-
Paret som driver ett produktionsbolag tillsammans
Hej Anna och Robert! Ni arbetar med evenemangsproduktion.
Vad jobbar ni med för evenemang just nu?
Vi har tidigare varit producenter för bland annat Snövit – The Musical och Trollkarlen från Oz. Men nu arbetar vi för fullt med Äventyret Aladdin.
I produktionen för Aladdin är det jag, Robert, som står för manus och regi och Anna som producerar. På scenen står Markoolio, Claes Malmberg, Kim Sulocki, Charlie Grönvall och Renaida Braun med stor ensemble. Premiären sker den 26 december 2017 på Stockholm Waterfront. Efter det blir det Sverigeturné under vintern och våren 2018.
Hur marknadsför ni ert evenemang?
Vi försöker att synas i medier, tidningar , sociala medier, hos samarbetspartners, i trafikreklam m.m.
Har ni några tips om hur man bygger upp bra samarbeten inom branschen?
Vi har många samarbeten i hela Sverige. Det är viktigt att vara öppen och våga lära sig av andra och sig själv – ärlighet varar längst!
Hur gör man ekonomiska prognoser inför en produktion?
Vi gör en budget och utgår från den men tyvärr vet man aldrig riktigt hur det går. Det finns ju ingen bibel att följa.
Hur kan man skydda sig ekonomiskt när man arrangerar ett evenemang?
Går det bra får vi vinst i bolaget, går det inte bra får vi jobba hårdare och hitta lösningar annars är det inte kul att vara producent om det inte finns lösningar… Hoppet är det sista man har .
Finns det några bra verktyg som ni använder som stöd när ni planerar ett evenemang?
Hur gör ni för att utveckla ett evenemang?
I den här produktionen som vi har nu, Aladdin, har vi en målgrupp som är bred, dv.s. familjemedlemmar mellan 3 och 100 år gamla. Och så tror vi stenhårt på det vi gör . Vi hittar nya vägar och utvecklar .
Vi arbetar hela tiden med gästupplevelsen och försöker att utveckla den hela tiden. Det är viktigt att alla får en bra och minnesvärd upplevelse när dom stiger in i arenan. Redan från starten i foajén ska det vara mingel, roligt & lustfyllt, trevliga människor och bra service så publiken känner sig välkommen.
Så när föreställningen startar börjar alla med att le…- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Dröse & Norberg Production
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-