söndag 24 september 2023
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
    • Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
    • SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
    • Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
    • Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
    • Hotelldirektör sökes till Hernö Gin Hotell i Härnösand
    • En Hotellchef sökes till Källan Hotel Spa & Konferens
    • Treehotel i natursköna Harads söker även en F&B Manager
    • Treehotel i natursköna Harads söker en Sales Manager
    • Anläggningen Villa Baro letar efter en hungrig Köksmästare
    • Stora framgångar för Gigleer leder till nytt samarbete
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 22-26 augusti 2022
    • Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Susanne Andersson, Visit Swedens VD.
    2023-09-15 16:12

    Visit Swedens halvårsrapport: finansiellt resultat strax över förväntan

    Visit Swedens finansiella resultat för första halvåret 2023 ligger strax över den statliga ägarens ekonomiska förväntningar.

    ”Jag och mina kollegor på Visit Sweden är oerhört glada och stolta över att vi fortsätter att leverera på de mål som vår ägare satt upp. Även om omvärldsläget och konkurrensen hårdnat.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden. ”Samtidigt ser vi att den nivå vi har på anslagen idag gör det utmanande att kunna gå från att hålla intresset uppe till att verkligen locka de intresserade att också resa till Sverige och semestra.”

    Sammanfattat resultat:

    ◆ Totala intäkter uppgick till 58 519 TSEK.
    ◆ Rörelseresultatet uppgick till 860 TSEK.
    ◆ Periodens resultat uppgick till 763 TSEK.

    ◆ 2 200 publicerade researtiklar internationellt till ett PR-värde om 580 MSEK.
    ◆ 120 arrangerade pressbesök i Sverige första halvåret.
    ◆ Nytt kommunikationskoncept för tydlig, internationell marknadsföring.
    ◆ Internationella bilden av destinationen Sverige fortsatt positiv – men utmanas.
    ◆ Stort intresse för pilotprojekt om Open Data för besöksnäringen.

    Visit Swedens finansiella resultat (763 TSEK) för första halvåret är i nivå med ägarens uppsatta ekonomiska mål som uppnås med god marginal genom en rörelsemarginal på +1,47% (ägarens mål är >0,5%) och en soliditet på 34,95% (ägarens mål är 20–35%).

    Starkt intresse för Sverige som turistland

    De årliga ekonomiska medel som anslås bolaget av staten (104,6 MSEK) används för att skapa effekt för svensk besöksnäring. Bland annat genom medieexponering av Sverige som turistland i en rad utvalda länder. En exponering som ska skapa intresse och nyfikenhet för Sverige som resmål.

    Visit Sweden noterar att det turistrelaterade Googlandet om Sverige, i de länder Visit Sweden marknadsför Sverige är starkt och intresset från internationell press för Sverige som turistland är stort.

    Researtiklar, pressbesök och marknadsföringskampanjer

    Visit Sweden har under första halvåret initierat närmare 2 200 researtiklar som publicerats på de marknader Visit Sweden bearbetar: Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike och USA. PR-värdet på de publicerade artiklarna uppskattas till 580 MSEK, vilket motsvarar ungefärlig kostnad för annonsering för att uppnå motsvarande effekt.

    Till och med juni genomfördes även 120 pressbesök i Sverige som Visit Sweden initierat. Vilket är en ökning med 28 procent jämfört med samma period föregående år. Ökningen kan främst tillskrivas effektivisering genom digitalisering, uppdaterad organisation och nya arbetsprocesser.

    Marknadsföringskampanjen ”Spellbound by Sweden” fortsatte under året i Storbritannien och USA. Samt nya erbjudanden till tyskspråkiga researrangörer har lanserats i Tyskland, Österrike och Schweiz som innebär möjlighet att nå aktörer på svenska destinationer.

    Fem projekt har genomförts under första halvåret

    Under första halvåret genomfördes och slutrapporterades fem projekt som helt eller delvis finansierats av Tillväxtverket:

    ◆ Säkrare upplevelser i svensk natur: Instruktionsfilmer om säkerhet för besökare i den svenska naturen. Samt en modell för Tillväxtverket om hur svenska aktörer kan arbeta med film för att möta ökad efterfrågan på säkra naturupplevelser.

    ◆ Förstudie om Kulturturism: För att skapa en tydligare bild av svensk kulturturism, skapa tydligare definition av begreppet kulturturism och skapa en överblick om insatser för att främja kulturturism.

    ◆ Studie av den finansiella styrkan i svensk besöksnäring: För att skapa en tydligare helhetsbild av det finansiella läget i svensk besöksnäring.

    ◆ Open Data: En förstudie om Open Data för besöksnäringen. Kring vad som krävs för att nå internationell framgång och ökad digital tillgänglighet av svenska attraktioner och upplevelser.

    ◆ Kunskapsförädling: Förbättrad och tydligare paketering och än mer anpassat innehåll i Visit Swedens omfattande kunskapsbank för svenska besöksnäringsföretag. Tidigare var innehållet mer riktat mot offentliga aktörer i regioner och kommuner.

    Nytt tydligt kommunikationskoncept för marknadsföring

    För att öka igenkänningen av resmålet Sverige i text, bild och film i den starka, internationella konkurrensen från andra destinationer och resmål, har Visit Sweden tagit fram ett tydligt kommunikationskoncept för alla kommunikationskanaler: ”A destination of a different nature”.

    Till kommande, internationella kampanj har kommunikationskonceptet använts till att formulera budskap kring ”Luxury of a different nature”. Vilket uttryck det kommer att ta, får man vänta på tills kampanjen lanseras under oktober.

    Bilden av Sverige är fortsatt positiv men utmanas

    Även om bilden av nationen Sverige i internationell nyhetsmedia utmanas med en till synes aldrig sinande ström av negativa narrativ, visar Visit Swedens senaste varumärkeskartläggning för destinationen Sverige att bilden av destinationen Sverige fortsatt stark och positiv och resenärer är positivt inställda till att resa hit.

    ”Vi, liksom Svenska Institutet och Sveriges regering ser med oro på hur bilden av nationen Sverige internationellt påverkas av den allmänt negativa medierapporteringen som pågått under en längre tid.” Säger Susanne.

    Marknadsföring motverkar den negativa Sverigebilden

    Visit Swedens uppdrag är att framhäva just destinationen Sverige, som en del av Sverigebilden. Detta arbete visar tydligt positiva effekter.

    ”Vi ser att budskapen vi marknadsför om turistlandet Sverige når fram ute i världen och aktivt motverkar den i övrigt allmänt negativa Sverigebilden. Vi skulle kunna göra mycket mer för att stärka Sverigebilden om vi bara hade mer men framför allt rätt resurser.” Avslutar Susanne Andersson.

    Här hittar ni Visit Swedens halvårsrapport i sin helhet.

    Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.

    • Text: Visit Sweden
    • Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden
    Tweet
  • Jacy'z Hotel & Resorts dinner show - ”Symphony of Illusion”.
    2023-09-22 18:56

    Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show

    Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.

  • Katarina Bergstrand från Sweden by Bike. En medlem i Naturturismföretagen som är oroad angående svinpesten.
    2023-09-22 18:23

    Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet

    Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.

  • En person som fotograferar Åreskutan. SPRIT-undersökningen ger en analys av företagens utveckling inom en destination.
    2023-09-22 17:42

    SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism

    SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.

  • 2023-09-22 11:54

    Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare

    Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar

  • Kebnekaiseprotokollet signeras under Klimattoppmöte Kebnekaise.
    2023-09-21 16:46

    STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte

    Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.

  • Vinnarna av Placebrander of the Year 2022 - Hej Hemby.
    2023-09-21 16:13

    Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång

    Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.

  • Visit Swedens VD Susanne Andersson är en av de som kommenterar på regeringens budgetförslag för 2024.
    2023-09-21 15:44

    Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer

    Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.

  • En fin sommardag i Sverige vill många hyra bil från Hertz
    2023-09-20 17:05

    Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023

    Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.

  • Visit Sweden och Tillväxtverkets förstudie om kulturturism
    2023-09-19 15:25

    Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige

    Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.

  • Visit Värmland
    2023-09-19 14:50

    En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland

    Nu presenterar Visit Värmland sin besöksnäringsstrategi 2023-2030. Den kommer att vägleda mot en mer attraktiv och hållbar region.

  • Veckans profil

    Michael Malmborg och Jonathan Piringer

    Michael Malmborg och Jonathan Piringer

    Nordic Outdoor Adventures respektive Bonnier News

    Ett litet snack med Micke från NOA och Jonathan från Bonnier News om Outdoor som arena för eventkommunikation

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Undersökning för en mer innovativ turism och besöksnäring

    • Film om turism och besöksnäringens betydelse för Sverige

    • Nu vill företagen växa - Tillväxtverket (tillvaxtverket.se)

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 25 augusti

    • Visit Swedens inspirationswebbinarium 28 september

    • Se inspelningen av webbinariet om Open Data i Visit Swedens Kunskapsbank

    • Nytt erbjudande: Marknadsbearbetning av internationella researrangörer

  • Händelser i branschen

    • Visit Swedens inspirationswebbinarium
      2023-09-28
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/visitswedenwebbinarium.2
    • Destination Bergslagen håller Bergslagsting
      2023-10-03
      • Frövi
      • www.mynewsdesk.com/se/kulturstad_lindesberg/events/destination-bergslagen-haaller-bergslagsting-104621
    • Revenue Forum webinar om skiftet från Revenue Management till Profit Management
      2023-10-05
      • Digitalt
      • revenueforum.net/coming-soon/revenue-forum-webinar-5th-of-october-2023/
    • Cykelturismdagarna 2023 – Samtal om investeringar och projekten som gör skillnad
      2023-10-05
      • Stockholm
      • sv-se.eu.invajo.com/event/swedenbybikeevent/samtalominvesteringarochprojektensomgorskillnad///
    • Hållbarhetsdagen Region Örebro Län
      2023-10-10
      • Örebro
      • esmaker.net/nx2/s.aspx?id=c180e117f456
    • Særimner & SM i Mathantverk 2023 17–19 oktober
      2023-10-17
      • Borås
      • www.eldrimner.com/evenemang/48041.saerimner_2023.html
    • Turismdagen Jämtland Härjedalen
      2023-10-19
      • Åre
      • jht.se/save-the-date-turismdagen-jamtland-harjedalen-19-oktober-2023/
    • Besöksnäringsdagen 2023, Visit Linköping – Save the date
      2023-10-20
      • Linköping
    • Forum för naturturism, 7-8 november
      2023-11-07
      • Friluftsbyn, Höga Kusten
      • naturturismforetagen.se/forum-for-naturturism/
    • Turistrådsdagen (Västsvenska Turistrådet)
      2023-11-09
      • Göteborg
      • https://www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Pandox Hotellmarknadsdag – Save the date
      2023-11-21
      • Stockholm
    • Hållbarhetsdagen 2023
      2023-11-21
      • Göteborg
      • www.tastebyglobe.com/
    • Stockholm Gastronomy Conference 23-26 november
      2023-11-23
      • Stockholm (Aula Magna)
      • www.mynewsdesk.com/se/capitalofgastronomy/news/stockholm-gastronomy-conference-haalls-23-26-november-i-aula-magna-463647
    • Global Revenue Forum Stockholm 2024
      2024-01-30
      • Stockholm
      • revenueforum.net/revenue-management-events/
    • Global Sustainable Tourism Councils (GSTC) internationella världskongress, 23-26 april 2024
      2024-04-23
      • Stockholm (Djurgården)
      • corporate.visitsweden.com/om-oss/i-fokus/visit-sweden-gstc/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2023-09-15 15:28

      Ny SAS direktlinje Köpenhamn – Åre Östersund Airport

      Under vintern kommer det att finnas en ny direktlinje för skidintresserade danskar med SAS mella...

    • 2023-09-18 04:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...

    • 2023-09-18 00:35

      Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2

      Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...

    • 2023-09-19 14:50

      En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland

      Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Våren är på intåg. Säkert som amen i kyrkan kommer kundlöftena: reklamen om att bli mer som sig själv, koppla av och unna sig varmare dagar ...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Säsongen är inte slut än och det finns mängder av gäster (och intäkter) att vinna fortfarande. Jag vill därför dela med mig av några mycket ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2023 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet