-
Fem trender inom platsmarknadsföring 2019
Vi har ett nytt spännande år framför oss och för att nå framgång gäller det att ha koll på omvärlden. Platsmarknadsföringsexperten Helena Nordström ger dig de hetaste trenderna.
-
Den röststyrda destinationen
Det mesta pekar på att vi kommer att använda rösten i högre grad när vi söker information och använder tjänster. Rapporter visar att 50% av allt sök är röstsök år 2020. Google har släppt sin röstassistent Google Home på svenska och den här typen av produkter blir allt mer träffsäkra och snillrika. Hotellkedjan Marriott har tillsammans med Amazon lanserat Alexa for Hospitality, en tjänst där hotellgästen enkelt kan få svar på frågor om utcheckningstider, justera luftkonditioneringen eller beställa room service. Upplevelsen kan också förhöjas med hjälp av den här tekniken, något Disney och Google har ett fint exempel på: https://youtu.be/NH7HI2BW6aE. Hur kan din destination dra nytta av röststyrning i högre grad, för att förhöja upplevelsen för besökaren inför, under och efter besöket?
-
Den klimatsmarta platsen
Hållbarhet har gått från fluffigt ord i affärsplanen till att fyllas med mening och innehåll. Varje person, företag eller plats måste fundera på hur de bidrar till en bättre planet, och klimatet är en viktig del. Vissa destinationer ser över sina målgrupper och fokuserar på besökare som inte behöver resa alltför långt. Destinationers evenemangsstrategier tightas upp och kraven på arrangörers hållbarhetsarbete ökar. Ett finskt energibolag gav en välbehövlig knuff på Airbnb när de lanserade https://zerobnb.com med uppmaningen att lägga till ”Hållbart boende” som kategori på Airbnb. När Airbnb gjort detta lovar de att ta bort sin sajt. Arkitekturbyrån Snøhetta planerar världens första energipostiva hotell vid polcirkeln: http://www.svart.no. Låt oss nu se till att vi alla drar vårt strå till stacken för att under 2019 bidra till en bättre planet!
-
Det digitala evenemanget
Dreamhack attraherar årligen över 250 000 besökare till sina events, och mängder av miljoner följer e-sporttävlingarna online. Besökarna bjuds på en intensiv mix av gaming, musik och upplevelser. 96% av ungdomar globalt anser att musik är viktigt i deras liv och 83% säger detsamma om gaming (Cassandra Report 2018). Nu poppar en ny typ av events upp för just den unga målgruppen, så kallade ”digital-only festivals”. Ett exempel såg vi i september 2018 när Minecraft arrangerade Coalchella, en ordlek av den ikoniska Coachellafestivalen och att Minecraftspelare bryter kol. Under hösten arrangerade också Snapchat och deodorantmärket 8×4 en helt digital festival för de som är för unga för att besöka vanliga festivaler. Att våga experimentera med den digitala upplevelsen kan vara avgörande för hur din destination lyckas attrahera den unga publiken.
-
Den platsmarknadsförande eldsjälen
Tre år i rad har privata eldsjälsinitiativ stått som segrare i Placebrander of the Year – Surfbukten i Östersund, Hallifornia i Varberg och FriluftsByn i Höga Kusten. De är alla platsutvecklare med känsla för att nå ut och skapa engagemang. Inspirerande marknadsföringskampanjer släpps dessutom av nya spännande konstellationer – nyligen släpptes https://www.jamtlandcalling.se/ av ett gäng entreprenörer i Östersund. Kommuner och destinationsbolag blir allt bättre på att kroka arm med eldsjälarna, men också på att komplettera och göra det som de privata aktörerna inte mäktar med själva. Samarbete is the shit!
-
Den superstolta invånaren
Att använda invånarna som sina främsta marknadsförare, kommer nog alltid att vara hett. Ingen känner och älskar din plats så som de som valt att bosätta sig där. Kraften i de många människornas berättelser när de sprider bilden av din plats, slår alla andra marknadskanaler. Att du har invånarna med dig är också helt avgörande för din framgång. Så, kolla av strategin och planen för 2019 en gång till, så att ni gör tillräckligt mycket för att jobba tillsammans med invånarna! Och ta gärna 8 minuter av din tid till att inspireras av Åres sätt att med en film skapa stolthet och sätta dagens satsningar i ett historiskt sammanhang: https://vimeo.com/307706622
Vill du ha mer kunskap om platsmarknadsföring?
- Boka ett föredrag eller trendspaning på https://placebrander.se/tjanster/foredrag/
- Beställ boken Platsmarknadsföring – konsten att attrahera invånare, besökare och investeringar till en plats: https://placebrander.se/tjanster/bok/
Detta är en sponsrad artikel.
- Text: Helena Nordström
-
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-