-
Nu kommer holländarna till Skellefteå
Den holländska turoperatören Voigt Travel storsatsar på att locka holländarna till norra Sverige.
Bolaget kommer att bedriva sommarcharter och den första charterresan går i juni 2018 och kommer att pågå i 15 veckor. Tidigare har Voigt Travel haft direktflyg till både Norge och Finland vilket har fungerat bra. Men detta är första gången som bolaget satsar på att locka med den arktiska sommaren som reseanledning.
Stor efterfrågan på natur- och kulturupplevelser
”- Våra kunder efterfrågar de äkta natur- och kulturupplevelser som norra Sverige erbjuder”, säger Cees van den Bosch, Vd på Voigt Travel. Han fortsätter: ”- Vi ser Skellefteå som en geografiskt lämplig landningsdestination för inresande till Swedish Lapland och Västerbotten men också som en viktig partner för hur vi tillsammans kan utveckla affärer för hela regionen under lång tid framöver”.
Skellefteå Airport blir navet
”- Satsningen ligger i linje med Skellefteå Airports ambition att vara ett nav för in- och utresande i norra Sverige”, säger Robert Lindberg, Vd för Skellefteå Airport. ”- Extra spännande är att satsningen primärt handlar om inresande till regionen. Vid tidigare direktflygetableringar har fokus främst legat på utresande”.
”- Flygförbindelser är en affärskritisk faktor för besöksnäring i perifera regioner”, säger Erica Mattson, VD Swedish Lapland Visitors Bord. Hon fortsätter: ”- Vi gläds över Skellefteås framgångsrika arbete med att skapa direktflygsförbindelser och därmed öka tillgängligheten mellan Swedish Lapland och för oss viktiga målmarknader”.
Pågående marknadsarbete
Nu pågår ett gemensamt marknadsarbete mellan olika aktörer i Swedish Lapland och i Västerbotten. Det är många som vill ta emot de holländska turisterna.
”- Holland är en av våra intressantaste marknader”, säger Beatrice Bergqvist, marknadsstrateg på Region Västerbotten turism.
Researrangör arbetar långsiktigt
”- Voigt Travel’s sätt att arbeta långsiktigt tillsammans med mottagardestinationer innebär ett viktigt steg för besöksnäringen i hela regionen och passar väl in i den utveckling som Skellefteå och norra Sverige upplever nu”, avslutar Bo Wikström på Visit Skellefteå
Källa: Visit Skellefteå
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Skellefteå Airport
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-