-
Nu flyttar vikingarna in i hotellbaren
Idag gäller det för hotellen att kunna erbjuda sina gäster unika upplevelser i hotellbaren. Ett hotell som har gjort det är Hotel C Stockholm, där ligger ICEBAR Stockholm by ICEHOTEL.
Hotellbaren ska berätta om vikingarna
Hotellbaren släpper varje år ett tema och i år är temat ”BIFROST!”. Temat ska berätta om vikingatidens resor, familj och nordisk mytologi. Temat är designat av Tjåsa Gusfors & Karl-Johan Ekeroth som också designat tidigare års teman. Experter från bland annat Historiska museet har också anlitats för att skapa rätt miljö.
”- Vi har skapat något helt fantastiskt i år! En magisk miljö som tar besökaren på en resa den sent kommer glömma, genom den spännande vikingatiden. Vi har valt att inte elda på bilden av den blodtörstige vikingen med horn-hjälm, utan snarare fokusera på familjen, vikingatron och resorna under denna tid. Vi får väldigt många internationella besökare till ICEBAR Stockholm varje år, så vi känner ett stort ansvar att visa upp vårt arv på så historiskt korrekt sätt som möjligt. Samarbetet med Historiska Museet har därför varit viktigt för våra designers från ICEHOTEL under processen”, säger Per Keller, VD på Hotel C Stockholm & ICEBAR Stockholm
Baren består av cirka 30 ton skulpterad is från Torne Älv och tog sex långa dagar att bygga. Gästerna kommer att möta mycket som man känner igen från vikingatiden, bland annat ett vikingaskepp, Odens tro, Hugin & Munin med mera. Här kan besökaren köpa något gott att dricka men också lära sig att till exempel skriva sitt namn i runskrift.
Hotellbaren är inte ”bara” en bar utan också en konstutställning och erbjuder en ny produkt för i år – ICESCAPE. ICESCAPE är ett ett rum som håller -5 grader där man kan samla ihop sina vänner eller kollegor.
Vill skapa Stockholmsminnen
”- BIFROST symboliserar för oss en vision vi haft sedan 2016. Vi vill skapa unika Stockholmsminnen för alla gäster som besöker oss. Med årets tema känner vi att så här nära den visionen, har vi aldrig varit. Vi är otroligt stolta över ”BIFROST!”, säger Per Keller.
ICEBAR skapades i ett samarbete med ICEHOTEL AB, som driver hotellet i Jukkasjärvi. Hotellbaren är världens första permanenta isbar och har funnits i sexton år. Den besöks främst av många internationella gäster.
Källa: Hotel C Stockholm
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Asaf Kliger
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-