-
Paketerar Sunne för att stärka besöksnäringen
Genom paketering av befintliga produkter satsar nu Sunne kommun på en långsiktig destinationsutveckling tillsammans med besöksnäringen och kringliggande näringar. Insatserna är viktiga för att dämpa de värsta effekterna av coronapandemin. Lösningarna ska stärka besöksnäringen både på kort och lång sikt.
”Kommunens insatser kan inte rädda hela besöksnäringen, men våra lokala insatser är viktiga som en del i helheten. Vi behöver arbeta aktivt med besöksnäringen eftersom den påverkar Sunnes attraktivitet och därmed kompetensförsörjning för alla näringar på orten.” Säger Gunilla Ingemyr (C), kommunstyrelsens ordförande och Tobias Eriksson (S), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande.
Bygger på samverkan
Paketeringen kommer att förenkla för kunden i valet av destination. Den ska också underlätta för handeln och boendeanläggningarna när de ska marknadsföra sig. Turism- och destinationsutveckling bygger på samverkan och förmågan att erbjuda paket som matchar kundens behov. Det är något som också betonas i Sunnes besöksnäringsstrategi.
”Vi har löpande kontakt med aktörerna inom branschen för att fånga behoven. Näringen har varit involverad i att ta fram paketen.” Säger Maria Nordmark, turismutvecklare i Sunne kommun.
Satsning på Stora kulturpaketet
350 000 kronor extrasatsas nu från kultur- och näringslivsenhetens budget 2020 på besöksnäringen i Sunne:
♦ Inköp av Stora kulturpaketet*. Boenden kan köpa in dem för att paketera, marknadsföra och sälja
♦ Tävling Vinn Stora kulturpaketet (marknadsförs i sociala medier)
♦ Tävling ”Vinn tillbaka din vistelse”
♦ Lansering av ”Sunne shoppar” till alla*Stora Kulturpaketet innehåller entré (och guidning) till Mårbacka, Rottneros park och Alma Löv. Det ger även rabatt i butiker och caféer på respektive anläggning. Lunchkupong på valfri restaurang (restauranger som väljer att delta) samt shoppingcheckar.
Satsningen görs i samverkan, vilket betyder att till exempel boendeanläggningar kan skapa paket och att marknadsföringsinsatser görs i flera aktörers kanaler.
- Text: Sunne
- Foto: Öyvind Lund
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-