-
Turism inte så märkvärdigt
Turistnäringen är ingen basnäring. En basnäring kan stå för sig själv, vara en egen motor utan draghjälp från andra näringar. I själva verket är få näringar så beroende av fungerande samhällsstrukturer runt omkring sig som turistnäringen. Utan vare sig infrastruktur, handel, fungerande samhällen och närmarknad runt sig så kan den inte växa eller får en mycket begränsad påverkan. På den andra sidan så har alla andra näringar och samhällsfunktioner nytta av turism! I stort sett alla näringar är beroende av fysiska förflyttningar av sig själva och/eller sin kunder och/eller sina varor. Dvs alla näringar ha ett samberoende med turismen i infrastruktur. Alla näringar som dessutom har arbetsplatser utanför storstadsområden har ett starkt samberoende med turism kring vanliga samhällsfunktioner för att klara av betalningar, kommunikation, vård och livsmedel.Under min tid som analysansvarig på RTS jobbade vi med ett nytt begrepp för att belysa vilken nytta andra näringar och samhällsfunktioner kan ha av turistnäring och vice versa. Vi kallade detta samspel för ”Modern destinationsutveckling” i syfte att belysa just denna problematik och hur turistnäringen kan bidra till samhällsutveckling. Möjligen lite för tidigt ute och under en period där många destinationer fortfarande arbetade (och även gör idag) kring kraftsamling för gemensamt varumärke mot utländska besökare.Läser med glädje veckans rapport från Tillväxtanalys ”Utvärdering av hållbara turistdestinationer Delrapport 3 – lärdomar”. Analysen rekommenderar att den nationella myndighetsgruppen för besöksnäringen ges ett tydligare direktiv och mandat. Gruppen kom till under den satsning som Näringsdepartementet gjorde kring Turismens Utvecklingscenter under ledning av RTS. Bra initiativ då och ännu bättre om de får ett starkare mandat. Turismen kan inte utvecklas av sig självt utan behöver en mängd olika stöd och det är därför tveksamt att kraftsamla turismen på ett fåtal aktörer (eller en enda) som görs idag. Det blir snarare en isolerad ö istället för starkt engagemang från alla myndigheter.Rapporten finns här: http://www.tillvaxtanalys.se/download/18.487c068414c8a0cd42a31471/1428407336114/pm_2015_06_Utvardering+av+hallbara+turistdestinationer.pdfNoterar också att Tillväxtanalys skriver att ”Både Tillväxtverkets roll att projektleda och Visitswedens roll att marknadsföra Sverige har under projektets gång till viss del glidit åt att snarare bli en del i destinationernas affärsutveckling, vilket egentligen varken är Tillväxtverkets eller Visitswedens roll.” Korrekt analys tycker jag där det känns som statliga myndigheter faktiskt konkurrerar ut privata aktörer kring affärsutveckling och skapat en egen affärssektor. Ett tag ägde dessutom ett par av dessa aktörer ett konsultbolag för att bedriva affärsutveckling och systemet var slutet.Turism är inte så märkvärdigt att det går att isolera från övrigt näringsliv och samhällsfunktioner. Det är en del av detta som alla deltar i. Oavsett om vi reser i Sverige, från Sverige eller tar emot besökare från utlandet och oavsett anledning så är det en samhällsfunktion som måste samexistera med övriga näringar. Kartlägg gärna, ta fram fler plattformar, mer och bättre statistik men bygg inte pyramider som minskar privat affärsutveckling och ökad interaktion med näringsliv och andra branscher.Till sist, glädjande att Näringsdepartementet er ett extraanslag på 20-30 Mkr per år till Visit Sweden. Detta kommer inte vara den avgörande faktorn för att turistnäringen når sin vision eller att turistnäringen kan ta en plats där statliga investeringar i infrastruktur tydligare riktas mot fler besökare. Men nånting är det väl.Under tiden reser vi mer än någonsinFollow RazorBjorn
http://www.razormind.se
http://www.linkedin.com/in/razorbjorn
https://twitter.com/RazorBjorn
https://www.facebook.com/RazorBjorn
RazorBjorn.wordpress.com070-5941930
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: www.razormind.se
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-