-
Digitala topplistor sätter din kunskap i händerna på besökaren
En fråga som många svenska kommuner och destinationer har tampats med under de senaste åren är hur man ska ställa om och vässa sin besöksservice när antalet besökare blir allt fler. För sanningen är att svensk besöksnäring aldrig mått bättre.
År 2017 ökade turismkonsumtionen med 7,4% till att omsätta 317 miljarder kronor. Samtidigt upplever en del kommuner ett sjunkande antal besök i de fysiska turistbyråerna och resurserna styrs om. Och det handlar inte om att besöksantalet viker på de här orterna, tvärtom, men besökarnas beteende har förändrats. Bara mellan 2015-2017 stängde var sjätte svensk fysisk turistbyrå. När besöksservicen ställs om förändras personalens uppgifter och kanaliseras på nya sätt som rätt hanterat kan serva en långt större mängd besökare.
Den digitala turistbyrån – Destinero
Med denna transformation i sikte har Basetool utvecklat Destinero, den digitala motsvarigheten till turistbyrån, där innehållet är användargenererat och kan appliceras i hela Sverige. Genom att destinationens turistguider, lokala eldsjälar, företagare och destinationsutvecklare själva skapar listor med sina bästa tips om besöksmål och evenemang skapas en lättanvänd översikt.
Med listan som bas kan besökaren enkelt planera sina besök. Det kan handla om topplistan för en barnfamilj under en helg på Marstrand eller guldkornen för ett amerikanskt pensionärspar som ska besöka Stockholm. Allting presenterat direkt i telefonen på svenska och engelska.
”Med Basetools plattform som bas har vi utvecklat Destinero, som löser ett av besöksnäringens stora problem, att snabbt och enkelt dela skräddarsydda tips till besökare. I åratal har vi dragits med tryckta kartor, broschyrer och post-it lappar på turistbyråer och i hotellreceptioner. Det behövs inte längre. Med Destinero skapar och uppdaterar du överskådliga listor med dina bästa besökstips, komplett med evenemang, kartor, öppettider och bilder, och på några sekunder delar du dem med dina besökare, direkt i deras telefon.” Säger Johan Wendels, VD på Basetool.
Företagen måste lyfta sitt innehåll
Borås TME AB har i veckan lanserat sin nysatsning på besöksservice där Destinero är en del i lösningen att ta servicen ut till besökarna. Borås använder verktyget och har på några utvalda InfoPoints installerat den fysiska infokiosk-lösningen Destinero Point.
”Jag uppskattar verkligen enkelheten i gränssnittet, alla som testar Destinero fattar direkt vad de förväntas göra, gammal som ung. Vi har haft 80+ pensionärer här som använt Destinero Point helt utan problem. Besöksmålen presenteras också fantastiskt snyggt visuellt. I förlängningen tror jag att det här kommer innebära en bättre kvalitet på innehållet.” Säger Anders Kihl, marknadsförare och ansvarig för digital kommunikation på Borås TME. ”Nu blir det uppenbart för företagen att de kan och måste lyfta sitt innehåll för att få fler besökare. Ytterligare en positiv sida med lösningen är att den är färdigutvecklad. Det är bara att sätta igång.”
Destinero sammankopplar upplevelser
Oavsett om man vill utveckla en hel region eller en liten plats till en attraktiv destination, kan Destinero vara verktyget som sammankopplar flera upplevelser som tillsammans blir reseanledningar som lockar besökare. När vi lyckas bygga ett ekosystem som väver samman aktörer och upplevelser på en plats och sätter den kunskapen i händerna på besökaren blir upplevelserna starka och besökarna stannar längre.
Du kan använda Destinero redan nu. Se hur det fungerar här.
Vill du lära dig mer? Information om Destinero finns här.
- Text: Basetool
- Foto: Basetool
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-