fredag 26 februari 2021
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang 2019
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Göteborg blir ny destination för ÖTILLÖ Swimrun World Series
    • EkmanBuss Flexibussitet presenterar specialbyggda EkmanBuss 44
    • Efter lyckat samarbete – AirGotland går samman med Air Leap
    • Zaplox levererar kiosklösning till Best Western hotell på Gotland
  • Platsannonser:
    • Kulturreservatet Åsens by söker verksamhetsutvecklare
    • Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
    • Stort intresse för sommaranställning på High Chaparral jämfört med förra året
    • Höga Kusten Destinationsutveckling söker en driven strateg
    • SkiStar erbjuder 650 lediga jobb inför vintern i fjällen
    • Parks and Resorts satsar på mångfald – söker nya medarbetare
    • Har du känsla för snö? Tärnaby söker en driftschef
    • Vårmingel hos Resebemanning – Vad händer inom rekrytering och bemanning?
    • Blidösundsbolaget söker en inspirerande kökschef
  • RSS
  • Nyhetsbrev
  • 2018-12-12 12:20

    4 avgörande tips att tänka på när man vill sälja upplevelser

    Har du någonsin funderat på vad det är som motiverar gäster att boka en viss upplevelse och inte en annan? AirBnb Experiences har nyligen intervjuat 150 resenärer för att ta reda på just detta. Varför bokar de en viss upplevelse och vad är det som gör att de lämnar 5-stjärniga omdömen?

    Jag har sammanställt några av deras viktigaste tips och anpassat till den svenska marknaden.

    1) Beskriv upplevelsen så detaljerat som möjligt

    När man läser om en viss upplevelse eller resa så dyker det ofta upp frågor.

    Hur kommer man dit?

    Vilken säsong gäller?

    Kan man ta med en 7-åring?

    Frågor innebär osäkerhet, och det ökar risken att man inte väljer att boka.

    Tips: Beskriv dina upplevelser med alla tänkbara detaljer som kunden kan tänkas vilja veta.

     

    2) Få gästen att känna sig inkluderad redan innan aktiviteten börjar

    När man har bokat en upplevelse har man mycket att se fram emot. Förväntningar byggs upp och det kanske till och med pirrar i magen. Man skulle kunna säga att upplevelsen börjar redan vid bokningstillfället.

    Tips: Skicka epost eller telefonmeddelanden till deltagarna med pepp och praktiska detaljer som gästen kan ha nytta av. Tänk dig in i gästens situation. Vad ska de ta med sig? Hur ska de resa till dig? Ju mer hjälpsam du är desto mer förberedd och trygg känner sig gästen.

     

    3) Skapa unika upplevelser

    Det här kan låta tjatigt, men folk letar efter upplevelser som är mer unika än vanliga turistattraktioner. De vill få tillgång till upplevelser som de inte skulle få tillgång till utan en lokal guide.

    Tips: Se till att du tar dina gäster till platser och upplevelser som de troligtvis inte skulle kunna uppleva på egen hand. Dessutom kan du alltid sätta en unik twist på upplevelsen som du erbjuder. Några bra exempel:

    • Guidad vandring bland Västerås fulaste hus med en peppad historiker (ja, den finns faktiskt!)
    • Lär dig baka Ghakku över öppen eld utomhus på vintern
    • Måla en tavla i Carl Larssons trädgård

     

    4) Små grupper för genuina upplevelser

    Ingen vill känna sig som en turist som vallas runt som en deltagare i en grupp. Man vill bli sedd och känna sig speciell. Som guide måste du kunna interagera med alla deltagare personligen. För att du ska lyckas med det krävs att gruppen inte är för stor. Ta hänsyn till det när du planerar gruppens storlek.

    Tips: Se till att bryta isen tidigt så att deltagarna får chans att interagera och presentera sig själva för guiden och de andra deltagarna. Fråga dem vilka förväntningar de har, om de har särskilda intressen och försök att tillgodose dem.

    Tips 2: Ingen vill vara en passiv åskådare. Låt dem lösa problem tillsammans eller hjälpa till med praktiska saker som att hugga ved eller duka fram på bordet. Det gör att deltagarna känner sig delaktiga i upplevelsen.

     

    Vill du ha fler värdefulla tips?

    Jag har skrivit fler blogginlägg på det här ämnet.

    • Hur hanterar man minsta antal deltagare?
    • Så lockar du fler av dina favoritgäster
    • Samverkan och paketering i praktiken

     

    • Text: Marcus Eldh
    • Tweet
  • Swimrun
    2021-02-26 19:31

    Göteborg blir ny destination för ÖTILLÖ Swimrun World Series

    Lördagen den 7 augusti 2021 blir Göteborgs skärgård arena för ÖTILLÖ. Ursprunget till sporten Swimrun.

  • EkmanBuss 44
    2021-02-26 15:15

    EkmanBuss Flexibussitet presenterar specialbyggda EkmanBuss 44

    EkmanBuss 44 är skräddarsydd och tillverkad av Volvo efter Johan Ekmans önskemål. En ergonomisk design med High-Tech lösningar.

  • Air Leap
    2021-02-25 16:42

    Efter lyckat samarbete – AirGotland går samman med Air Leap

    AirGotland och Air Leap krokade arm för Gotlands bästa. Nu meddelar flygbolagen att de går ihop i Air Leap Scandinavia AB.

  • Zaplox
    2021-02-25 16:11

    Zaplox levererar kiosklösning till Best Western hotell på Gotland

    Best Western Solhem Hotel och Best Western Strand Hotel Visby har tecknat avtal för Zaplox kontaktfria kiosklösning.

  • Swedish Lapland om Corona-stöden
    2021-02-24 18:57

    Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen

    Annika Fredriksson, tf vd på Swedish Lapland Visitors Board, fick chansen att framföra ett nödrop från branschen till näringsministern

  • kundvärdar
    2021-02-24 17:09

    SJ:s kundvärdar flyttar snart ut i stationsmiljön

    SJ stänger sina Servicecentra på stationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Därför flyttar kundvärdarna ut i stationsmiljön.

  • Varbergs Stadshotell
    2021-02-24 15:10

    Varbergs Stadshotell & Asia Spa får ett spännande lyft

    Nu ska nästa stora förändring på Varbergs Stadshotell & Asia Spa genomföras. En tillbyggnad med orangeri, bar och en takterrass.

  • Hasselbladstiftelsen
    2021-02-24 14:45

    Universeum får 15 miljoner från Hasselbladstiftelsen för satsning på barn

    Med stöd av Hasselbladstiftelsen ska hållbar utveckling och biologisk mångfald bli frågor för nästa generation på Universeum.

  • webbplats
    2021-02-23 17:13

    Halmstads besöksnäring i fokus på en ny webbplats

    Destination Halmstad stärker sitt digitala stöd till Halmstads besöksnäring med en ny webbplats för företag och intressenter.

  • Leksand Strand
    2021-02-22 15:58

    Leksand Strand får fem stjärnor av Svensk Klassificering

    Klassificeringen är en bedömning av bland annat miljö, service och aktiviteter. Det visar att Leksand Strand har hög standard.

  • Veckans profil

    Richard Dagh

    Richard Dagh (f.d Andersson)

    Konsult med huvudinriktning digitalisering

    Hur man kan hjälpa destinationer och företag på digitaliseringsresan

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Logiintäkterna minskade med 47 procent under 2020

    • Pandemins effekter på hotell- och logiverksamhet i Sverige

    • 75 miljoner för att stärka och utveckla besöksnäringen

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäringen

  • Händelser i branschen

    • Lansering av Herr Omars trendrapport 2021
      2021-02-26
      • Digitalt
      • herromar.se/trender
    • Webbinarium om flygets hållbarhetsarbete
      2021-03-08
      • Digitalt
      • www.transportforetagen.se
    • Event in Skåne – Vad kan vi vänta oss av eventåret 2021?
      2021-03-09
      • Digitalt
      • eventinskane.com/sv/artiklar/eventaret-2021-vad-kan-vi-vanta-oss-hearing-9-mars
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2021-02-19 16:36

      Affärshögskolan kompetensutvecklar besöksnäringen – Du kan påverka hur

      En av besöksnäringens stora utmaningar inför framtiden är att möta behovet av kompetens och kompetensutveckling. ...

    • 2021-02-17 16:29

      Visit Sweden vill göra det enklare för resenärer att både äta och göra gott

      Allt fler vill äta mer växtbaserat för den egna hälsans och klimatets skull. För att inspirera fler och göra det ...

    • 2021-02-21 19:12

      Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 15-19 februari 2021

      Den här veckan var det många förlängda och förstärkta stöd, igen. Jättebra på många sätt och nödvändigt men beske...

    • 2021-02-18 16:16

      Hotellsatsning för aktiva resenärer – Ten Hotel Upplands Väsby

      I vår öppnar Ten Hotel i Upplands Väsby, ett helt nytt hotellkoncept med bekvämligheter och ett stort fokus på tr...

  • Gästbloggare

    • Tanja Olsson om kreativitet

      Tanja Olsson Öhrn

      Strategisk projektledare

      Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en fra...

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent s...

    • Marcus Ståhl-Destination_Vemdalen

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      8 saker jag hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen 2020 kommer inte gå till historien som ett av de bättre åren. Men ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2021 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet