-
Ny tågaktör i Sverige – FlixTrain är redo för avgång
Nu startar biljettförsäljningen av tågresor med FlixTrain, Sveriges mest prisvärda tågbolag, som i ett första skede kommer att trafikera sträckan Stockholm – Göteborg.
Sverige blir bolagets första utlandsexpansion efter att ha gjort succé på hemmaplan i Tyskland. Tågen kommer att trafikera sträckan Stockholm – Göteborg och med ett biljettpris från 129 kr enkel väg, kommer FlixTrain bli Sveriges mest prisvärda tågbolag.
“FlixTrains ambition är att göra smart och hållbart resande tillgängligt för alla, oavsett storlek på plånboken. Vi ser därför att FlixTrain fyller ett tomrum på en växande marknad. Vi kommer dessutom kunna erbjuda ett integrerat buss- och tågnätverk med FlixBus och FlixTrain i kombination. Detta kommer förhoppningsvis uppmuntra fler att resa kollektivt.” Säger Peter Ahlgren, FlixBus nordiska VD.
Nästan lika tidseffektivt som att ta flyget
Torsdagen den 6 maj kl 07.30 avgår de första gröna tågen från Göteborgs och Stockholms Central. Inledningsvis kommer tågen att köra 38 avgångar per vecka med 2-3 avgångar per dag och riktning med stopp i Södertälje, Hallsberg, Skövde eller Falköping.
Sträckan Stockholm – Göteborg kommer att ta 3h 25 minuter.Tågen har plats för upp till 562 passagerare utspridda på sex vagnar. Tågen körs på förnybar el.
“Vi kommer att ha avgångar under tider med högst efterfrågan. Att ta FlixTrain mellan Stockholm och Göteborg är nästan lika tidseffektivt som att ta flyget, men med betydligt mindre klimatpåverkan.” Säger Peter Ahlgren.
Biljetter köps på företagets hemsida, i apparna FlixBus och FlixTrain, i biljettautomater på Stockholms respektive Göteborgs central och genom återförsäljare, exempelvis Pressbyrån. Som första tågbolag i Sverige erbjuder även FlixTrain upp till fyra bokningsbara cykelplatser per avgång för den som vill ha med sig cykel på tåget.
FlixTrain/FlixBus:
Integrering av buss- och tågnätverk FlixBus affärsidé bygger på att erbjuda klimatsmarta alternativ till flyg och bil och att uppmuntra fler människor att byta till kollektivtrafik.
Som en unik kombination av tech-startup, e-handelsplattform och transportföretag är FlixBus idag Europas ledande bussnätverk. År 2018 lanserades FlixTrain som i kombination med FlixBus utvidgade nätverket ytterligare.
Företaget finns idag i 36 länder och med över 500 partners har man bidragit med över 7000 förarjobb.
- Text: FlixMobility
- Foto: FlixMobility
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Hertz lanserar nytt reklamkoncept inför sommarens resesäsong
Hertz tar nästa steg i sin digitala satsning och lanserar reklamkonceptet "För varje resa". Dessutom är de först med nya Volvo EX90.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roli...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
-
Gästbloggare
-