-
Kampanjen ”Sommaren i Bergslagen” lockade fler till destinationen
Som många andra verksamheter hade Tursam i Bergslagen ett fullspäckat 2020 framför sig. När covid-19 bröt ut omkullkastades alla planer – men genom en nytänkande kampanj blev sommaren trots allt en besökssuccé. Tack vare bidrag från Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse.
Håkan Ceder är verksamhetsansvarig för Destination Bergslagen som drivs av den ekonomiska föreningen Tursam i Bergslagen. Medlemmarna i föreningen består av de fyra kommunerna Lindesberg, Nora, Hällefors och Ljusnarsberg.
”Vi finns till för att locka fler besökare till våra destinationer. I det arbetet ingår gemensamma marknadsföringsinsatser, destinationsutveckling och samverkan med bolag, föreningar och ideella organisationer.” Berättar Håkan Ceder.
Sommaren i Bergslagen
Inför 2020 hade destinationen en tydlig aktivitetsplan för året, men utbrottet av covid-19 förändrade allt – exempelvis fick de populära Seniordagarna i Kungsträdgården, Stockholm, ställas in.
”Men vi kunde ju inte sitta och avvakta för det. Därför började vi spåna om vad vi kunde göras istället. Resultatet blev kampanjen ”Sommaren i Bergslagen”.” Säger Håkan.
Målsättningen med kampanjen var att nå ut till Örebroregionen med fokus på lockande natur- och kulturupplevelser i Bergslagen. Därutöver ville man lyfta fram de senaste årens starka tillväxt av lokalproducerade smaker från destinationen.
För finansiering söktes bidrag från Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse, vilket möjliggjorde att flera olika insatser kunde genomföras.
Fikaguide, annonser och filmer
Den första delen i kampanjen var en krysslista med de över 100 naturreservat som fanns i Bergslagen. Nästa steg var att även förnya turistkartorna med en ny baksida med uppmaningen att varva en av sex sjöar under sommaren.
”Vår stora satsning var en trycksak på åtta sidor som skickades ut till 80 000 hushåll. Den innehöll bland annat en fikaguide och ett reportage om Chris Kläfford som vandrar genom Bergslagen.” Berättar Håkan.
Ytterligare insatser var ett antal annonser i exempelvis Nerikes Allehanda, Handelsstaden Örebro och magasin med rikstäckning. Även två filmer producerades med fokus på cykling och att ”hitta ut” i Bergslagen.
”Därutöver tog vi även fram ett antal utbildningsfilmer som riktar sig mot företag och deras frontpersonal med tips om hur man kan visa upp Bergslagen på bästa sätt.” Tillägger Håkan.
Nytänk som gav resultat
Kampanjen har varit en stor framgång på flera fronter, vilket märkts i såväl digitala kanaler som på fysiska platser.
Digitalt sett så har destinationen fått 1000 nya följare på Facebook #ibergslagen. De har fått 500 nya följare på Instagram #ibergslagen. 20% fler beställningar av den tryckta broschyren än föregående år. Samt 60% ökning av besökare på webbplatsen www.bergslagen.se. Detta var mellan den 1 juni till mitten av augusti. (80% boende i Örebro.)
Fysiskt sett har flera kaféer rapporterat om många besökare under sommaren och Loka Brunn har haft sin bästa sommar sedan 2010. Aktuell statistik från SCB visar även på en ökning på mer än 8 000 gästnätter under juli och augusti.
”Det känns jättekul att kampanjen gått så bra. Bidraget från Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse har gjort stor skillnad för vårt arbete. Dessutom har kampanjen bidragit till att fler företag inom besöksnäringen klarat sig bättre genom coronakrisen.” Avslutar Håkan Ceder.
- Text: Bergslagens Sparbank
- Foto: Tursam i Bergslagen
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-