-
Kampanjen ”Sommaren i Bergslagen” lockade fler till destinationen
Som många andra verksamheter hade Tursam i Bergslagen ett fullspäckat 2020 framför sig. När covid-19 bröt ut omkullkastades alla planer – men genom en nytänkande kampanj blev sommaren trots allt en besökssuccé. Tack vare bidrag från Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse.
Håkan Ceder är verksamhetsansvarig för Destination Bergslagen som drivs av den ekonomiska föreningen Tursam i Bergslagen. Medlemmarna i föreningen består av de fyra kommunerna Lindesberg, Nora, Hällefors och Ljusnarsberg.
”Vi finns till för att locka fler besökare till våra destinationer. I det arbetet ingår gemensamma marknadsföringsinsatser, destinationsutveckling och samverkan med bolag, föreningar och ideella organisationer.” Berättar Håkan Ceder.
Sommaren i Bergslagen
Inför 2020 hade destinationen en tydlig aktivitetsplan för året, men utbrottet av covid-19 förändrade allt – exempelvis fick de populära Seniordagarna i Kungsträdgården, Stockholm, ställas in.
”Men vi kunde ju inte sitta och avvakta för det. Därför började vi spåna om vad vi kunde göras istället. Resultatet blev kampanjen ”Sommaren i Bergslagen”.” Säger Håkan.
Målsättningen med kampanjen var att nå ut till Örebroregionen med fokus på lockande natur- och kulturupplevelser i Bergslagen. Därutöver ville man lyfta fram de senaste årens starka tillväxt av lokalproducerade smaker från destinationen.
För finansiering söktes bidrag från Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse, vilket möjliggjorde att flera olika insatser kunde genomföras.
Fikaguide, annonser och filmer
Den första delen i kampanjen var en krysslista med de över 100 naturreservat som fanns i Bergslagen. Nästa steg var att även förnya turistkartorna med en ny baksida med uppmaningen att varva en av sex sjöar under sommaren.
”Vår stora satsning var en trycksak på åtta sidor som skickades ut till 80 000 hushåll. Den innehöll bland annat en fikaguide och ett reportage om Chris Kläfford som vandrar genom Bergslagen.” Berättar Håkan.
Ytterligare insatser var ett antal annonser i exempelvis Nerikes Allehanda, Handelsstaden Örebro och magasin med rikstäckning. Även två filmer producerades med fokus på cykling och att ”hitta ut” i Bergslagen.
”Därutöver tog vi även fram ett antal utbildningsfilmer som riktar sig mot företag och deras frontpersonal med tips om hur man kan visa upp Bergslagen på bästa sätt.” Tillägger Håkan.
Nytänk som gav resultat
Kampanjen har varit en stor framgång på flera fronter, vilket märkts i såväl digitala kanaler som på fysiska platser.
Digitalt sett så har destinationen fått 1000 nya följare på Facebook #ibergslagen. De har fått 500 nya följare på Instagram #ibergslagen. 20% fler beställningar av den tryckta broschyren än föregående år. Samt 60% ökning av besökare på webbplatsen www.bergslagen.se. Detta var mellan den 1 juni till mitten av augusti. (80% boende i Örebro.)
Fysiskt sett har flera kaféer rapporterat om många besökare under sommaren och Loka Brunn har haft sin bästa sommar sedan 2010. Aktuell statistik från SCB visar även på en ökning på mer än 8 000 gästnätter under juli och augusti.
”Det känns jättekul att kampanjen gått så bra. Bidraget från Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse har gjort stor skillnad för vårt arbete. Dessutom har kampanjen bidragit till att fler företag inom besöksnäringen klarat sig bättre genom coronakrisen.” Avslutar Håkan Ceder.
- Text: Bergslagens Sparbank
- Foto: Tursam i Bergslagen
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-