-
Kollektivtrafiken måste utvecklas för en hållbar besöksnäring
För att Stockholm ska växa som ett attraktivt besöksmål är det absolut nödvändigt att kollektivtrafiken hänger med i utvecklingen. Besökare såväl som bosatta får en negativ upplevelse av en plats ifall kommunikationen inte fungerar som den ska.
Förra veckan presenterade Stockholms Handelskammare en rapport som fokuserar på utmaningar i kollektivtrafiken och hur man kan gå till väga för att åtgärda dem. Givetvis förlorar besöksmål besökare och tappar intäkter när transporterna inte fungerar. Rapporten lyfter fram fyra olika områden och förslag på hur man kan skapa en bättre kommunikation där.
Exempel på hur kollektivtrafiken kan utvecklas
Förslag för att lätta situationen på Djurgården löd till exempel att utveckla Djurgårdsfärjan med fler turer, att åtgärda brister på Djurgårdsbron som kan komma i framtiden innan de blir akuta, att synliggöra ön bättre och att sätta in tätare bussturer som också trafikerar Djurgården sent på kvällen.
När det kommer till Artipelag tycker rapporten att det skulle hjälpa att bland annat sätta in fler turer på helger och under sommarmånaderna, men också att linjer från Stockholm Centralstation eller Slussen inrättas så att besökare har möjlighet att komma direkt till konsthallen från city istället för att behöva åka via Gustavsberg.
Stockholms Handelskammares förslag för Tallink Silja är att till exempel flytta busshållplatsen närmare terminalen, att öka frekvensen på bussavgångar, att göra transportsträckan mer tillgänglig och upplyst samt att bygga den östliga förbindelsen för att förbättra landinfrastrukturen för Stockholms hamnar.
Förslag för att förbättra kollektivtrafiken vid Magasin 9 är att förlänga sträckan för buss 1 med en extra hållplats vid Magasin 9 samt att förbättre belysningen i området för att folk ska känna sig trygga.
Politiker på plats
Som sagt, en fungerade kommunikation är avgörande för en hållbar utveckling av vår huvudstad som ett besöksmål. Rapporten föreslår även ett forum där besöksnäringens behov och möjligheter kan diskuteras. På plats när rapporten presenterades var bland annat Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och Talla Alkurdi (S), oppositionslandstingsråd. Båda politikerna levererade vallöften på flera av förslagen i rapporten.
För vidare läsning om rapporten:
Underlätta för besökarna – nöjespendlingen måste bli bättre- Text: Isa Mörk
- Foto: Stockholms Handelskammare
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-