-
Ytterligare ett pris till besöksnäringen – inom HR
Det råder ett prisregn över svensk besöksnäring just nu! Denna gång gick ett pris inom HR till en hotellkedja.
Hotellkedjan Nordic Choice Hotels tog hem priset Human Growth Award 2017.
Om Human Growth Award
Priset Human Growth Award går till den som har lyft fram nytänkande insatser inom HR-området. Företaget som vinner skall ha skapat en stark företagskultur och engagemang hos ledare och medarbetare – som skall ha synts i bolagets ekonomi.
”- Med priset vill vi lyfta fram det mest innovativa teamet och inspirera resten av HR-Sverige genom att dela vidare initiativen. Många företag ser medarbetarna som sin viktigaste tillgång vilket gör affärsnära och nytänkande HR till en nyckelfaktor för sista raden. Vi är därför glada att nu kunna berätta om Nordic Choice’s kreativitet där kulturen sitter i ryggraden och vars innovationsrikedom utmanar långt utanför den egna branschen”. säger Nathalie Berthelius, HR-chef Wise Group.
Priset delades ut för första gången 2015 av Wise Group. Årets jury bestod av 2016 års finalist Cybercom (Cecilia Westerholm Beer, numera Bisnode) och vinnare Spotify (Mikael Bäckström) samt Lina Cavalli, Wise Consulting.
De nominerade företagen har fått genomgå djupintervjuer och så har Wise Group hämtat in information om företagen.
Så här har vi skapat ett framgångsrikt HR-team
”- Det här är något av det finaste som en HR-avdelning och ett företag kan ta emot. Jag är oerhört glad över att juryn har sett och värderat det långsiktiga arbete som vi gör och den kultur som vi bygger i företaget för att skapa delaktighet i den fortsatta utvecklingen av företaget och säkerställa så att våra 13 000 medarbetare har kul när de är på jobbet. Det här priset kommer att placeras på en central plats på huvudkontoret och påminna oss om att ett framgångsrikt HR-arbete byggs över tid och att byggandet aldrig tar slut”, säger Tone Odvold Ålhus, Vice President People & Culture Nordic Choice Hotels.
Juryns motivering
”De idéer som upplevs som galnast ger bäst resultat” menar HR-teamet som står bakom en framträdande företagsprofil i Petter Stordalen men också en betydande del av hotellgruppens framgång. Trots (eller kanske tack vare) utmanande rekryteringsmål har teamet höjt blicken och ställt in siktet på något ännu större; samhällsansvar och mångfald. De har implementerat innovativa rekryteringsstrategier där exempelvis bristyrket kockar lockats från Spanien samt ingått flera politiska partnerskap för att skapa fler arbetstillfällen och attrahera kompetens. Vidare är de Sveriges HBTQ- vänligaste arbetsplats, erbjuder skräddarsydda kompetensutvecklingsprogram och står för branschens lägsta sjukfrånvarotal.”
Finalisterna från olika branscher
De tre finalisterna till priset var hotellkedjan Nordic Choice Hotels, heminredningsföretaget Rusta och banken Santander Consumer Bank.
Källa: Wise Group AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Nordic Choice Hotels
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-