-
Paketerar Sunne för att stärka besöksnäringen
Genom paketering av befintliga produkter satsar nu Sunne kommun på en långsiktig destinationsutveckling tillsammans med besöksnäringen och kringliggande näringar. Insatserna är viktiga för att dämpa de värsta effekterna av coronapandemin. Lösningarna ska stärka besöksnäringen både på kort och lång sikt.
”Kommunens insatser kan inte rädda hela besöksnäringen, men våra lokala insatser är viktiga som en del i helheten. Vi behöver arbeta aktivt med besöksnäringen eftersom den påverkar Sunnes attraktivitet och därmed kompetensförsörjning för alla näringar på orten.” Säger Gunilla Ingemyr (C), kommunstyrelsens ordförande och Tobias Eriksson (S), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande.
Bygger på samverkan
Paketeringen kommer att förenkla för kunden i valet av destination. Den ska också underlätta för handeln och boendeanläggningarna när de ska marknadsföra sig. Turism- och destinationsutveckling bygger på samverkan och förmågan att erbjuda paket som matchar kundens behov. Det är något som också betonas i Sunnes besöksnäringsstrategi.
”Vi har löpande kontakt med aktörerna inom branschen för att fånga behoven. Näringen har varit involverad i att ta fram paketen.” Säger Maria Nordmark, turismutvecklare i Sunne kommun.
Satsning på Stora kulturpaketet
350 000 kronor extrasatsas nu från kultur- och näringslivsenhetens budget 2020 på besöksnäringen i Sunne:
♦ Inköp av Stora kulturpaketet*. Boenden kan köpa in dem för att paketera, marknadsföra och sälja
♦ Tävling Vinn Stora kulturpaketet (marknadsförs i sociala medier)
♦ Tävling ”Vinn tillbaka din vistelse”
♦ Lansering av ”Sunne shoppar” till alla*Stora Kulturpaketet innehåller entré (och guidning) till Mårbacka, Rottneros park och Alma Löv. Det ger även rabatt i butiker och caféer på respektive anläggning. Lunchkupong på valfri restaurang (restauranger som väljer att delta) samt shoppingcheckar.
Satsningen görs i samverkan, vilket betyder att till exempel boendeanläggningar kan skapa paket och att marknadsföringsinsatser görs i flera aktörers kanaler.
- Text: Sunne
- Foto: Öyvind Lund
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
-
Gästbloggare
-