-
Fem trender inom platsmarknadsföring 2019
Vi har ett nytt spännande år framför oss och för att nå framgång gäller det att ha koll på omvärlden. Platsmarknadsföringsexperten Helena Nordström ger dig de hetaste trenderna.
-
Den röststyrda destinationen
Det mesta pekar på att vi kommer att använda rösten i högre grad när vi söker information och använder tjänster. Rapporter visar att 50% av allt sök är röstsök år 2020. Google har släppt sin röstassistent Google Home på svenska och den här typen av produkter blir allt mer träffsäkra och snillrika. Hotellkedjan Marriott har tillsammans med Amazon lanserat Alexa for Hospitality, en tjänst där hotellgästen enkelt kan få svar på frågor om utcheckningstider, justera luftkonditioneringen eller beställa room service. Upplevelsen kan också förhöjas med hjälp av den här tekniken, något Disney och Google har ett fint exempel på: https://youtu.be/NH7HI2BW6aE. Hur kan din destination dra nytta av röststyrning i högre grad, för att förhöja upplevelsen för besökaren inför, under och efter besöket?
-
Den klimatsmarta platsen
Hållbarhet har gått från fluffigt ord i affärsplanen till att fyllas med mening och innehåll. Varje person, företag eller plats måste fundera på hur de bidrar till en bättre planet, och klimatet är en viktig del. Vissa destinationer ser över sina målgrupper och fokuserar på besökare som inte behöver resa alltför långt. Destinationers evenemangsstrategier tightas upp och kraven på arrangörers hållbarhetsarbete ökar. Ett finskt energibolag gav en välbehövlig knuff på Airbnb när de lanserade https://zerobnb.com med uppmaningen att lägga till ”Hållbart boende” som kategori på Airbnb. När Airbnb gjort detta lovar de att ta bort sin sajt. Arkitekturbyrån Snøhetta planerar världens första energipostiva hotell vid polcirkeln: http://www.svart.no. Låt oss nu se till att vi alla drar vårt strå till stacken för att under 2019 bidra till en bättre planet!
-
Det digitala evenemanget
Dreamhack attraherar årligen över 250 000 besökare till sina events, och mängder av miljoner följer e-sporttävlingarna online. Besökarna bjuds på en intensiv mix av gaming, musik och upplevelser. 96% av ungdomar globalt anser att musik är viktigt i deras liv och 83% säger detsamma om gaming (Cassandra Report 2018). Nu poppar en ny typ av events upp för just den unga målgruppen, så kallade ”digital-only festivals”. Ett exempel såg vi i september 2018 när Minecraft arrangerade Coalchella, en ordlek av den ikoniska Coachellafestivalen och att Minecraftspelare bryter kol. Under hösten arrangerade också Snapchat och deodorantmärket 8×4 en helt digital festival för de som är för unga för att besöka vanliga festivaler. Att våga experimentera med den digitala upplevelsen kan vara avgörande för hur din destination lyckas attrahera den unga publiken.
-
Den platsmarknadsförande eldsjälen
Tre år i rad har privata eldsjälsinitiativ stått som segrare i Placebrander of the Year – Surfbukten i Östersund, Hallifornia i Varberg och FriluftsByn i Höga Kusten. De är alla platsutvecklare med känsla för att nå ut och skapa engagemang. Inspirerande marknadsföringskampanjer släpps dessutom av nya spännande konstellationer – nyligen släpptes https://www.jamtlandcalling.se/ av ett gäng entreprenörer i Östersund. Kommuner och destinationsbolag blir allt bättre på att kroka arm med eldsjälarna, men också på att komplettera och göra det som de privata aktörerna inte mäktar med själva. Samarbete is the shit!
-
Den superstolta invånaren
Att använda invånarna som sina främsta marknadsförare, kommer nog alltid att vara hett. Ingen känner och älskar din plats så som de som valt att bosätta sig där. Kraften i de många människornas berättelser när de sprider bilden av din plats, slår alla andra marknadskanaler. Att du har invånarna med dig är också helt avgörande för din framgång. Så, kolla av strategin och planen för 2019 en gång till, så att ni gör tillräckligt mycket för att jobba tillsammans med invånarna! Och ta gärna 8 minuter av din tid till att inspireras av Åres sätt att med en film skapa stolthet och sätta dagens satsningar i ett historiskt sammanhang: https://vimeo.com/307706622
Vill du ha mer kunskap om platsmarknadsföring?
- Boka ett föredrag eller trendspaning på https://placebrander.se/tjanster/foredrag/
- Beställ boken Platsmarknadsföring – konsten att attrahera invånare, besökare och investeringar till en plats: https://placebrander.se/tjanster/bok/
Detta är en sponsrad artikel.
- Text: Helena Nordström
-
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-