-
4 avgörande tips att tänka på när man vill sälja upplevelser
Har du någonsin funderat på vad det är som motiverar gäster att boka en viss upplevelse och inte en annan? AirBnb Experiences har nyligen intervjuat 150 resenärer för att ta reda på just detta. Varför bokar de en viss upplevelse och vad är det som gör att de lämnar 5-stjärniga omdömen?
Jag har sammanställt några av deras viktigaste tips och anpassat till den svenska marknaden.
1) Beskriv upplevelsen så detaljerat som möjligt
När man läser om en viss upplevelse eller resa så dyker det ofta upp frågor.
Hur kommer man dit?
Vilken säsong gäller?
Kan man ta med en 7-åring?
Frågor innebär osäkerhet, och det ökar risken att man inte väljer att boka.
Tips: Beskriv dina upplevelser med alla tänkbara detaljer som kunden kan tänkas vilja veta.
2) Få gästen att känna sig inkluderad redan innan aktiviteten börjar
När man har bokat en upplevelse har man mycket att se fram emot. Förväntningar byggs upp och det kanske till och med pirrar i magen. Man skulle kunna säga att upplevelsen börjar redan vid bokningstillfället.
Tips: Skicka epost eller telefonmeddelanden till deltagarna med pepp och praktiska detaljer som gästen kan ha nytta av. Tänk dig in i gästens situation. Vad ska de ta med sig? Hur ska de resa till dig? Ju mer hjälpsam du är desto mer förberedd och trygg känner sig gästen.
3) Skapa unika upplevelser
Det här kan låta tjatigt, men folk letar efter upplevelser som är mer unika än vanliga turistattraktioner. De vill få tillgång till upplevelser som de inte skulle få tillgång till utan en lokal guide.
Tips: Se till att du tar dina gäster till platser och upplevelser som de troligtvis inte skulle kunna uppleva på egen hand. Dessutom kan du alltid sätta en unik twist på upplevelsen som du erbjuder. Några bra exempel:
- Guidad vandring bland Västerås fulaste hus med en peppad historiker (ja, den finns faktiskt!)
- Lär dig baka Ghakku över öppen eld utomhus på vintern
- Måla en tavla i Carl Larssons trädgård
4) Små grupper för genuina upplevelser
Ingen vill känna sig som en turist som vallas runt som en deltagare i en grupp. Man vill bli sedd och känna sig speciell. Som guide måste du kunna interagera med alla deltagare personligen. För att du ska lyckas med det krävs att gruppen inte är för stor. Ta hänsyn till det när du planerar gruppens storlek.
Tips: Se till att bryta isen tidigt så att deltagarna får chans att interagera och presentera sig själva för guiden och de andra deltagarna. Fråga dem vilka förväntningar de har, om de har särskilda intressen och försök att tillgodose dem.
Tips 2: Ingen vill vara en passiv åskådare. Låt dem lösa problem tillsammans eller hjälpa till med praktiska saker som att hugga ved eller duka fram på bordet. Det gör att deltagarna känner sig delaktiga i upplevelsen.
Vill du ha fler värdefulla tips?
Jag har skrivit fler blogginlägg på det här ämnet.
- Text: Marcus Eldh
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
-
Gästbloggare
-