-
Visita – minskad efterfrågan på hotellrum i november
I november minskade efterfrågan på hotellrum i Sverige för andra månaden i rad. Jämfört med november förra året minskade antalet sålda hotellrum med 1,2 procent. Detta visar ny statistik från Visita.
De privata hushållens allt tunnare plånböcker gör sig påminda
De höga kostnadsnivåerna har under lång tid skapat press på lönsamheten underifrån. Vikande intäkter gör nu att den pressas från två håll.
Minskningen drabbade hela Sverige, och det största tappet skedde på helgerna. Undantaget är dock Göteborg, där efterfrågan ökade något.
”Att det är helgerna som tappar mest pekar på att det framför allt är de privata hushållens allt tunnare plånböcker som gör sig påminda.” Säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
Bokningsläget pekar på fortsatta minskningar under december
Hotellmarknaden präglas fortfarande av att gästerna bokar närmare inpå besöket. Vilket medför en osäkerhet och lägre prisökningstakt. I november stod genomsnittsintäkten per uthyrt hotellrum helt stilla, och bokningsläget pekar på fortsatta minskningar under december månad.
”Det kommer att dröja innan räntesänkningarna vi sett får reell ekonomisk effekt. Nu måste det komma fortsatt snabba och stora räntesänkningar så inte hushåll, företag och offentliga aktörer drar ner ännu mer på sin besöksnäringskonsumtion. Det riskerar att skapa högre arbetslöshet bland grupper med redan svag förankring på arbetsmarknaden.” Avslutar Thomas Jakobsson.

*Anledningen till att data presenteras för den 1:a till den 28:e i varje månad är att förbättra jämförbarheten genom att undvika veckodagseffekter på en hel månad. Då efterfrågan naturligt pendlar över veckan och en månad sträcker sig över mer än fyra veckor.
Data är preliminära och avser ett urval av 707 öppna hotell i hela Sverige. Data är inte kalenderkorrigerade och tar inte hänsyn till vilka veckodagar olika högtider infaller på.
Här kan ni läsa mer om Visita på Turismnytt.
- Text: Visita
- Foto: Visita
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
I detta uttömmande blogginlägg siar Bianca Brandon-Cox om framtiden…
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden
-
Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario base...
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
SkiStar går in i vintersäsongen med ett rekordstort intresse för jul- och nyårsresor till fjällen. Den gynnsamma...
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Nu är det klart att Johanna Hemming från och med den 1 mars 2026 blir ny vd för destinationsbolaget Visi...
-
-
Gästbloggare
-