-
9 av 10 utländska turister älskar sitt Sverigebesök
Sverige blir allt mer populärt som resmål och 9 av 10 turister är nöjda med sina semesteraktiviteter i Sverige. Det visar en undersökning bland resvana och aktiva turister, som Visit Sweden genomfört. Nästan alla av dessa vill också rekommendera resmålet Sverige till andra.
Allt fler besökare väljer Sverige på sin semester och till och med juli ökade antalet övernattningar från utlandet kraftigt med 8 procent*. Undersökningen visar att 90 procent av utländska turister är nöjda eller mycket nöjda med vad man gjorde under sin senaste Sverigesemester.
Amerikaner är nöjdast
De amerikanska resenärerna är allra nöjdast, men respondenterna i alla de undersökta länderna är mycket överens. Undersökningen genomfördes i Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike och USA.
”De utländska besökarna verkar gilla vad de ser och gör i Sverige.” Säger Ewa Lagerqvist, VD på Visit Sweden. ”Att de allra flesta uppskattar sin semester så mycket är ett toppbetyg till alla turistföretag över hela landet som ger besökarna fantastiska upplevelser.”
Rekommenderar Sverige som resmål
Sverigebesökarna har oftast ägnat sig åt shopping, stadsliv med museer och restauranger, njutit av god mat och dryck eller besök på landsbygden för att uppleva atmosfären där. De vanligaste typerna av semester till Sverige är storstadsresor, rundresor till flera platser och naturupplevelser sommartid.
Nästan samtliga respondenter i undersökningen vill också rekommendera Sverige som resmål för vänner och kollegor.
”Den Sverigekommunikation som Visit Sweden gör tillsammans med besöksnäringen är viktig, men att tidigare resenärer vill tipsa om Sverige ger en enorm trovärdighet internationellt.” Säger Ewa Lagerqvist. ”Det här är data som vi alltid tittar mycket noga på när vi planerar marknadsföringen av Sverige.”
Mer om undersökningen
De 90 procent av respondenterna som anger att de är nöjda eller mycket nöjda med sin upplevelse har gett minst en av de aktiviteter man ägnat sig åt under den senaste semestern i Sverige betyget 5-7 på en sjugradig skala. Den senaste Sverigeresan har gjorts de senaste 5 åren. Respondenterna utgörs av Visit Swedens prioriterade målgrupp Den globala resenären.
* Statistik för antal övernattningar från utlandet i kommersiella boendeanläggningar kommer från Tillväxtverket/SCB.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Apelöga
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-