-
Turism inte så märkvärdigt
Turistnäringen är ingen basnäring. En basnäring kan stå för sig själv, vara en egen motor utan draghjälp från andra näringar. I själva verket är få näringar så beroende av fungerande samhällsstrukturer runt omkring sig som turistnäringen. Utan vare sig infrastruktur, handel, fungerande samhällen och närmarknad runt sig så kan den inte växa eller får en mycket begränsad påverkan. På den andra sidan så har alla andra näringar och samhällsfunktioner nytta av turism! I stort sett alla näringar är beroende av fysiska förflyttningar av sig själva och/eller sin kunder och/eller sina varor. Dvs alla näringar ha ett samberoende med turismen i infrastruktur. Alla näringar som dessutom har arbetsplatser utanför storstadsområden har ett starkt samberoende med turism kring vanliga samhällsfunktioner för att klara av betalningar, kommunikation, vård och livsmedel.Under min tid som analysansvarig på RTS jobbade vi med ett nytt begrepp för att belysa vilken nytta andra näringar och samhällsfunktioner kan ha av turistnäring och vice versa. Vi kallade detta samspel för ”Modern destinationsutveckling” i syfte att belysa just denna problematik och hur turistnäringen kan bidra till samhällsutveckling. Möjligen lite för tidigt ute och under en period där många destinationer fortfarande arbetade (och även gör idag) kring kraftsamling för gemensamt varumärke mot utländska besökare.Läser med glädje veckans rapport från Tillväxtanalys ”Utvärdering av hållbara turistdestinationer Delrapport 3 – lärdomar”. Analysen rekommenderar att den nationella myndighetsgruppen för besöksnäringen ges ett tydligare direktiv och mandat. Gruppen kom till under den satsning som Näringsdepartementet gjorde kring Turismens Utvecklingscenter under ledning av RTS. Bra initiativ då och ännu bättre om de får ett starkare mandat. Turismen kan inte utvecklas av sig självt utan behöver en mängd olika stöd och det är därför tveksamt att kraftsamla turismen på ett fåtal aktörer (eller en enda) som görs idag. Det blir snarare en isolerad ö istället för starkt engagemang från alla myndigheter.Rapporten finns här: http://www.tillvaxtanalys.se/download/18.487c068414c8a0cd42a31471/1428407336114/pm_2015_06_Utvardering+av+hallbara+turistdestinationer.pdfNoterar också att Tillväxtanalys skriver att ”Både Tillväxtverkets roll att projektleda och Visitswedens roll att marknadsföra Sverige har under projektets gång till viss del glidit åt att snarare bli en del i destinationernas affärsutveckling, vilket egentligen varken är Tillväxtverkets eller Visitswedens roll.” Korrekt analys tycker jag där det känns som statliga myndigheter faktiskt konkurrerar ut privata aktörer kring affärsutveckling och skapat en egen affärssektor. Ett tag ägde dessutom ett par av dessa aktörer ett konsultbolag för att bedriva affärsutveckling och systemet var slutet.Turism är inte så märkvärdigt att det går att isolera från övrigt näringsliv och samhällsfunktioner. Det är en del av detta som alla deltar i. Oavsett om vi reser i Sverige, från Sverige eller tar emot besökare från utlandet och oavsett anledning så är det en samhällsfunktion som måste samexistera med övriga näringar. Kartlägg gärna, ta fram fler plattformar, mer och bättre statistik men bygg inte pyramider som minskar privat affärsutveckling och ökad interaktion med näringsliv och andra branscher.Till sist, glädjande att Näringsdepartementet er ett extraanslag på 20-30 Mkr per år till Visit Sweden. Detta kommer inte vara den avgörande faktorn för att turistnäringen når sin vision eller att turistnäringen kan ta en plats där statliga investeringar i infrastruktur tydligare riktas mot fler besökare. Men nånting är det väl.Under tiden reser vi mer än någonsinFollow RazorBjorn
http://www.razormind.se
http://www.linkedin.com/in/razorbjorn
https://twitter.com/RazorBjorn
https://www.facebook.com/RazorBjorn
RazorBjorn.wordpress.com070-5941930
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: www.razormind.se
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-