-
Nu flyttar vikingarna in i hotellbaren
Idag gäller det för hotellen att kunna erbjuda sina gäster unika upplevelser i hotellbaren. Ett hotell som har gjort det är Hotel C Stockholm, där ligger ICEBAR Stockholm by ICEHOTEL.
Hotellbaren ska berätta om vikingarna
Hotellbaren släpper varje år ett tema och i år är temat ”BIFROST!”. Temat ska berätta om vikingatidens resor, familj och nordisk mytologi. Temat är designat av Tjåsa Gusfors & Karl-Johan Ekeroth som också designat tidigare års teman. Experter från bland annat Historiska museet har också anlitats för att skapa rätt miljö.
”- Vi har skapat något helt fantastiskt i år! En magisk miljö som tar besökaren på en resa den sent kommer glömma, genom den spännande vikingatiden. Vi har valt att inte elda på bilden av den blodtörstige vikingen med horn-hjälm, utan snarare fokusera på familjen, vikingatron och resorna under denna tid. Vi får väldigt många internationella besökare till ICEBAR Stockholm varje år, så vi känner ett stort ansvar att visa upp vårt arv på så historiskt korrekt sätt som möjligt. Samarbetet med Historiska Museet har därför varit viktigt för våra designers från ICEHOTEL under processen”, säger Per Keller, VD på Hotel C Stockholm & ICEBAR Stockholm
Baren består av cirka 30 ton skulpterad is från Torne Älv och tog sex långa dagar att bygga. Gästerna kommer att möta mycket som man känner igen från vikingatiden, bland annat ett vikingaskepp, Odens tro, Hugin & Munin med mera. Här kan besökaren köpa något gott att dricka men också lära sig att till exempel skriva sitt namn i runskrift.
Hotellbaren är inte ”bara” en bar utan också en konstutställning och erbjuder en ny produkt för i år – ICESCAPE. ICESCAPE är ett ett rum som håller -5 grader där man kan samla ihop sina vänner eller kollegor.
Vill skapa Stockholmsminnen
”- BIFROST symboliserar för oss en vision vi haft sedan 2016. Vi vill skapa unika Stockholmsminnen för alla gäster som besöker oss. Med årets tema känner vi att så här nära den visionen, har vi aldrig varit. Vi är otroligt stolta över ”BIFROST!”, säger Per Keller.
ICEBAR skapades i ett samarbete med ICEHOTEL AB, som driver hotellet i Jukkasjärvi. Hotellbaren är världens första permanenta isbar och har funnits i sexton år. Den besöks främst av många internationella gäster.
Källa: Hotel C Stockholm
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Asaf Kliger
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-