-
Strawberry Forever säljer fastigheten Clarion Hotel Amaranten till NREP
Fastighetsbolaget Strawberry Forever säljer fastigheten som inrymmer Clarion Hotel Amaranten till den nordiska fastighetsinvesteraren NREP. Nordic Choice Hotels kommer även framgent driva hotellverksamheten i fastigheten.
Köpeskillingen uppgår till 1,5 miljarder svenska kronor och ägarskiftet sker formellt i augusti.
Kommer att uppgraderas redan 2021
Stort intresse från nationella och internationella investerare innebär att Stordalenägda fastighetsbolaget Strawberry Forever säljer fastigheten som inrymmer Clarion Hotel Amaranten på Kungsholmen i Stockholm. Ny ägare blir fastighetsinvesteraren NREP.
”Fastigheten var egentligen inte till salu men det är svårt att tacka nej till en affär ifall köparen är seriös, kapitalstark och har en tydlig utvecklingsplan för byggnaden. Det här är bra för Nordic Choice Hotels, det är bra för kungsholmsborna och det blir bra för hotellets gäster eftersom hotellet redan 2021 kommer att uppgraderas.” Säger Strawberry Forevers ägare, Petter Stordalen.
Renoveringar och hållbara lösningar planeradeFastigheten kommer med den nya ägaren fortsätta att utvecklas. Bland annat kommer byggnaden energieffektiviseras och moderniseras i syfte att förbättra inomhusmiljön och sänka klimatpåverkan.
”För oss på NREP är förvärvet av Amaranten en attraktiv möjlighet att skapa långsiktigt värde för alla involverade parter. Vi vill göra hotellet ännu bättre för Nordic Choice Hotels att driva, för gästerna att bo på men även ur ett hållbarhetsperspektiv. Därför har vi redan planerat renoveringar och energieffektiviserande lösningar som ska förbättra både fastigheten och hotellupplevelsen. Nu ser jag med stor tillförsikt på ett fortsatt bra samarbete med Nordic Choice Hotels.” Säger Marianne Hoffman, Investment Director på NREP.
Affären omfattar enbart fastigheten. Nordic Choice Hotels kommer även fortsättningsvis bedriva hotellverksamheten i byggnaden.
- Text: Strawberry Group
- Foto: Strawberry Group
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
Den 24 juni kom nyheten att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterierna för att bli ett Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne har utsetts till vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av förening...
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
-
Gästbloggare
-