-
4 avgörande tips att tänka på när man vill sälja upplevelser
Har du någonsin funderat på vad det är som motiverar gäster att boka en viss upplevelse och inte en annan? AirBnb Experiences har nyligen intervjuat 150 resenärer för att ta reda på just detta. Varför bokar de en viss upplevelse och vad är det som gör att de lämnar 5-stjärniga omdömen?
Jag har sammanställt några av deras viktigaste tips och anpassat till den svenska marknaden.
1) Beskriv upplevelsen så detaljerat som möjligt
När man läser om en viss upplevelse eller resa så dyker det ofta upp frågor.
Hur kommer man dit?
Vilken säsong gäller?
Kan man ta med en 7-åring?
Frågor innebär osäkerhet, och det ökar risken att man inte väljer att boka.
Tips: Beskriv dina upplevelser med alla tänkbara detaljer som kunden kan tänkas vilja veta.
2) Få gästen att känna sig inkluderad redan innan aktiviteten börjar
När man har bokat en upplevelse har man mycket att se fram emot. Förväntningar byggs upp och det kanske till och med pirrar i magen. Man skulle kunna säga att upplevelsen börjar redan vid bokningstillfället.
Tips: Skicka epost eller telefonmeddelanden till deltagarna med pepp och praktiska detaljer som gästen kan ha nytta av. Tänk dig in i gästens situation. Vad ska de ta med sig? Hur ska de resa till dig? Ju mer hjälpsam du är desto mer förberedd och trygg känner sig gästen.
3) Skapa unika upplevelser
Det här kan låta tjatigt, men folk letar efter upplevelser som är mer unika än vanliga turistattraktioner. De vill få tillgång till upplevelser som de inte skulle få tillgång till utan en lokal guide.
Tips: Se till att du tar dina gäster till platser och upplevelser som de troligtvis inte skulle kunna uppleva på egen hand. Dessutom kan du alltid sätta en unik twist på upplevelsen som du erbjuder. Några bra exempel:
- Guidad vandring bland Västerås fulaste hus med en peppad historiker (ja, den finns faktiskt!)
- Lär dig baka Ghakku över öppen eld utomhus på vintern
- Måla en tavla i Carl Larssons trädgård
4) Små grupper för genuina upplevelser
Ingen vill känna sig som en turist som vallas runt som en deltagare i en grupp. Man vill bli sedd och känna sig speciell. Som guide måste du kunna interagera med alla deltagare personligen. För att du ska lyckas med det krävs att gruppen inte är för stor. Ta hänsyn till det när du planerar gruppens storlek.
Tips: Se till att bryta isen tidigt så att deltagarna får chans att interagera och presentera sig själva för guiden och de andra deltagarna. Fråga dem vilka förväntningar de har, om de har särskilda intressen och försök att tillgodose dem.
Tips 2: Ingen vill vara en passiv åskådare. Låt dem lösa problem tillsammans eller hjälpa till med praktiska saker som att hugga ved eller duka fram på bordet. Det gör att deltagarna känner sig delaktiga i upplevelsen.
Vill du ha fler värdefulla tips?
Jag har skrivit fler blogginlägg på det här ämnet.
- Text: Marcus Eldh
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
-
Gästbloggare
-