-
Digitala topplistor sätter din kunskap i händerna på besökaren
En fråga som många svenska kommuner och destinationer har tampats med under de senaste åren är hur man ska ställa om och vässa sin besöksservice när antalet besökare blir allt fler. För sanningen är att svensk besöksnäring aldrig mått bättre.
År 2017 ökade turismkonsumtionen med 7,4% till att omsätta 317 miljarder kronor. Samtidigt upplever en del kommuner ett sjunkande antal besök i de fysiska turistbyråerna och resurserna styrs om. Och det handlar inte om att besöksantalet viker på de här orterna, tvärtom, men besökarnas beteende har förändrats. Bara mellan 2015-2017 stängde var sjätte svensk fysisk turistbyrå. När besöksservicen ställs om förändras personalens uppgifter och kanaliseras på nya sätt som rätt hanterat kan serva en långt större mängd besökare.
Den digitala turistbyrån – Destinero
Med denna transformation i sikte har Basetool utvecklat Destinero, den digitala motsvarigheten till turistbyrån, där innehållet är användargenererat och kan appliceras i hela Sverige. Genom att destinationens turistguider, lokala eldsjälar, företagare och destinationsutvecklare själva skapar listor med sina bästa tips om besöksmål och evenemang skapas en lättanvänd översikt.
Med listan som bas kan besökaren enkelt planera sina besök. Det kan handla om topplistan för en barnfamilj under en helg på Marstrand eller guldkornen för ett amerikanskt pensionärspar som ska besöka Stockholm. Allting presenterat direkt i telefonen på svenska och engelska.
”Med Basetools plattform som bas har vi utvecklat Destinero, som löser ett av besöksnäringens stora problem, att snabbt och enkelt dela skräddarsydda tips till besökare. I åratal har vi dragits med tryckta kartor, broschyrer och post-it lappar på turistbyråer och i hotellreceptioner. Det behövs inte längre. Med Destinero skapar och uppdaterar du överskådliga listor med dina bästa besökstips, komplett med evenemang, kartor, öppettider och bilder, och på några sekunder delar du dem med dina besökare, direkt i deras telefon.” Säger Johan Wendels, VD på Basetool.
Företagen måste lyfta sitt innehåll
Borås TME AB har i veckan lanserat sin nysatsning på besöksservice där Destinero är en del i lösningen att ta servicen ut till besökarna. Borås använder verktyget och har på några utvalda InfoPoints installerat den fysiska infokiosk-lösningen Destinero Point.
”Jag uppskattar verkligen enkelheten i gränssnittet, alla som testar Destinero fattar direkt vad de förväntas göra, gammal som ung. Vi har haft 80+ pensionärer här som använt Destinero Point helt utan problem. Besöksmålen presenteras också fantastiskt snyggt visuellt. I förlängningen tror jag att det här kommer innebära en bättre kvalitet på innehållet.” Säger Anders Kihl, marknadsförare och ansvarig för digital kommunikation på Borås TME. ”Nu blir det uppenbart för företagen att de kan och måste lyfta sitt innehåll för att få fler besökare. Ytterligare en positiv sida med lösningen är att den är färdigutvecklad. Det är bara att sätta igång.”
Destinero sammankopplar upplevelser
Oavsett om man vill utveckla en hel region eller en liten plats till en attraktiv destination, kan Destinero vara verktyget som sammankopplar flera upplevelser som tillsammans blir reseanledningar som lockar besökare. När vi lyckas bygga ett ekosystem som väver samman aktörer och upplevelser på en plats och sätter den kunskapen i händerna på besökaren blir upplevelserna starka och besökarna stannar längre.
Du kan använda Destinero redan nu. Se hur det fungerar här.
Vill du lära dig mer? Information om Destinero finns här.
- Text: Basetool
- Foto: Basetool
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-