-
Gör som andra skidanläggningar – Stärk miljöprofilen och samarbeta med Pantamera
De flesta av oss i Sverige ser det som en självklarhet att panta sina burkar och PET-flaskor istället för att slänga dem i soporna. Sverige är faktiskt bland de bästa länderna i världen på att panta, men det går att göra mer.
Pantamera samarbetar med skidanläggningar
Sedan många år samarbetar Pantamera med svenska skidanläggningar runt om i landet genom att tillhandahålla pantplastkärl för insamling. Det är ett sätt att se till att förpackningar från besökare under skidsäsongen inte hamnar i soporna.
Det bästa är att lösningen är helt kostnadsfri för skidanläggningarna! Pantamera står för transporter, plastkärl och säckar. Under förra vintersäsongen samlade skidanläggningarna tillsammans in 1,4 miljoner burkar och PET-flaskor. Det gör stor skillnad för miljön.
”Vi har haft pantplastkärl i många år nu. Det är väldigt skönt att få hjälp med panthanteringen, och samtidigt säkerställa att förpackningarna inte hamnar i soporna.” säger Leif Sandström på Ramundberget.
Förutom att samarbetet med Pantamera leder till minskad nedskräpning kan skidanläggningarna dessutom tjäna på det. Pengarna från panten går till verksamheten, men man kan också göra som Ramundberget gör.
”Vi donerar alla pengar från panten till ett projekt som gynnar den utrotningshotade fjällräven. Vår maskot Mickelina råkar dessutom vara just en fjällräv, så för oss blir det en väldigt fin kombination av marknadsföring och en god insats.” Avslutar Leif Sandström.
Leif Sandström på RamundbergetHjälper till att uppmärksamma gäster
Pantamera stöder även verksamheter med material för att informera besökare om möjligheten att panta. Barnen får lära sig med roliga pysselböcker och kritor om värdet att panta. Det gynnar både miljön och företaget att uppmärksamma besökare om vikten av att panta sina förpackningar. Dessutom visar det ett hållbart tänkande som uppskattas i dagens marknadsföring.
Håll Sverige Rent har i samarbete med Pantamera också tagit fram en frågesport med pant-tema och en pantsaga om burken Berta och flaskan Frans, som finns tillgänglig för nedladdning.
Låter detta som något intressant för er skidanläggning?
Läs mer om samarbetet och anmäl er här.Detta är en sponsrad artikel
- Text: Isa Mörk
- Foto: Pantamera
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-