-
OS i Sverige 2026 en självklarhet enligt representanter för näringen
I ett inlägg på DagensSamhalle.se tar tre viktiga branschföreträdare ställning för ett OS i Sverige 2026. Visitas VD Jonas Siljhammar, Svensk Handels VD Karin Johansson och Susanne Andersson Pripp ordförande i Svensk Turism är alla positivt inställda till ett OS och Paralympics i Sverige då det skulle gynna besöksnäringen och tillväxten i landet.
Att få hålla de olympiska vinterspelen är en unik möjlighet som Sverige måste förvalta enligt näringens representanter. Tävlingarna kommer, såväl direkt som indirekt, att skapa jobb och tillväxt i hela landet.
Sverige har resurser
Till OS och Paralympics 2026 väntas det komma närmare 3000 aktiva från hela världen. Omkring en miljon beräknas följa spelen på plats och över fyra miljarder människor kommer antagligen att följa tävlingarna via olika former av media. Tillsammans med Internationella olympiska kommitténs (IOK) förbättringar mot ett mer hållbart OS innebär detta en stor möjlighet att stärka varumärket Sverige för många år framöver. Besöksnäringen ställer sig därför positiv till den svenska ansökan. Näringens representanter visar på flera anledningar till beslutet.
Arenor finns redan i Sverige och vår infrastruktur är tillräcklig för att hålla spelen. Vi har lägenhetsområden, resurser och hotell som kan klara trycket. Det betyder alltså att hålla OS och Paralympics i Sverige inte innebär en dyr slutnota för skattebetalarna.
Direkta effekter på besöksnäringen
Sverige får en möjlighet att visa upp företag, innovationer och hela städer som är i absolut framkant vad gäller hållbarhet. Det kommer att ge direkta effekter på besöksnäringen. Hotell och restauranger kommer att vara fullbokade exempelvis. Dessutom tillkommer långsiktiga effekter för näringen när flera av Sveriges största och bästa vinterorter visas upp för miljarder tittare.
OS och Paralympics har alltid varit, och kommer fortsätta vara, en folkfest. Nu finns en historisk chans att för första gången någonsin få de olympiska vinterspelen till Sverige. Det skulle stärka den svenska breddidrotten, vara ett stort fönster för Sveriges hållbarhetsarbete, och gynna varumärket Sverige för lång tid framöver.
Förväntningarna på arrangören av världens största arrangemang för tävlingar på snö och is är stora. Men den svenska besöksnäringen är positivt inställd och redo att överträffa dem.
Länk till projektets hemsida – http://www.stockholm2026.se/
och sammanfattningen av IOKs Agenda 2020 – http://www.stockholm2026.se/vad-ar-agenda-2020.html
- Text: Jonas Siljhammar, Karin Johansson & Susanne Andersson Pripp
- Foto: Visita, Svensk Handel, Peter Jönsson
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-