-
4 avgörande tips att tänka på när man vill sälja upplevelser
Har du någonsin funderat på vad det är som motiverar gäster att boka en viss upplevelse och inte en annan? AirBnb Experiences har nyligen intervjuat 150 resenärer för att ta reda på just detta. Varför bokar de en viss upplevelse och vad är det som gör att de lämnar 5-stjärniga omdömen?
Jag har sammanställt några av deras viktigaste tips och anpassat till den svenska marknaden.
1) Beskriv upplevelsen så detaljerat som möjligt
När man läser om en viss upplevelse eller resa så dyker det ofta upp frågor.
Hur kommer man dit?
Vilken säsong gäller?
Kan man ta med en 7-åring?
Frågor innebär osäkerhet, och det ökar risken att man inte väljer att boka.
Tips: Beskriv dina upplevelser med alla tänkbara detaljer som kunden kan tänkas vilja veta.
2) Få gästen att känna sig inkluderad redan innan aktiviteten börjar
När man har bokat en upplevelse har man mycket att se fram emot. Förväntningar byggs upp och det kanske till och med pirrar i magen. Man skulle kunna säga att upplevelsen börjar redan vid bokningstillfället.
Tips: Skicka epost eller telefonmeddelanden till deltagarna med pepp och praktiska detaljer som gästen kan ha nytta av. Tänk dig in i gästens situation. Vad ska de ta med sig? Hur ska de resa till dig? Ju mer hjälpsam du är desto mer förberedd och trygg känner sig gästen.
3) Skapa unika upplevelser
Det här kan låta tjatigt, men folk letar efter upplevelser som är mer unika än vanliga turistattraktioner. De vill få tillgång till upplevelser som de inte skulle få tillgång till utan en lokal guide.
Tips: Se till att du tar dina gäster till platser och upplevelser som de troligtvis inte skulle kunna uppleva på egen hand. Dessutom kan du alltid sätta en unik twist på upplevelsen som du erbjuder. Några bra exempel:
- Guidad vandring bland Västerås fulaste hus med en peppad historiker (ja, den finns faktiskt!)
- Lär dig baka Ghakku över öppen eld utomhus på vintern
- Måla en tavla i Carl Larssons trädgård
4) Små grupper för genuina upplevelser
Ingen vill känna sig som en turist som vallas runt som en deltagare i en grupp. Man vill bli sedd och känna sig speciell. Som guide måste du kunna interagera med alla deltagare personligen. För att du ska lyckas med det krävs att gruppen inte är för stor. Ta hänsyn till det när du planerar gruppens storlek.
Tips: Se till att bryta isen tidigt så att deltagarna får chans att interagera och presentera sig själva för guiden och de andra deltagarna. Fråga dem vilka förväntningar de har, om de har särskilda intressen och försök att tillgodose dem.
Tips 2: Ingen vill vara en passiv åskådare. Låt dem lösa problem tillsammans eller hjälpa till med praktiska saker som att hugga ved eller duka fram på bordet. Det gör att deltagarna känner sig delaktiga i upplevelsen.
Vill du ha fler värdefulla tips?
Jag har skrivit fler blogginlägg på det här ämnet.
- Text: Marcus Eldh
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-