-
Paret som driver ett produktionsbolag tillsammans
Hej Anna och Robert! Ni arbetar med evenemangsproduktion.
Vad jobbar ni med för evenemang just nu?
Vi har tidigare varit producenter för bland annat Snövit – The Musical och Trollkarlen från Oz. Men nu arbetar vi för fullt med Äventyret Aladdin.
I produktionen för Aladdin är det jag, Robert, som står för manus och regi och Anna som producerar. På scenen står Markoolio, Claes Malmberg, Kim Sulocki, Charlie Grönvall och Renaida Braun med stor ensemble. Premiären sker den 26 december 2017 på Stockholm Waterfront. Efter det blir det Sverigeturné under vintern och våren 2018.
Hur marknadsför ni ert evenemang?
Vi försöker att synas i medier, tidningar , sociala medier, hos samarbetspartners, i trafikreklam m.m.
Har ni några tips om hur man bygger upp bra samarbeten inom branschen?
Vi har många samarbeten i hela Sverige. Det är viktigt att vara öppen och våga lära sig av andra och sig själv – ärlighet varar längst!
Hur gör man ekonomiska prognoser inför en produktion?
Vi gör en budget och utgår från den men tyvärr vet man aldrig riktigt hur det går. Det finns ju ingen bibel att följa.
Hur kan man skydda sig ekonomiskt när man arrangerar ett evenemang?
Går det bra får vi vinst i bolaget, går det inte bra får vi jobba hårdare och hitta lösningar annars är det inte kul att vara producent om det inte finns lösningar… Hoppet är det sista man har .
Finns det några bra verktyg som ni använder som stöd när ni planerar ett evenemang?
Hur gör ni för att utveckla ett evenemang?
I den här produktionen som vi har nu, Aladdin, har vi en målgrupp som är bred, dv.s. familjemedlemmar mellan 3 och 100 år gamla. Och så tror vi stenhårt på det vi gör . Vi hittar nya vägar och utvecklar .
Vi arbetar hela tiden med gästupplevelsen och försöker att utveckla den hela tiden. Det är viktigt att alla får en bra och minnesvärd upplevelse när dom stiger in i arenan. Redan från starten i foajén ska det vara mingel, roligt & lustfyllt, trevliga människor och bra service så publiken känner sig välkommen.
Så när föreställningen startar börjar alla med att le…- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Dröse & Norberg Production
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Möten och Event, Mus...
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Ett av Sveriges mest ikoniska spahotell, Hotel Tylösand, går nu samman med flygbolaget S...
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Den 23 april är det Gyllene Hjulet-gala och Sala 400 år är nominerat i två kategorier: Årets hållbara eve...
-
-
Gästbloggare
-