-
Ny tågaktör i Sverige – FlixTrain är redo för avgång
Nu startar biljettförsäljningen av tågresor med FlixTrain, Sveriges mest prisvärda tågbolag, som i ett första skede kommer att trafikera sträckan Stockholm – Göteborg.
Sverige blir bolagets första utlandsexpansion efter att ha gjort succé på hemmaplan i Tyskland. Tågen kommer att trafikera sträckan Stockholm – Göteborg och med ett biljettpris från 129 kr enkel väg, kommer FlixTrain bli Sveriges mest prisvärda tågbolag.
“FlixTrains ambition är att göra smart och hållbart resande tillgängligt för alla, oavsett storlek på plånboken. Vi ser därför att FlixTrain fyller ett tomrum på en växande marknad. Vi kommer dessutom kunna erbjuda ett integrerat buss- och tågnätverk med FlixBus och FlixTrain i kombination. Detta kommer förhoppningsvis uppmuntra fler att resa kollektivt.” Säger Peter Ahlgren, FlixBus nordiska VD.
Nästan lika tidseffektivt som att ta flyget
Torsdagen den 6 maj kl 07.30 avgår de första gröna tågen från Göteborgs och Stockholms Central. Inledningsvis kommer tågen att köra 38 avgångar per vecka med 2-3 avgångar per dag och riktning med stopp i Södertälje, Hallsberg, Skövde eller Falköping.
Sträckan Stockholm – Göteborg kommer att ta 3h 25 minuter.Tågen har plats för upp till 562 passagerare utspridda på sex vagnar. Tågen körs på förnybar el.
“Vi kommer att ha avgångar under tider med högst efterfrågan. Att ta FlixTrain mellan Stockholm och Göteborg är nästan lika tidseffektivt som att ta flyget, men med betydligt mindre klimatpåverkan.” Säger Peter Ahlgren.
Biljetter köps på företagets hemsida, i apparna FlixBus och FlixTrain, i biljettautomater på Stockholms respektive Göteborgs central och genom återförsäljare, exempelvis Pressbyrån. Som första tågbolag i Sverige erbjuder även FlixTrain upp till fyra bokningsbara cykelplatser per avgång för den som vill ha med sig cykel på tåget.
FlixTrain/FlixBus:
Integrering av buss- och tågnätverk FlixBus affärsidé bygger på att erbjuda klimatsmarta alternativ till flyg och bil och att uppmuntra fler människor att byta till kollektivtrafik.
Som en unik kombination av tech-startup, e-handelsplattform och transportföretag är FlixBus idag Europas ledande bussnätverk. År 2018 lanserades FlixTrain som i kombination med FlixBus utvidgade nätverket ytterligare.
Företaget finns idag i 36 länder och med över 500 partners har man bidragit med över 7000 förarjobb.
- Text: FlixMobility
- Foto: FlixMobility
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-