-
Nu kommer holländarna till Skellefteå
Den holländska turoperatören Voigt Travel storsatsar på att locka holländarna till norra Sverige.
Bolaget kommer att bedriva sommarcharter och den första charterresan går i juni 2018 och kommer att pågå i 15 veckor. Tidigare har Voigt Travel haft direktflyg till både Norge och Finland vilket har fungerat bra. Men detta är första gången som bolaget satsar på att locka med den arktiska sommaren som reseanledning.
Stor efterfrågan på natur- och kulturupplevelser
”- Våra kunder efterfrågar de äkta natur- och kulturupplevelser som norra Sverige erbjuder”, säger Cees van den Bosch, Vd på Voigt Travel. Han fortsätter: ”- Vi ser Skellefteå som en geografiskt lämplig landningsdestination för inresande till Swedish Lapland och Västerbotten men också som en viktig partner för hur vi tillsammans kan utveckla affärer för hela regionen under lång tid framöver”.
Skellefteå Airport blir navet
”- Satsningen ligger i linje med Skellefteå Airports ambition att vara ett nav för in- och utresande i norra Sverige”, säger Robert Lindberg, Vd för Skellefteå Airport. ”- Extra spännande är att satsningen primärt handlar om inresande till regionen. Vid tidigare direktflygetableringar har fokus främst legat på utresande”.
”- Flygförbindelser är en affärskritisk faktor för besöksnäring i perifera regioner”, säger Erica Mattson, VD Swedish Lapland Visitors Bord. Hon fortsätter: ”- Vi gläds över Skellefteås framgångsrika arbete med att skapa direktflygsförbindelser och därmed öka tillgängligheten mellan Swedish Lapland och för oss viktiga målmarknader”.
Pågående marknadsarbete
Nu pågår ett gemensamt marknadsarbete mellan olika aktörer i Swedish Lapland och i Västerbotten. Det är många som vill ta emot de holländska turisterna.
”- Holland är en av våra intressantaste marknader”, säger Beatrice Bergqvist, marknadsstrateg på Region Västerbotten turism.
Researrangör arbetar långsiktigt
”- Voigt Travel’s sätt att arbeta långsiktigt tillsammans med mottagardestinationer innebär ett viktigt steg för besöksnäringen i hela regionen och passar väl in i den utveckling som Skellefteå och norra Sverige upplever nu”, avslutar Bo Wikström på Visit Skellefteå
Källa: Visit Skellefteå
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Skellefteå Airport
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25
Mest om Destination, Tåg och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 5
-
Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”
Årets Västerås Cityfestival blev en milstolpe. Med rekord i biljettförsäljning är den nu större än någonsin.
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av restaurangen Bistron & Köket,
-
Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå
Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista hållbart. Boendena välkomnar gäster att uppleva natur- och kultur utan att tynga jorden.
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
I januari startades ett finansieringsprojekt - Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in är över hälften säkrad, vilket bådar gott för en invigning 2027.
-
Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna
Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enligt en färsk undersökning från YouGov uppger 11 % av svenska resenärer att de finansierar...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse. Momondo listar några av Sveriges mest uppskattade nakenbad.
-
Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping
Utställningen har lockat besökare från hela landet till Norrköping. Det visar på ett intresse för historia och destinationens kulturvärde.
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär campingdestination i Europa. Enligt Svensk Camping ser bokningsläget bättre ut än förra året.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse i Sverige. En ny undersökning från hotell- och resesöksajten M...
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär sommar och campingdestination bland europeiska turister. Enligt en fä...
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av Bistro...
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
Januari 2025 startades ett finansieringsprojekt – Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in i projekte...
-
-
Gästbloggare
-