-
Gör som andra skidanläggningar – Stärk miljöprofilen och samarbeta med Pantamera
De flesta av oss i Sverige ser det som en självklarhet att panta sina burkar och PET-flaskor istället för att slänga dem i soporna. Sverige är faktiskt bland de bästa länderna i världen på att panta, men det går att göra mer.
Pantamera samarbetar med skidanläggningar
Sedan många år samarbetar Pantamera med svenska skidanläggningar runt om i landet genom att tillhandahålla pantplastkärl för insamling. Det är ett sätt att se till att förpackningar från besökare under skidsäsongen inte hamnar i soporna.
Det bästa är att lösningen är helt kostnadsfri för skidanläggningarna! Pantamera står för transporter, plastkärl och säckar. Under förra vintersäsongen samlade skidanläggningarna tillsammans in 1,4 miljoner burkar och PET-flaskor. Det gör stor skillnad för miljön.
”Vi har haft pantplastkärl i många år nu. Det är väldigt skönt att få hjälp med panthanteringen, och samtidigt säkerställa att förpackningarna inte hamnar i soporna.” säger Leif Sandström på Ramundberget.
Förutom att samarbetet med Pantamera leder till minskad nedskräpning kan skidanläggningarna dessutom tjäna på det. Pengarna från panten går till verksamheten, men man kan också göra som Ramundberget gör.
”Vi donerar alla pengar från panten till ett projekt som gynnar den utrotningshotade fjällräven. Vår maskot Mickelina råkar dessutom vara just en fjällräv, så för oss blir det en väldigt fin kombination av marknadsföring och en god insats.” Avslutar Leif Sandström.
Leif Sandström på RamundbergetHjälper till att uppmärksamma gäster
Pantamera stöder även verksamheter med material för att informera besökare om möjligheten att panta. Barnen får lära sig med roliga pysselböcker och kritor om värdet att panta. Det gynnar både miljön och företaget att uppmärksamma besökare om vikten av att panta sina förpackningar. Dessutom visar det ett hållbart tänkande som uppskattas i dagens marknadsföring.
Håll Sverige Rent har i samarbete med Pantamera också tagit fram en frågesport med pant-tema och en pantsaga om burken Berta och flaskan Frans, som finns tillgänglig för nedladdning.
Låter detta som något intressant för er skidanläggning?
Läs mer om samarbetet och anmäl er här.Detta är en sponsrad artikel
- Text: Isa Mörk
- Foto: Pantamera
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-