-
Högtryck på Sveriges hotell i sommar – intäkterna ökar
Sveriges hotell ökade sina logiintäkter under juli månad 2022 med 32 procent i förhållande till samma månad 2019. De högre intäkterna var en följd av högre priser. Det visar nya siffror som Stockholms Handelskammare tagit fram via Benchmarking Alliance.
Sverige som turistland har levererat i sommar
Sommaren har varit mycket gynnsam för hotellen. Intäkterna för Sveriges hotell var under juli månad 32 procent högre än motsvarande månad 2019.
För hotellen i Stockholm var intäkterna 25 procent högre än siffrorna i juli 2019. Motsvarande nivå för hotell belägna utanför Stockholm var +35 procent.
I Sverige var de totala logiintäkterna 2 549 miljoner kronor under juli månad 2022. Det kan jämföras med 1 671 miljoner kronor i juli 2021 och endast 1 013 miljoner kronor i juli 2020.
Hotellen i Stockholm fick sammantaget in 751 miljoner kronor på logi under juli månad 2022. För hotellen utanför Stockholm uppgick logiintäkterna till 1 798 miljoner kronor under juli 2022.
“Sverige som turistland har verkligen levererat i sommar. Juli var en mycket bra månad. Den starka trenden från i våras har hållit i sig. Hotellens logiintäkter har nu fyra månader i rad varit högre jämfört med motsvarande period innan pandemin.” Säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
Även besöksnäringen driver på inflationen
Statistiken visar att intäktsökningarna var en följd av högre priser, i tillägg till fler uthyrda rum. Snittpriset för ett hotellrum i juli i Sverige var 1249 kronor, vilket kan jämföras med 1116 kronor i juli 2019 och 1023 kronor för ett år sedan.
Hotellen har i princip haft samma beläggning under juli som före pandemin. Hotellbeläggningen på svenska hotell i juli var 72 procent i genomsnitt, 65 procent i Stockholm och 76 procent på hotell utanför Stockholm.
“Det är så klart glädjande att hotellen haft en bra sommarsäsong, men att det blivit så mycket dyrare att vara hotellgäst visar att även besöksnäringen driver på inflationen. Det finns en risk att den höga inflationen, och stigande räntor, sätter käppar i hjulen för hotellen framgent genom ett minskat konsumtionsutrymme. När pengarna räcker till allt mindre kommer man se över sina kostnader, och då kan resor och nöjen vara i riskzonen. Det kan leda till en vikande arbetsmarknad med lägre sysselsättning och högre arbetslöshet.” Avslutar Stefan Westerberg.
Ni hittar statistiken från Stockholms handelskammare för juli här.
- Text: Stockholms Handelskammare
- Foto: Stockholms Handelskammare
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-