-
OS i Sverige 2026 en självklarhet enligt representanter för näringen
I ett inlägg på DagensSamhalle.se tar tre viktiga branschföreträdare ställning för ett OS i Sverige 2026. Visitas VD Jonas Siljhammar, Svensk Handels VD Karin Johansson och Susanne Andersson Pripp ordförande i Svensk Turism är alla positivt inställda till ett OS och Paralympics i Sverige då det skulle gynna besöksnäringen och tillväxten i landet.
Att få hålla de olympiska vinterspelen är en unik möjlighet som Sverige måste förvalta enligt näringens representanter. Tävlingarna kommer, såväl direkt som indirekt, att skapa jobb och tillväxt i hela landet.
Sverige har resurser
Till OS och Paralympics 2026 väntas det komma närmare 3000 aktiva från hela världen. Omkring en miljon beräknas följa spelen på plats och över fyra miljarder människor kommer antagligen att följa tävlingarna via olika former av media. Tillsammans med Internationella olympiska kommitténs (IOK) förbättringar mot ett mer hållbart OS innebär detta en stor möjlighet att stärka varumärket Sverige för många år framöver. Besöksnäringen ställer sig därför positiv till den svenska ansökan. Näringens representanter visar på flera anledningar till beslutet.
Arenor finns redan i Sverige och vår infrastruktur är tillräcklig för att hålla spelen. Vi har lägenhetsområden, resurser och hotell som kan klara trycket. Det betyder alltså att hålla OS och Paralympics i Sverige inte innebär en dyr slutnota för skattebetalarna.
Direkta effekter på besöksnäringen
Sverige får en möjlighet att visa upp företag, innovationer och hela städer som är i absolut framkant vad gäller hållbarhet. Det kommer att ge direkta effekter på besöksnäringen. Hotell och restauranger kommer att vara fullbokade exempelvis. Dessutom tillkommer långsiktiga effekter för näringen när flera av Sveriges största och bästa vinterorter visas upp för miljarder tittare.
OS och Paralympics har alltid varit, och kommer fortsätta vara, en folkfest. Nu finns en historisk chans att för första gången någonsin få de olympiska vinterspelen till Sverige. Det skulle stärka den svenska breddidrotten, vara ett stort fönster för Sveriges hållbarhetsarbete, och gynna varumärket Sverige för lång tid framöver.
Förväntningarna på arrangören av världens största arrangemang för tävlingar på snö och is är stora. Men den svenska besöksnäringen är positivt inställd och redo att överträffa dem.
Länk till projektets hemsida – http://www.stockholm2026.se/
och sammanfattningen av IOKs Agenda 2020 – http://www.stockholm2026.se/vad-ar-agenda-2020.html
- Text: Jonas Siljhammar, Karin Johansson & Susanne Andersson Pripp
- Foto: Visita, Svensk Handel, Peter Jönsson
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-