-
Turism inte så märkvärdigt
Turistnäringen är ingen basnäring. En basnäring kan stå för sig själv, vara en egen motor utan draghjälp från andra näringar. I själva verket är få näringar så beroende av fungerande samhällsstrukturer runt omkring sig som turistnäringen. Utan vare sig infrastruktur, handel, fungerande samhällen och närmarknad runt sig så kan den inte växa eller får en mycket begränsad påverkan. På den andra sidan så har alla andra näringar och samhällsfunktioner nytta av turism! I stort sett alla näringar är beroende av fysiska förflyttningar av sig själva och/eller sin kunder och/eller sina varor. Dvs alla näringar ha ett samberoende med turismen i infrastruktur. Alla näringar som dessutom har arbetsplatser utanför storstadsområden har ett starkt samberoende med turism kring vanliga samhällsfunktioner för att klara av betalningar, kommunikation, vård och livsmedel.Under min tid som analysansvarig på RTS jobbade vi med ett nytt begrepp för att belysa vilken nytta andra näringar och samhällsfunktioner kan ha av turistnäring och vice versa. Vi kallade detta samspel för ”Modern destinationsutveckling” i syfte att belysa just denna problematik och hur turistnäringen kan bidra till samhällsutveckling. Möjligen lite för tidigt ute och under en period där många destinationer fortfarande arbetade (och även gör idag) kring kraftsamling för gemensamt varumärke mot utländska besökare.Läser med glädje veckans rapport från Tillväxtanalys ”Utvärdering av hållbara turistdestinationer Delrapport 3 – lärdomar”. Analysen rekommenderar att den nationella myndighetsgruppen för besöksnäringen ges ett tydligare direktiv och mandat. Gruppen kom till under den satsning som Näringsdepartementet gjorde kring Turismens Utvecklingscenter under ledning av RTS. Bra initiativ då och ännu bättre om de får ett starkare mandat. Turismen kan inte utvecklas av sig självt utan behöver en mängd olika stöd och det är därför tveksamt att kraftsamla turismen på ett fåtal aktörer (eller en enda) som görs idag. Det blir snarare en isolerad ö istället för starkt engagemang från alla myndigheter.Rapporten finns här: http://www.tillvaxtanalys.se/download/18.487c068414c8a0cd42a31471/1428407336114/pm_2015_06_Utvardering+av+hallbara+turistdestinationer.pdfNoterar också att Tillväxtanalys skriver att ”Både Tillväxtverkets roll att projektleda och Visitswedens roll att marknadsföra Sverige har under projektets gång till viss del glidit åt att snarare bli en del i destinationernas affärsutveckling, vilket egentligen varken är Tillväxtverkets eller Visitswedens roll.” Korrekt analys tycker jag där det känns som statliga myndigheter faktiskt konkurrerar ut privata aktörer kring affärsutveckling och skapat en egen affärssektor. Ett tag ägde dessutom ett par av dessa aktörer ett konsultbolag för att bedriva affärsutveckling och systemet var slutet.Turism är inte så märkvärdigt att det går att isolera från övrigt näringsliv och samhällsfunktioner. Det är en del av detta som alla deltar i. Oavsett om vi reser i Sverige, från Sverige eller tar emot besökare från utlandet och oavsett anledning så är det en samhällsfunktion som måste samexistera med övriga näringar. Kartlägg gärna, ta fram fler plattformar, mer och bättre statistik men bygg inte pyramider som minskar privat affärsutveckling och ökad interaktion med näringsliv och andra branscher.Till sist, glädjande att Näringsdepartementet er ett extraanslag på 20-30 Mkr per år till Visit Sweden. Detta kommer inte vara den avgörande faktorn för att turistnäringen når sin vision eller att turistnäringen kan ta en plats där statliga investeringar i infrastruktur tydligare riktas mot fler besökare. Men nånting är det väl.Under tiden reser vi mer än någonsinFollow RazorBjorn
http://www.razormind.se
http://www.linkedin.com/in/razorbjorn
https://twitter.com/RazorBjorn
https://www.facebook.com/RazorBjorn
RazorBjorn.wordpress.com070-5941930
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: www.razormind.se
-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
-
Martin Roos blir ny VD för Upplev Norrköping
Den 1 januari 2024 tillträder Martin Roos som VD för Upplev Norrköping. Han kommer närmast från Placebrander.
-
Säsongspremiär och invigning av nya skidområdet i Järvsö
Järvsöbacken meddelar säsongspremiär för skidåkning den 9-10 december och samtidig invigning av det nya skidområdet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Utmärkelser och initiativ
-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Där fick vi bland annat höra om ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige och även lyssna till Mark Levengood
-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Nu lanserar Hotels.com reseguiden Dupes of Scandi. Platser i Skandinavien som är som dubbelgångare till andra kända resmål.
-
Fabian Kalf-Hansen vinner Svenska Kockpriset i Gastronomisk Hållbarhet 2023
Svenska Kockpriset i Gastronomisk Hållbarhet uppmärksammar vikten av hållbar utveckling. Vinnaren för 2023 är Fabian Kalf-Hansen.
-
Värmlands Besöksnäringsdagar 2023 – 21 talare gav nya insikter
Värmlands Besöksnäringsdagar tog avstamp i den nya besöksnäringsstrategin. Totalt stod 21 talare för nya insikter om olika ämnen.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter inbjudna att utforma globala hållbarhetskriterier
Kungliga Djurgårdens Intressenter har bjudits in att delta i GSTC:s arbete med att ta fram globala hållbarhetskriterier.
-
Järnvägar – seminarium om 40 snabba åtgärder för svensk järnväg
Den 15 november bjöd initiativet Omtag Svensk Järnväg in till ett seminarie. Detta är en artikel från Järnvägar.nu som sammanfattats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Få fler bokningar med hjälp av positiva omdömen
Positiva omdömen från tidigare gäster ökad chansen att fler bokar, avsevärt. Vill du ha fler bokningar ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang samt P...
-
Det svenska flyget – så stärker vi Sveriges konkurrenskraft
En rapport från regeringens möte den 15 november om luftfartens konkurrenskraft. Mötet samlade ca 50 deltagare fr...
-
Visit Sweden – Sveriges äventyrare ska locka till säkrare besök i naturen
Några av landets kanske mest kända äventyrare och äventyrsfilmare, Robin Trygg och Anders Klapp, ska i en ny seri...
-
-
Gästbloggare
-