-
Paketerar Sunne för att stärka besöksnäringen
Genom paketering av befintliga produkter satsar nu Sunne kommun på en långsiktig destinationsutveckling tillsammans med besöksnäringen och kringliggande näringar. Insatserna är viktiga för att dämpa de värsta effekterna av coronapandemin. Lösningarna ska stärka besöksnäringen både på kort och lång sikt.
”Kommunens insatser kan inte rädda hela besöksnäringen, men våra lokala insatser är viktiga som en del i helheten. Vi behöver arbeta aktivt med besöksnäringen eftersom den påverkar Sunnes attraktivitet och därmed kompetensförsörjning för alla näringar på orten.” Säger Gunilla Ingemyr (C), kommunstyrelsens ordförande och Tobias Eriksson (S), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande.
Bygger på samverkan
Paketeringen kommer att förenkla för kunden i valet av destination. Den ska också underlätta för handeln och boendeanläggningarna när de ska marknadsföra sig. Turism- och destinationsutveckling bygger på samverkan och förmågan att erbjuda paket som matchar kundens behov. Det är något som också betonas i Sunnes besöksnäringsstrategi.
”Vi har löpande kontakt med aktörerna inom branschen för att fånga behoven. Näringen har varit involverad i att ta fram paketen.” Säger Maria Nordmark, turismutvecklare i Sunne kommun.
Satsning på Stora kulturpaketet
350 000 kronor extrasatsas nu från kultur- och näringslivsenhetens budget 2020 på besöksnäringen i Sunne:
♦ Inköp av Stora kulturpaketet*. Boenden kan köpa in dem för att paketera, marknadsföra och sälja
♦ Tävling Vinn Stora kulturpaketet (marknadsförs i sociala medier)
♦ Tävling ”Vinn tillbaka din vistelse”
♦ Lansering av ”Sunne shoppar” till alla*Stora Kulturpaketet innehåller entré (och guidning) till Mårbacka, Rottneros park och Alma Löv. Det ger även rabatt i butiker och caféer på respektive anläggning. Lunchkupong på valfri restaurang (restauranger som väljer att delta) samt shoppingcheckar.
Satsningen görs i samverkan, vilket betyder att till exempel boendeanläggningar kan skapa paket och att marknadsföringsinsatser görs i flera aktörers kanaler.
- Text: Sunne
- Foto: Öyvind Lund
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april under en galamiddag med pompa och ståt på Skogshem & Wijk (Lidingö), steg fem glada och stolta v...
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, den drivna företagaren och ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste chokl...
-
-
Gästbloggare
-