige första halvåret.
◆ Nytt kommunikationskoncept för tydlig, internationell marknadsföring.
◆ Internationella bilden av destinationen Sverige fortsatt positiv – men utmanas.
◆ Stort intresse för pilotprojekt om Open Data för besöksnäringen.Visit Swedens finansiella resultat (763 TSEK) för första halvåret är i nivå med ägarens uppsatta ekonomiska mål som uppnås med god marginal genom en rörelsemarginal på +1,47% (ägarens mål är >0,5%) och en soliditet på 34,95% (ägarens mål är 20–35%).
Starkt intresse för Sverige som turistland
De årliga ekonomiska medel som anslås bolaget av staten (104,6 MSEK) används för att skapa effekt för svensk besöksnäring. Bland annat genom medieexponering av Sverige som turistland i en rad utvalda länder. En exponering som ska skapa intresse och nyfikenhet för Sverige som resmål.
Visit Sweden noterar att det turistrelaterade Googlandet om Sverige, i de länder Visit Sweden marknadsför Sverige är starkt och intresset från internationell press för Sverige som turistland är stort.
Researtiklar, pressbesök och marknadsföringskampanjer
Visit Sweden har under första halvåret initierat närmare 2 200 researtiklar som publicerats på de marknader Visit Sweden bearbetar: Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike och USA. PR-värdet på de publicerade artiklarna uppskattas till 580 MSEK, vilket motsvarar ungefärlig kostnad för annonsering för att uppnå motsvarande effekt.
Till och med juni genomfördes även 120 pressbesök i Sverige som Visit Sweden initierat. Vilket är en ökning med 28 procent jämfört med samma period föregående år. Ökningen kan främst tillskrivas effektivisering genom digitalisering, uppdaterad organisation och nya arbetsprocesser.
Marknadsföringskampanjen ”Spellbound by Sweden” fortsatte under året i Storbritannien och USA. Samt nya erbjudanden till tyskspråkiga researrangörer har lanserats i Tyskland, Österrike och Schweiz som innebär möjlighet att nå aktörer på svenska destinationer.
Fem projekt har genomförts under första halvåret
Under första halvåret genomfördes och slutrapporterades fem projekt som helt eller delvis finansierats av Tillväxtverket:
◆ Säkrare upplevelser i svensk natur: Instruktionsfilmer om säkerhet för besökare i den svenska naturen. Samt en modell för Tillväxtverket om hur svenska aktörer kan arbeta med film för att möta ökad efterfrågan på säkra naturupplevelser.
◆ Förstudie om Kulturturism: För att skapa en tydligare bild av svensk kulturturism, skapa tydligare definition av begreppet kulturturism och skapa en överblick om insatser för att främja kulturturism.
◆ Studie av den finansiella styrkan i svensk besöksnäring: För att skapa en tydligare helhetsbild av det finansiella läget i svensk besöksnäring.
◆ Open Data: En förstudie om Open Data för besöksnäringen. Kring vad som krävs för att nå internationell framgång och ökad digital tillgänglighet av svenska attraktioner och upplevelser.
◆ Kunskapsförädling: Förbättrad och tydligare paketering och än mer anpassat innehåll i Visit Swedens omfattande kunskapsbank för svenska besöksnäringsföretag. Tidigare var innehållet mer riktat mot offentliga aktörer i regioner och kommuner.
Nytt tydligt kommunikationskoncept för marknadsföring
För att öka igenkänningen av resmålet Sverige i text, bild och film i den starka, internationella konkurrensen från andra destinationer och resmål, har Visit Sweden tagit fram ett tydligt kommunikationskoncept för alla kommunikationskanaler: ”A destination of a different nature”.
Till kommande, internationella kampanj har kommunikationskonceptet använts till att formulera budskap kring ”Luxury of a different nature”. Vilket uttryck det kommer att ta, får man vänta på tills kampanjen lanseras under oktober.
Bilden av Sverige är fortsatt positiv men utmanas
Även om bilden av nationen Sverige i internationell nyhetsmedia utmanas med en till synes aldrig sinande ström av negativa narrativ, visar Visit Swedens senaste varumärkeskartläggning för destinationen Sverige att bilden av destinationen Sverige fortsatt stark och positiv och resenärer är positivt inställda till att resa hit.
”Vi, liksom Svenska Institutet och Sveriges regering ser med oro på hur bilden av nationen Sverige internationellt påverkas av den allmänt negativa medierapporteringen som pågått under en längre tid.” Säger Susanne.
Marknadsföring motverkar den negativa Sverigebilden
Visit Swedens uppdrag är att framhäva just destinationen Sverige, som en del av Sverigebilden. Detta arbete visar tydligt positiva effekter.
”Vi ser att budskapen vi marknadsför om turistlandet Sverige når fram ute i världen och aktivt motverkar den i övrigt allmänt negativa Sverigebilden. Vi skulle kunna göra mycket mer för att stärka Sverigebilden om vi bara hade mer men framför allt rätt resurser.” Avslutar Susanne Andersson.
Här hittar ni Visit Swedens halvårsrapport i sin helhet.
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.- Text: Visit Sweden
- Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-