-
Junsele först ut med hotelletablering tillsammans SONO Group
När Sydkoreas största hotell- och resekoncern Sono Group med över 12 miljoner gäster varje år, expanderar i Europa väljer de först ut Junsele i Sollefteå kommun och Höga Kusten.
I somras besökte en delegation från Sono Group Sverige med ambitionen att under hösten gå vidare med konkreta affärsmöjligheter. Kort därefter bjöds representanter från ”The High Coast Region ” till Sydkorea för att träffa representanter för bolaget. I lördags anlände representanter från SONO för att besöka vårt område.
– Känns som att komma hem, var det som diskuterades vid frukostbordet redan första dagen berättar Bengt Högberg från High Coast Invest som tillsammans med Business Sweden, Höga Kusten Destinationsutveckling, Destination Sundsvall och kommunerna har gjort ett innehållsrikt program för gästerna.
– Vi har och kommer under dessa tre dagar i vår region, skapa 15 affärsmöten mellan oss och SONO Group, fortsätter Bengt.
Första avtalet undertecknat
Besöket har bland annat resulterat i att parterna Junsele Wilderness och SONO Group undertecknade ett så kallat ”letter of intent”, där parterna gemensamt förbinder sig att gå vidare i förhandlingarna. Medan parterna förhandlar om affärsuppgörelsen jobbar Sollefteå kommun vidare med sådant som mark- till VA-frågor för att möjliggöra anläggandet av en ny hotellanläggning i Junsele.
Junsele Wilderness starka män är Robert Bronett och Ulf Henriksson – ett team som, tillsammans med den djurkultur och den oexploaterade naturen, har imponerat på SONO Group så mycket att ett första hotell är under igångsättande.
– Så stolt över att få vara med på resan i detta utvecklingsprojekt, berättar Mia Karlsson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling. Vi bygger vidare på våra USP:ar natur, friluftsliv och gemenskap – och ser framemot ytterligare givande dialoger med fler entreprenörer.
Olika utvecklingsmöjligheter diskuteras
Förutom besöksnäringen diskuteras spännande forsknings- och industriprojekt framför allt inom textilindustrin. Och helt säkert kommer fler nyheter att presenteras framöver – var så säkra !
- Text: Höga Kusten Destinationsutveckling
- Foto: Höga Kusten Destinationsutveckling
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-