-
Utredning om nationellt biljettsystem för kollektivtrafik har lämnats in till regeringen
Den som vill resa kollektivt i hela Sverige behöver idag anpassa sig efter många olika system för att hitta information eller köpa en resa. Ett nationellt biljettsystem skulle göra det enklare. Det är därför regeringen tillsatte en utredning i augusti 2019 om att införa ett biljettsystem för all kollektivtrafik i landet.
Den 28 april överlämnade utredaren slutbetänkandet till regeringen.
Har undersökt flera faktorer
I den sakpolitiska överenskommelsen (Januariavtalet) som slutits mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna anges att ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige ska införas 1 januari 2022.
Regeringens särskilde utredare, Gerhard Wennerström, har i utredningen undersökt en rad faktorer.
Bland annat vilka behov och hinder som finns kopplat till att köpa biljetter till kollektivtrafik i hela landet. Men han har även kartlagt befintliga och pågående insatser inom kollektivtrafikområdet i Sverige avseende biljetter och färdbevis. Utredningen föreslår insatser samt en tidsplan för skapandet av ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela landet.
Utredningen blir ett underlag för det fortsatta arbetet i frågan. Här kan du ladda ner och läsa utredningen.
Utredningen bekräftar konkurrensproblem
Utredningen bekräftar mycket tydligt konkurrensproblem för biljettförsäljning på tågmarknaden i nuläget och föreslår att regeringen skapar en konkurrensneutral försäljningskanal. Nedan är några meningar från utredningen:”På längre sikt riskerar den konkurrensmässiga snedvridningen av försäljningsmöjligheter i Sverige att hindra kollektivtrafikföretag från att vilja etablera sig på den svenska marknaden, vilket kan få en större påverkan på resandet.”
”Detta kan i sin tur bidra till att transportsystemet inte används effektivt. Vilket en nationell konkurrensneutral försäljningskanal skulle kunna skapa ändring kring.”
”Staten kan tillhandahålla en konkurrensneutral försäljningskanal för all kollektivtrafik för att lösa problematiken med att SJ:s onlinekanaler i dag inte är en neutral kanal som säljer hela utbudet.”
Ett stort steg i rätt riktning
MTRX välkomnar utredningens uppmaning till regeringen.
”Det är ett stort steg i rätt riktning när nu även den statliga utredningen pekar på de problem som existerar på fjärrtågsmarknaden. Även om bolagisering av SJ:s onlinetjänster är ett naturligt steg på sikt så är ett förändrat ägardirektiv där allt utbud säljs på sj.se den snabbaste och mest ekonomiska lösningen.” Säger Mats Johannesson, VD på MTRX.
Flera politiska partier har konstaterat problemen med SJ:s starka ställning vad gäller biljettförsäljning via den dominerande försäljningskanalen sj.se och det borde därför vara möjligt för regeringen att skyndsamt lösa konkurrensproblemen på svensk järnväg.
Kanalen stänger ute MTRX
SJ.se har varit den kanal där svenskar i över 20 år har kunnat söka, boka och köpa tåg- och bussbiljetter. Den helt dominerande kanalen samt välkänd av alla. På sj.se går det att köpa biljetter till samtliga operatörers resor – förutom till MTRX. Det finns idag ingen teknisk begränsning för att sälja MTRXs biljetter.
Förslaget om en ny nationell bokningsplattform är som utredaren pekat på kostsamt och med låg sannolikhet för framgång. De alternativa lösningarna om att antingen bolagisera SJ:s onlinetjänster eller att förändra SJ:s ägardirektiv är kostnadseffektiva lösningar som också fyller behovet.
- Text: Regeringskansliet & MTRX
- Foto: MTRX
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-