-
Strawberry Forever säljer fastigheten Clarion Hotel Amaranten till NREP
Fastighetsbolaget Strawberry Forever säljer fastigheten som inrymmer Clarion Hotel Amaranten till den nordiska fastighetsinvesteraren NREP. Nordic Choice Hotels kommer även framgent driva hotellverksamheten i fastigheten.
Köpeskillingen uppgår till 1,5 miljarder svenska kronor och ägarskiftet sker formellt i augusti.
Kommer att uppgraderas redan 2021
Stort intresse från nationella och internationella investerare innebär att Stordalenägda fastighetsbolaget Strawberry Forever säljer fastigheten som inrymmer Clarion Hotel Amaranten på Kungsholmen i Stockholm. Ny ägare blir fastighetsinvesteraren NREP.
”Fastigheten var egentligen inte till salu men det är svårt att tacka nej till en affär ifall köparen är seriös, kapitalstark och har en tydlig utvecklingsplan för byggnaden. Det här är bra för Nordic Choice Hotels, det är bra för kungsholmsborna och det blir bra för hotellets gäster eftersom hotellet redan 2021 kommer att uppgraderas.” Säger Strawberry Forevers ägare, Petter Stordalen.
Renoveringar och hållbara lösningar planeradeFastigheten kommer med den nya ägaren fortsätta att utvecklas. Bland annat kommer byggnaden energieffektiviseras och moderniseras i syfte att förbättra inomhusmiljön och sänka klimatpåverkan.
”För oss på NREP är förvärvet av Amaranten en attraktiv möjlighet att skapa långsiktigt värde för alla involverade parter. Vi vill göra hotellet ännu bättre för Nordic Choice Hotels att driva, för gästerna att bo på men även ur ett hållbarhetsperspektiv. Därför har vi redan planerat renoveringar och energieffektiviserande lösningar som ska förbättra både fastigheten och hotellupplevelsen. Nu ser jag med stor tillförsikt på ett fortsatt bra samarbete med Nordic Choice Hotels.” Säger Marianne Hoffman, Investment Director på NREP.
Affären omfattar enbart fastigheten. Nordic Choice Hotels kommer även fortsättningsvis bedriva hotellverksamheten i byggnaden.
- Text: Strawberry Group
- Foto: Strawberry Group
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-