-
Fem trender inom platsmarknadsföring 2019
Vi har ett nytt spännande år framför oss och för att nå framgång gäller det att ha koll på omvärlden. Platsmarknadsföringsexperten Helena Nordström ger dig de hetaste trenderna.
-
Den röststyrda destinationen
Det mesta pekar på att vi kommer att använda rösten i högre grad när vi söker information och använder tjänster. Rapporter visar att 50% av allt sök är röstsök år 2020. Google har släppt sin röstassistent Google Home på svenska och den här typen av produkter blir allt mer träffsäkra och snillrika. Hotellkedjan Marriott har tillsammans med Amazon lanserat Alexa for Hospitality, en tjänst där hotellgästen enkelt kan få svar på frågor om utcheckningstider, justera luftkonditioneringen eller beställa room service. Upplevelsen kan också förhöjas med hjälp av den här tekniken, något Disney och Google har ett fint exempel på: https://youtu.be/NH7HI2BW6aE. Hur kan din destination dra nytta av röststyrning i högre grad, för att förhöja upplevelsen för besökaren inför, under och efter besöket?
-
Den klimatsmarta platsen
Hållbarhet har gått från fluffigt ord i affärsplanen till att fyllas med mening och innehåll. Varje person, företag eller plats måste fundera på hur de bidrar till en bättre planet, och klimatet är en viktig del. Vissa destinationer ser över sina målgrupper och fokuserar på besökare som inte behöver resa alltför långt. Destinationers evenemangsstrategier tightas upp och kraven på arrangörers hållbarhetsarbete ökar. Ett finskt energibolag gav en välbehövlig knuff på Airbnb när de lanserade https://zerobnb.com med uppmaningen att lägga till ”Hållbart boende” som kategori på Airbnb. När Airbnb gjort detta lovar de att ta bort sin sajt. Arkitekturbyrån Snøhetta planerar världens första energipostiva hotell vid polcirkeln: http://www.svart.no. Låt oss nu se till att vi alla drar vårt strå till stacken för att under 2019 bidra till en bättre planet!
-
Det digitala evenemanget
Dreamhack attraherar årligen över 250 000 besökare till sina events, och mängder av miljoner följer e-sporttävlingarna online. Besökarna bjuds på en intensiv mix av gaming, musik och upplevelser. 96% av ungdomar globalt anser att musik är viktigt i deras liv och 83% säger detsamma om gaming (Cassandra Report 2018). Nu poppar en ny typ av events upp för just den unga målgruppen, så kallade ”digital-only festivals”. Ett exempel såg vi i september 2018 när Minecraft arrangerade Coalchella, en ordlek av den ikoniska Coachellafestivalen och att Minecraftspelare bryter kol. Under hösten arrangerade också Snapchat och deodorantmärket 8×4 en helt digital festival för de som är för unga för att besöka vanliga festivaler. Att våga experimentera med den digitala upplevelsen kan vara avgörande för hur din destination lyckas attrahera den unga publiken.
-
Den platsmarknadsförande eldsjälen
Tre år i rad har privata eldsjälsinitiativ stått som segrare i Placebrander of the Year – Surfbukten i Östersund, Hallifornia i Varberg och FriluftsByn i Höga Kusten. De är alla platsutvecklare med känsla för att nå ut och skapa engagemang. Inspirerande marknadsföringskampanjer släpps dessutom av nya spännande konstellationer – nyligen släpptes https://www.jamtlandcalling.se/ av ett gäng entreprenörer i Östersund. Kommuner och destinationsbolag blir allt bättre på att kroka arm med eldsjälarna, men också på att komplettera och göra det som de privata aktörerna inte mäktar med själva. Samarbete is the shit!
-
Den superstolta invånaren
Att använda invånarna som sina främsta marknadsförare, kommer nog alltid att vara hett. Ingen känner och älskar din plats så som de som valt att bosätta sig där. Kraften i de många människornas berättelser när de sprider bilden av din plats, slår alla andra marknadskanaler. Att du har invånarna med dig är också helt avgörande för din framgång. Så, kolla av strategin och planen för 2019 en gång till, så att ni gör tillräckligt mycket för att jobba tillsammans med invånarna! Och ta gärna 8 minuter av din tid till att inspireras av Åres sätt att med en film skapa stolthet och sätta dagens satsningar i ett historiskt sammanhang: https://vimeo.com/307706622
Vill du ha mer kunskap om platsmarknadsföring?
- Boka ett föredrag eller trendspaning på https://placebrander.se/tjanster/foredrag/
- Beställ boken Platsmarknadsföring – konsten att attrahera invånare, besökare och investeringar till en plats: https://placebrander.se/tjanster/bok/
Detta är en sponsrad artikel.
- Text: Helena Nordström
-
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-