-
Digitala topplistor sätter din kunskap i händerna på besökaren
En fråga som många svenska kommuner och destinationer har tampats med under de senaste åren är hur man ska ställa om och vässa sin besöksservice när antalet besökare blir allt fler. För sanningen är att svensk besöksnäring aldrig mått bättre.
År 2017 ökade turismkonsumtionen med 7,4% till att omsätta 317 miljarder kronor. Samtidigt upplever en del kommuner ett sjunkande antal besök i de fysiska turistbyråerna och resurserna styrs om. Och det handlar inte om att besöksantalet viker på de här orterna, tvärtom, men besökarnas beteende har förändrats. Bara mellan 2015-2017 stängde var sjätte svensk fysisk turistbyrå. När besöksservicen ställs om förändras personalens uppgifter och kanaliseras på nya sätt som rätt hanterat kan serva en långt större mängd besökare.
Den digitala turistbyrån – Destinero
Med denna transformation i sikte har Basetool utvecklat Destinero, den digitala motsvarigheten till turistbyrån, där innehållet är användargenererat och kan appliceras i hela Sverige. Genom att destinationens turistguider, lokala eldsjälar, företagare och destinationsutvecklare själva skapar listor med sina bästa tips om besöksmål och evenemang skapas en lättanvänd översikt.
Med listan som bas kan besökaren enkelt planera sina besök. Det kan handla om topplistan för en barnfamilj under en helg på Marstrand eller guldkornen för ett amerikanskt pensionärspar som ska besöka Stockholm. Allting presenterat direkt i telefonen på svenska och engelska.
”Med Basetools plattform som bas har vi utvecklat Destinero, som löser ett av besöksnäringens stora problem, att snabbt och enkelt dela skräddarsydda tips till besökare. I åratal har vi dragits med tryckta kartor, broschyrer och post-it lappar på turistbyråer och i hotellreceptioner. Det behövs inte längre. Med Destinero skapar och uppdaterar du överskådliga listor med dina bästa besökstips, komplett med evenemang, kartor, öppettider och bilder, och på några sekunder delar du dem med dina besökare, direkt i deras telefon.” Säger Johan Wendels, VD på Basetool.
Företagen måste lyfta sitt innehåll
Borås TME AB har i veckan lanserat sin nysatsning på besöksservice där Destinero är en del i lösningen att ta servicen ut till besökarna. Borås använder verktyget och har på några utvalda InfoPoints installerat den fysiska infokiosk-lösningen Destinero Point.
”Jag uppskattar verkligen enkelheten i gränssnittet, alla som testar Destinero fattar direkt vad de förväntas göra, gammal som ung. Vi har haft 80+ pensionärer här som använt Destinero Point helt utan problem. Besöksmålen presenteras också fantastiskt snyggt visuellt. I förlängningen tror jag att det här kommer innebära en bättre kvalitet på innehållet.” Säger Anders Kihl, marknadsförare och ansvarig för digital kommunikation på Borås TME. ”Nu blir det uppenbart för företagen att de kan och måste lyfta sitt innehåll för att få fler besökare. Ytterligare en positiv sida med lösningen är att den är färdigutvecklad. Det är bara att sätta igång.”
Destinero sammankopplar upplevelser
Oavsett om man vill utveckla en hel region eller en liten plats till en attraktiv destination, kan Destinero vara verktyget som sammankopplar flera upplevelser som tillsammans blir reseanledningar som lockar besökare. När vi lyckas bygga ett ekosystem som väver samman aktörer och upplevelser på en plats och sätter den kunskapen i händerna på besökaren blir upplevelserna starka och besökarna stannar längre.
Du kan använda Destinero redan nu. Se hur det fungerar här.
Vill du lära dig mer? Information om Destinero finns här.
- Text: Basetool
- Foto: Basetool
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-