-
Värmlands och Karlstads Besöksnäringsdagar 2019
Den 14-15 november var det dags för Värmlands och Karlstads besöksnäringsdagar 2019. Dagarna arrangerades för första gången gemensamt av Visit Värmland och Karlstad kommun.
Totalt samlades över 200 deltagare för två halvdagar på Karlstad CCC med ett spännande program samt en avslutande middag och prisutdelning på Matbruket och Värmlands museum.
Trendspaning
Dagarna började med trendspaning av Louise Byg Kongsholm från det danska trend institutet Pej gruppen. Under 60 minuter fick deltagarna följa med på en trendspaning om morgondagens konsument och dess beteende.
Detta åtföljdes av en digital inblick från Åsa Egnerius från Visit Sweden som pratade om hur man kommunicerar det hållbara och hur hållbarhet blir allt mer centralt för besökare i deras val av resmål.
Sist ut för dagen var Jens Claesson från Research One som berättade om Semestra i Sverige som är en nationell undersökning som beställdes av SMDMOs nätverk och som genomfördes under sommaren 2019.
Prisutdelning
På kvällen förflyttades deltagarna från Karlstad CCC till Värmlands Museum för mingel innan det var dags för middag på Matbruket. Efter en trerätters middag var det dags för årets prisutdelning.Under kvällen delades tre priser ut, Värmlands Turismpris 2019 som i år gick till Naturbyn i Långserud, Årets Uppstickare 2019 gick i år till Happie Camp samt årets uppsatspris som Visit Värmland delar ut i samverkan med Karlstads universitet gick till Isac Larsson och hans uppsats “En tillgänglig himmel”.
Utbrytningsspår
Dag två samlades deltagarna återigen på Karlstad CCC. Morgonen började med en paneldiskussion där politiker från både Region Värmland och flera kommuner deltog. Samtalet handlade om besöksnäringen och hur den politiska agendan för detta ser ut i de olika kommunerna samt regionen.
Efter en intressant paneldiskussion var det dags för den svåraste övningen av dem alla under dagarna, nämligen för deltagarna att förflytta sig till rätt utbrytningsspår. Deltagarna fick möjligheten att välja tre av dagens mycket spännande spår.
De kunde välja att lyssna på Staffan Svantesson – grundare av Happie Camp, Hylco Broon från Ängsbacka kursgård, Robert Cullen från Swedish Welcome, Jens Claesson från Reseach One som pratade om evenemangs mätningar eller Henrik Barkman från Karlstads kommun som pratade om Nudging.
Stämningen var hög
Efter tre utbrytningsspår avslutades dagen med Tomi Lohikoski som är VD för Muminvärlden. Tomi berättade för deltagarna om vad Muminvärlden är, vad de står för och hur de arbetar.
Vi vill tacka alla deltagare för två fantastiska dagar. Det är häftigt att samla entreprenörer, politiker och tjänstemän under två dagar med fokus på besöksnäring. Det märks att det är människor som tycker om att umgås och stämningen har som alltid varit mycket hög.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Jenny Nohrén
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-