-
Högtryck på Sveriges hotell i sommar – intäkterna ökar
Sveriges hotell ökade sina logiintäkter under juli månad 2022 med 32 procent i förhållande till samma månad 2019. De högre intäkterna var en följd av högre priser. Det visar nya siffror som Stockholms Handelskammare tagit fram via Benchmarking Alliance.
Sverige som turistland har levererat i sommar
Sommaren har varit mycket gynnsam för hotellen. Intäkterna för Sveriges hotell var under juli månad 32 procent högre än motsvarande månad 2019.
För hotellen i Stockholm var intäkterna 25 procent högre än siffrorna i juli 2019. Motsvarande nivå för hotell belägna utanför Stockholm var +35 procent.
I Sverige var de totala logiintäkterna 2 549 miljoner kronor under juli månad 2022. Det kan jämföras med 1 671 miljoner kronor i juli 2021 och endast 1 013 miljoner kronor i juli 2020.
Hotellen i Stockholm fick sammantaget in 751 miljoner kronor på logi under juli månad 2022. För hotellen utanför Stockholm uppgick logiintäkterna till 1 798 miljoner kronor under juli 2022.
“Sverige som turistland har verkligen levererat i sommar. Juli var en mycket bra månad. Den starka trenden från i våras har hållit i sig. Hotellens logiintäkter har nu fyra månader i rad varit högre jämfört med motsvarande period innan pandemin.” Säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
Även besöksnäringen driver på inflationen
Statistiken visar att intäktsökningarna var en följd av högre priser, i tillägg till fler uthyrda rum. Snittpriset för ett hotellrum i juli i Sverige var 1249 kronor, vilket kan jämföras med 1116 kronor i juli 2019 och 1023 kronor för ett år sedan.
Hotellen har i princip haft samma beläggning under juli som före pandemin. Hotellbeläggningen på svenska hotell i juli var 72 procent i genomsnitt, 65 procent i Stockholm och 76 procent på hotell utanför Stockholm.
“Det är så klart glädjande att hotellen haft en bra sommarsäsong, men att det blivit så mycket dyrare att vara hotellgäst visar att även besöksnäringen driver på inflationen. Det finns en risk att den höga inflationen, och stigande räntor, sätter käppar i hjulen för hotellen framgent genom ett minskat konsumtionsutrymme. När pengarna räcker till allt mindre kommer man se över sina kostnader, och då kan resor och nöjen vara i riskzonen. Det kan leda till en vikande arbetsmarknad med lägre sysselsättning och högre arbetslöshet.” Avslutar Stefan Westerberg.
Ni hittar statistiken från Stockholms handelskammare för juli här.
- Text: Stockholms Handelskammare
- Foto: Stockholms Handelskammare
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-