-
Biografkedjan byter namn för att lyfta fram sitt varumärke
Biografkedjan SF Bio byter namn med syftet att lyfta fram sitt varumärke. SF Bio AB kommer att byta namn till Filmstaden AB under 2018.
Namnbytet innebär också att företaget får en ny logga. Denna kommer att lanseras i samband med den invigningen av den nya Filmstaden i Helsingborg under hösten 2018.
Alla som någon gång har gått på bio känner igen den nuvarande loggan SF-ringen. Den har symboliserat filmproduktion och biografverksamhet. Från början producerade SF filmer i samma bolag som man drev biografer men detta delasdes upp i två skilda bolag. Det ena – SF Bio är från och med i år helägda av Odeon Cinemas Group, som ingår det amerikanska biografföretaget AMC. Det andra bolaget – Svensk Filmindustri (SF) heter numera SF Studios och ägs fortfarande av Bonnier AB.
-” Historien som ett SF-företag är vi stolta över, och nu går vi in i en ny era”, säger Marcus Lorendal, Vd på SF Bio. Han fortsätter:”- I alla våra städer verkar vi redan i dag under biografnamnet Filmstaden och i några städer finns också några biografer med eget namn, tex. Rigoletto, Royal etc. som vi kommer att behålla. Bytet av namn kommer därför att ske väldigt odramatiskt då våra kunder och samarbetspartners redan är väl bekanta med våra biografnamn”.
Satsar på nybyggnationer och renoveringar
”- Nu är det dags att lyfta fram varumärket Filmstaden – symboliserat av ett ”F” – i stället för ”SF”. Vi förtydligar därmed att vi går in i nästa hundra år med ett redan känt namn på företaget och med en ny logotype. Vi fortsätter att arbeta för att erbjuda våra kunder den absolut bästa biografupplevelsen genom att renovera och förbättra våra nuvarande biografer men även genom nybyggnationer”, fortsätter Marcus Lorendal.
Om SF Bio AB
SF Bio AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kultur och nöje med ca 12 miljoner biobesök per år. Vi driver 38 biografer med totalt 264 salonger och drygt 34 000 fåtöljer. Vi finns på 22 orter och hos oss arbetar 1 200 personer.
Vi ingår i Odeon Cinemas Group som ägs av världens största biografkedja AMC.
Källa: SF Bio AB
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, den drivna företagaren och ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste chokl...
-
-
Gästbloggare
-