-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober 2025 ökade antalet belagda hotellrum med drygt 6 procent jämfört med motsvarande månad 2024. Det är en högre ökningstakt än i september och en stark utveckling enligt Visita.
Logiföretagens förväntningar har blivit mer positiva
I storstäderna ökade antalet sålda hotellrum under oktober med drygt 8 procent. Ökningarna uppgick i Göteborg och Stockholm till 8 respektive 9 procent medan ökningen var något lägre i Malmö med drygt 5 procent. Detta enligt preliminära siffror från Benchmarking Alliance.
Utanför storstäderna ökade efterfrågan med 5 procent. Prisutvecklingen var dock fortsatt beskedlig med en ökning på drygt 2 procent. Vilket gjorde att logiintäkterna totalt sett ökade med 9 procent.
”Enligt Konjunkturinstitutet har logiföretagens förväntningar blivit alltmer positiva de senaste 4 månaderna och bokningsläget inför slutet av året ser positivt ut. Ökningarna sker visserligen från en låg nivå och prisutvecklingen är måttlig. Men det blir allt tydligare att hotellkonjunkturen är på väg att förbättras.” Säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
Ökningen drivs av privatresenärer och affärsresande
Hittills har ökningen av antalet sålda hotellrum främst drivits av privatresenärer. Men nu finns det tecken på att efterfrågan även ökar under vardagarna via affärsresande.
”Även den utländska turismen har drivit efterfrågeökningen men den utvecklingen är dock betydligt starkare i övriga Norden. Det är inte oväntat med tanke på Arlandas allt sämre konnektivitet och att våra grannländer satsar betydligt mer per capita på internationell marknadsföring. Åtgärdas detta finns stor potential till ytterligare tillväxt och högre sysselsättning i besöksnäringen.” Avslutar Thomas Jakobsson.

*Anledningen till att data presenteras för 1-28 i varje månad är att förbättra jämförbarheten genom att undvika veckodagseffekter på en hel månad. Då efterfrågan naturligt pendlar över veckan och en månad sträcker sig över mer än fyra veckor.
Data är preliminär och avser ett urval av 733 öppna hotell i Sverige. Det är inte kalenderkorrigerade och tar inte hänsyn till vilka veckodagar olika högtider eller lov infaller på.
Här kan ni läsa mer om Visita på Turismnytt.
- Text: Visita
- Foto: Visita
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-