-
Utredning om nationellt biljettsystem för kollektivtrafik har lämnats in till regeringen
Den som vill resa kollektivt i hela Sverige behöver idag anpassa sig efter många olika system för att hitta information eller köpa en resa. Ett nationellt biljettsystem skulle göra det enklare. Det är därför regeringen tillsatte en utredning i augusti 2019 om att införa ett biljettsystem för all kollektivtrafik i landet.
Den 28 april överlämnade utredaren slutbetänkandet till regeringen.
Har undersökt flera faktorer
I den sakpolitiska överenskommelsen (Januariavtalet) som slutits mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna anges att ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige ska införas 1 januari 2022.
Regeringens särskilde utredare, Gerhard Wennerström, har i utredningen undersökt en rad faktorer.
Bland annat vilka behov och hinder som finns kopplat till att köpa biljetter till kollektivtrafik i hela landet. Men han har även kartlagt befintliga och pågående insatser inom kollektivtrafikområdet i Sverige avseende biljetter och färdbevis. Utredningen föreslår insatser samt en tidsplan för skapandet av ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela landet.
Utredningen blir ett underlag för det fortsatta arbetet i frågan. Här kan du ladda ner och läsa utredningen.
Utredningen bekräftar konkurrensproblem
Utredningen bekräftar mycket tydligt konkurrensproblem för biljettförsäljning på tågmarknaden i nuläget och föreslår att regeringen skapar en konkurrensneutral försäljningskanal. Nedan är några meningar från utredningen:”På längre sikt riskerar den konkurrensmässiga snedvridningen av försäljningsmöjligheter i Sverige att hindra kollektivtrafikföretag från att vilja etablera sig på den svenska marknaden, vilket kan få en större påverkan på resandet.”
”Detta kan i sin tur bidra till att transportsystemet inte används effektivt. Vilket en nationell konkurrensneutral försäljningskanal skulle kunna skapa ändring kring.”
”Staten kan tillhandahålla en konkurrensneutral försäljningskanal för all kollektivtrafik för att lösa problematiken med att SJ:s onlinekanaler i dag inte är en neutral kanal som säljer hela utbudet.”
Ett stort steg i rätt riktning
MTRX välkomnar utredningens uppmaning till regeringen.
”Det är ett stort steg i rätt riktning när nu även den statliga utredningen pekar på de problem som existerar på fjärrtågsmarknaden. Även om bolagisering av SJ:s onlinetjänster är ett naturligt steg på sikt så är ett förändrat ägardirektiv där allt utbud säljs på sj.se den snabbaste och mest ekonomiska lösningen.” Säger Mats Johannesson, VD på MTRX.
Flera politiska partier har konstaterat problemen med SJ:s starka ställning vad gäller biljettförsäljning via den dominerande försäljningskanalen sj.se och det borde därför vara möjligt för regeringen att skyndsamt lösa konkurrensproblemen på svensk järnväg.
Kanalen stänger ute MTRX
SJ.se har varit den kanal där svenskar i över 20 år har kunnat söka, boka och köpa tåg- och bussbiljetter. Den helt dominerande kanalen samt välkänd av alla. På sj.se går det att köpa biljetter till samtliga operatörers resor – förutom till MTRX. Det finns idag ingen teknisk begränsning för att sälja MTRXs biljetter.
Förslaget om en ny nationell bokningsplattform är som utredaren pekat på kostsamt och med låg sannolikhet för framgång. De alternativa lösningarna om att antingen bolagisera SJ:s onlinetjänster eller att förändra SJ:s ägardirektiv är kostnadseffektiva lösningar som också fyller behovet.
- Text: Regeringskansliet & MTRX
- Foto: MTRX
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
-
Gästbloggare
-