lördag 21 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
    • Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
    • Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
    • Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Susanne Andersson, Visit Swedens VD.
    2023-09-15 16:12

    Visit Swedens halvårsrapport: finansiellt resultat strax över förväntan

    Visit Swedens finansiella resultat för första halvåret 2023 ligger strax över den statliga ägarens ekonomiska förväntningar.

    ”Jag och mina kollegor på Visit Sweden är oerhört glada och stolta över att vi fortsätter att leverera på de mål som vår ägare satt upp. Även om omvärldsläget och konkurrensen hårdnat.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden. ”Samtidigt ser vi att den nivå vi har på anslagen idag gör det utmanande att kunna gå från att hålla intresset uppe till att verkligen locka de intresserade att också resa till Sverige och semestra.”

    Sammanfattat resultat:

    ◆ Totala intäkter uppgick till 58 519 TSEK.
    ◆ Rörelseresultatet uppgick till 860 TSEK.
    ◆ Periodens resultat uppgick till 763 TSEK.

    ◆ 2 200 publicerade researtiklar internationellt till ett PR-värde om 580 MSEK.
    ◆ 120 arrangerade pressbesök i Sverige första halvåret.
    ◆ Nytt kommunikationskoncept för tydlig, internationell marknadsföring.
    ◆ Internationella bilden av destinationen Sverige fortsatt positiv – men utmanas.
    ◆ Stort intresse för pilotprojekt om Open Data för besöksnäringen.

    Visit Swedens finansiella resultat (763 TSEK) för första halvåret är i nivå med ägarens uppsatta ekonomiska mål som uppnås med god marginal genom en rörelsemarginal på +1,47% (ägarens mål är >0,5%) och en soliditet på 34,95% (ägarens mål är 20–35%).

    Starkt intresse för Sverige som turistland

    De årliga ekonomiska medel som anslås bolaget av staten (104,6 MSEK) används för att skapa effekt för svensk besöksnäring. Bland annat genom medieexponering av Sverige som turistland i en rad utvalda länder. En exponering som ska skapa intresse och nyfikenhet för Sverige som resmål.

    Visit Sweden noterar att det turistrelaterade Googlandet om Sverige, i de länder Visit Sweden marknadsför Sverige är starkt och intresset från internationell press för Sverige som turistland är stort.

    Researtiklar, pressbesök och marknadsföringskampanjer

    Visit Sweden har under första halvåret initierat närmare 2 200 researtiklar som publicerats på de marknader Visit Sweden bearbetar: Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike och USA. PR-värdet på de publicerade artiklarna uppskattas till 580 MSEK, vilket motsvarar ungefärlig kostnad för annonsering för att uppnå motsvarande effekt.

    Till och med juni genomfördes även 120 pressbesök i Sverige som Visit Sweden initierat. Vilket är en ökning med 28 procent jämfört med samma period föregående år. Ökningen kan främst tillskrivas effektivisering genom digitalisering, uppdaterad organisation och nya arbetsprocesser.

    Marknadsföringskampanjen ”Spellbound by Sweden” fortsatte under året i Storbritannien och USA. Samt nya erbjudanden till tyskspråkiga researrangörer har lanserats i Tyskland, Österrike och Schweiz som innebär möjlighet att nå aktörer på svenska destinationer.

    Fem projekt har genomförts under första halvåret

    Under första halvåret genomfördes och slutrapporterades fem projekt som helt eller delvis finansierats av Tillväxtverket:

    ◆ Säkrare upplevelser i svensk natur: Instruktionsfilmer om säkerhet för besökare i den svenska naturen. Samt en modell för Tillväxtverket om hur svenska aktörer kan arbeta med film för att möta ökad efterfrågan på säkra naturupplevelser.

    ◆ Förstudie om Kulturturism: För att skapa en tydligare bild av svensk kulturturism, skapa tydligare definition av begreppet kulturturism och skapa en överblick om insatser för att främja kulturturism.

    ◆ Studie av den finansiella styrkan i svensk besöksnäring: För att skapa en tydligare helhetsbild av det finansiella läget i svensk besöksnäring.

    ◆ Open Data: En förstudie om Open Data för besöksnäringen. Kring vad som krävs för att nå internationell framgång och ökad digital tillgänglighet av svenska attraktioner och upplevelser.

    ◆ Kunskapsförädling: Förbättrad och tydligare paketering och än mer anpassat innehåll i Visit Swedens omfattande kunskapsbank för svenska besöksnäringsföretag. Tidigare var innehållet mer riktat mot offentliga aktörer i regioner och kommuner.

    Nytt tydligt kommunikationskoncept för marknadsföring

    För att öka igenkänningen av resmålet Sverige i text, bild och film i den starka, internationella konkurrensen från andra destinationer och resmål, har Visit Sweden tagit fram ett tydligt kommunikationskoncept för alla kommunikationskanaler: ”A destination of a different nature”.

    Till kommande, internationella kampanj har kommunikationskonceptet använts till att formulera budskap kring ”Luxury of a different nature”. Vilket uttryck det kommer att ta, får man vänta på tills kampanjen lanseras under oktober.

    Bilden av Sverige är fortsatt positiv men utmanas

    Även om bilden av nationen Sverige i internationell nyhetsmedia utmanas med en till synes aldrig sinande ström av negativa narrativ, visar Visit Swedens senaste varumärkeskartläggning för destinationen Sverige att bilden av destinationen Sverige fortsatt stark och positiv och resenärer är positivt inställda till att resa hit.

    ”Vi, liksom Svenska Institutet och Sveriges regering ser med oro på hur bilden av nationen Sverige internationellt påverkas av den allmänt negativa medierapporteringen som pågått under en längre tid.” Säger Susanne.

    Marknadsföring motverkar den negativa Sverigebilden

    Visit Swedens uppdrag är att framhäva just destinationen Sverige, som en del av Sverigebilden. Detta arbete visar tydligt positiva effekter.

    ”Vi ser att budskapen vi marknadsför om turistlandet Sverige når fram ute i världen och aktivt motverkar den i övrigt allmänt negativa Sverigebilden. Vi skulle kunna göra mycket mer för att stärka Sverigebilden om vi bara hade mer men framför allt rätt resurser.” Avslutar Susanne Andersson.

    Här hittar ni Visit Swedens halvårsrapport i sin helhet.

    Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.

    • Text: Visit Sweden
    • Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden
    Tweet
  • Maj 2025 blev en stark månad för Göteborg hotellnäring och besöksnäring.
    2025-06-20 21:35

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.

  • Kittelfältet Naturreservat, Värmland. Sverige är populärt när det kommer till Coolcation trenden.
    2025-06-20 20:51

    Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna

    Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.

  • I det rådande marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare som möter de krav staden ställt. Processen att sälja Stockholmsmässan har avbrutits och staden fortsätter nu utveckla mässan i egen regi.
    2025-06-20 14:18

    Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo

    I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.

  • Naturen lockar svenskarnas sommarplaner – en av tre vill vandra i fjällen visar en undersökning från SkiStar/Infostat.
    2025-06-20 01:05

    Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen

    En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.

  • Från vänster: Martin Roos, VD för Upplev Norrköping. Maria Hallberg, evenemangsansvarig för SM-veckan, RF SISU. Ulf Nilsson, projektledare för SVT. Ellinor Stuhrmann, projektledare för SM-veckan på Upplev Norrköping.
    2025-06-20 00:17

    Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång

    Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.

  • Matarengi Lodge i Övertorneå är ett exempel på ett arktiskt destinationhotell i Swedish Lapland.
    2025-06-19 23:56

    Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt

    Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.

  • Fiske i Vänern är tillsammans med cykling, vandring, paddling och båtliv ett viktigt tema som ingår i Lake Vänern Grand Tour, Vänersamarbetet.
    2025-06-17 17:30

    Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske

    2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.

  • Johan Söderberg, Lottie Winnerhed och Jakob Jansson i Solparken – platsen där Lustparken äger rum den 10 juli i Katrineholm.
    2025-06-17 16:08

    Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson

    Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.

  • Efter 23 år som samlande kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua AB beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
    2025-06-17 15:03

    Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten

    Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.

  • Besöksnäring
    2025-06-16 06:14

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

    Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-15 23:18

      Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

      Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...

    • 2025-06-16 06:14

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...

    • 2025-06-13 14:41

      Krönika: Hur gör vi turismen till något större?

      Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...

    • 2025-06-15 22:26

      Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm

      Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet