-
Projekt Bärkraft har tagit fram en guide till hållbara besök
Trycket på naturen och lokalsamhället ökar i takt med fler besökare. För att underlätta för gäster att göra rätt under sin vistelse har Projekt Bärkraft tagit fram en hållbarhetsguide.
Guiden ger läsaren kunskap om hur den kan vara en mer ansvarsfull gäst genom att hjälpa till att bevara naturen och bidra till lokalsamhället under sitt besök.
“Vi hoppas att den här guiden kommer att hjälpa människor att ta hand om vår plats lite bättre. Vi har lagt stor vikt vid att inte skambelägga och komma med pekpinnar när vi tagit fram guiden, vi har velat att den ska uppfattas som en god vän som bara vill läsarens och platsens bästa.” Säger Carolin Vallgren, projektmedarbetare vid Gold of Lapland som varit med och tagit fram guiden.
Bygger bland annat på erfarenheter från destinationer
Idén om en guide föddes i samband med Projekt Bärkrafts arbete med att identifiera befintliga och framtida hårt belastade besöksmål.
Frågan om hur man kan förebygga att bekymmer uppstår på en specifik plats är inte lätt. Erfarenheterna från den norska projektparten Visit Helgeland har också haft betydelse.
“Vi var helt oförberedda på mängden besökare som kom till Helgeland pandemisommaren 2020! Hotell, campingplatser och stugbyar var fullbelagda och gästerna satte upp tält och husbilar lite här och var. Vi hade inte tillräcklig infrastruktur för att kunna hantera det med bland annat bristande parkeringsplatser och sophantering. Under vintern 2020 och våren 2021 har vi därför arbetat med kartläggning och förvaltningsplaner.” Säger projektmedarbetaren Laila Andersen från Visit Helgeland.
Ökad medvetenhet bidrar till välinformerade handlingar
Guiden är tillgänglig i tryckt och digitalt format och finns på svenska, engelska och tyska.
Den inleds med övergripande information om länet och övergår sedan till mer handgripliga tips och länkar som exempelvis skräphantering, parkering och terrängkörning. Guiden lyfter också hur snabbt en plats kan överbelastas om den taggas i sociala medier och inlägget blir viralt.
“För många är informationen i guiden kanske självklar, men inte för alla. Genom kunskap och ett ökat medvetande, kan vi som bor och verkar här tillsammans med våra besökare bidra till att fler gör bra, välinformerade val och handlingar.” Säger projektmedarbetare Anders Sandström, Visit Hemavan Tärnaby, som också varit med och tagit fram guiden.
Guiden finns tillgänglig för besöksnäringsföretag och kommuner att använda i egna digitala kanaler, målsättningen med de tryckta versionerna är att de ska finnas i receptioner, foajéer, stugor och andra platser där besökare vistas eller passerar.
Ni hittar hållbarhetsguiden här.
- Text: Gold of Lapland
- Foto: Gold of Lapland
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
Den positiva trenden håller i sig. För tredje månaden i rad ökar Värmland när det kommer till kommersiella överna...
-
-
Gästbloggare
-