-
OS i Sverige 2026 en självklarhet enligt representanter för näringen
I ett inlägg på DagensSamhalle.se tar tre viktiga branschföreträdare ställning för ett OS i Sverige 2026. Visitas VD Jonas Siljhammar, Svensk Handels VD Karin Johansson och Susanne Andersson Pripp ordförande i Svensk Turism är alla positivt inställda till ett OS och Paralympics i Sverige då det skulle gynna besöksnäringen och tillväxten i landet.
Att få hålla de olympiska vinterspelen är en unik möjlighet som Sverige måste förvalta enligt näringens representanter. Tävlingarna kommer, såväl direkt som indirekt, att skapa jobb och tillväxt i hela landet.
Sverige har resurser
Till OS och Paralympics 2026 väntas det komma närmare 3000 aktiva från hela världen. Omkring en miljon beräknas följa spelen på plats och över fyra miljarder människor kommer antagligen att följa tävlingarna via olika former av media. Tillsammans med Internationella olympiska kommitténs (IOK) förbättringar mot ett mer hållbart OS innebär detta en stor möjlighet att stärka varumärket Sverige för många år framöver. Besöksnäringen ställer sig därför positiv till den svenska ansökan. Näringens representanter visar på flera anledningar till beslutet.
Arenor finns redan i Sverige och vår infrastruktur är tillräcklig för att hålla spelen. Vi har lägenhetsområden, resurser och hotell som kan klara trycket. Det betyder alltså att hålla OS och Paralympics i Sverige inte innebär en dyr slutnota för skattebetalarna.
Direkta effekter på besöksnäringen
Sverige får en möjlighet att visa upp företag, innovationer och hela städer som är i absolut framkant vad gäller hållbarhet. Det kommer att ge direkta effekter på besöksnäringen. Hotell och restauranger kommer att vara fullbokade exempelvis. Dessutom tillkommer långsiktiga effekter för näringen när flera av Sveriges största och bästa vinterorter visas upp för miljarder tittare.
OS och Paralympics har alltid varit, och kommer fortsätta vara, en folkfest. Nu finns en historisk chans att för första gången någonsin få de olympiska vinterspelen till Sverige. Det skulle stärka den svenska breddidrotten, vara ett stort fönster för Sveriges hållbarhetsarbete, och gynna varumärket Sverige för lång tid framöver.
Förväntningarna på arrangören av världens största arrangemang för tävlingar på snö och is är stora. Men den svenska besöksnäringen är positivt inställd och redo att överträffa dem.
Länk till projektets hemsida – http://www.stockholm2026.se/
och sammanfattningen av IOKs Agenda 2020 – http://www.stockholm2026.se/vad-ar-agenda-2020.html
- Text: Jonas Siljhammar, Karin Johansson & Susanne Andersson Pripp
- Foto: Visita, Svensk Handel, Peter Jönsson
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-