-
10 år av konkurrensfritt samarbete för hållbarhet i Sigtuna
Sigtuna är Sveriges fjärde största hotelldestination och hem till Stockholm Arlanda Airport, Sveriges största flygplats. Det stora antalet besökare skapar fantastiska förutsättningar för en blomstrande besöksnäring men ger också ett särskilt ansvar för destinationen att säkerställa att utvecklingen sker på ett hållbart och ansvarsfullt sätt.
Lade konkurrensen åt sidan
Redan för tio år sedan bestämde sig Sigtunas hotellnätverk, under ledning av Destination Sigtuna, att lägga konkurrensen åt sidan och startade Hållbar Destination – Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och konferensanläggningar. Syftet med nätverket är att samla gemensam kompetens för att inspirera och driva frågor mot en hållbar utveckling.
”Nyckeln till Hållbar Destinations framgång är vårt starka samarbete inom nätverket. Vi har lagt konkurrensen åt sidan och ända sedan starten jobbat efter en tydlig vision. Att tillsammans arbeta för en hållbar utveckling inom besöksnäringen.” Säger Anna Lakmaker, VD Destination Sigtuna.Internt miljöarbete
Sedan starten 2009 har man visat att det går att påverka och minska klimatavtrycket genom systematiskt arbete med miljö- och hållbarhetsfrågor. Just nu driver Hållbar Destination frågor utifrån fyra fokusområden: Minskad plastanvändning, minskat matsvinn, hållbara transporter och förnyelsebar energi.
”Förra året välkomnade vi 952,000 övernattande gäster till vår destination och trots ett ständigt ökande antal gäster har vi minskat destinationens klimatpåverkan, något vi är mycket stolta över. Vi ser fram emot att fortsätta gå i bräschen för hållbarhetsfrågor inom besöksnäringen och är redo att ställa om för en hållbar framtid även inom andra områden.” Berättar Anna Lakmaker.
- Text: Destination Sigtuna
- Foto: Destination Sigtuna
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-