-
4 avgörande tips att tänka på när man vill sälja upplevelser
Har du någonsin funderat på vad det är som motiverar gäster att boka en viss upplevelse och inte en annan? AirBnb Experiences har nyligen intervjuat 150 resenärer för att ta reda på just detta. Varför bokar de en viss upplevelse och vad är det som gör att de lämnar 5-stjärniga omdömen?
Jag har sammanställt några av deras viktigaste tips och anpassat till den svenska marknaden.
1) Beskriv upplevelsen så detaljerat som möjligt
När man läser om en viss upplevelse eller resa så dyker det ofta upp frågor.
Hur kommer man dit?
Vilken säsong gäller?
Kan man ta med en 7-åring?
Frågor innebär osäkerhet, och det ökar risken att man inte väljer att boka.
Tips: Beskriv dina upplevelser med alla tänkbara detaljer som kunden kan tänkas vilja veta.
2) Få gästen att känna sig inkluderad redan innan aktiviteten börjar
När man har bokat en upplevelse har man mycket att se fram emot. Förväntningar byggs upp och det kanske till och med pirrar i magen. Man skulle kunna säga att upplevelsen börjar redan vid bokningstillfället.
Tips: Skicka epost eller telefonmeddelanden till deltagarna med pepp och praktiska detaljer som gästen kan ha nytta av. Tänk dig in i gästens situation. Vad ska de ta med sig? Hur ska de resa till dig? Ju mer hjälpsam du är desto mer förberedd och trygg känner sig gästen.
3) Skapa unika upplevelser
Det här kan låta tjatigt, men folk letar efter upplevelser som är mer unika än vanliga turistattraktioner. De vill få tillgång till upplevelser som de inte skulle få tillgång till utan en lokal guide.
Tips: Se till att du tar dina gäster till platser och upplevelser som de troligtvis inte skulle kunna uppleva på egen hand. Dessutom kan du alltid sätta en unik twist på upplevelsen som du erbjuder. Några bra exempel:
- Guidad vandring bland Västerås fulaste hus med en peppad historiker (ja, den finns faktiskt!)
- Lär dig baka Ghakku över öppen eld utomhus på vintern
- Måla en tavla i Carl Larssons trädgård
4) Små grupper för genuina upplevelser
Ingen vill känna sig som en turist som vallas runt som en deltagare i en grupp. Man vill bli sedd och känna sig speciell. Som guide måste du kunna interagera med alla deltagare personligen. För att du ska lyckas med det krävs att gruppen inte är för stor. Ta hänsyn till det när du planerar gruppens storlek.
Tips: Se till att bryta isen tidigt så att deltagarna får chans att interagera och presentera sig själva för guiden och de andra deltagarna. Fråga dem vilka förväntningar de har, om de har särskilda intressen och försök att tillgodose dem.
Tips 2: Ingen vill vara en passiv åskådare. Låt dem lösa problem tillsammans eller hjälpa till med praktiska saker som att hugga ved eller duka fram på bordet. Det gör att deltagarna känner sig delaktiga i upplevelsen.
Vill du ha fler värdefulla tips?
Jag har skrivit fler blogginlägg på det här ämnet.
- Text: Marcus Eldh
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-