söndag 11 maj 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
    • Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
    • Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
    • Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Marcus Ståhl levererar restrender
    2022-12-03 17:14

    Marcus Ståhl – Restrender 2023 – Så reser svensken nästa år

    Härom veckan blev jag intervjuad av ett magasin som ville höra vad jag såg för restrender i spåkulan för 2023. Det fick mig att tänka och göra en del research, eftersom jag hade mycket mer tankar än vad som fick plats i artikeln kommer här min kompletta trendlista för 2023.

    Först och främst tror jag att man ska vara lite försiktig med vad som faktiskt är en trend. Man kan tala om att det är trendigt med ecoturism och boende i enkla stugor nära naturen, efterfrågan växer och procentuellt sett växer den säkert kraftigt. Men det är fortfarande många fler som väljer att ta flyget raka vägen till Spanien eller Grekland varje sommar och bo på ett helt vanligt hotell. Vad är då egentligen mest trendigt?

    Det lustiga med artikeln är att den ska publiceras först i januari, det är ju oceaner av tid till dess och mycket kommer att hinna förändras. Jag började därför intervjun med att friskriva mig från allt 😉 Samhället förändras i en hiskelig takt just nu. Vi har gått från högkonjunktur till pandemi, till högkonjunktur igen till att nu befinna oss i en miljö med rekordhög inflation, krig i Europa, stigande räntor och en potentiell lågkonjunktur. Vi ser en inbromsning under hösten men hur djup den blir återstår att se.

    Men nu har jag friskrivit mig på nytt så här kommer mina restrender för 2023:

    Autenticitet

    Just autenticitet tycker jag mig se som avgörande på så många olika sätt. Vi vill se det äkta, det ärliga, vi vill träffa riktiga människor som bor på platsen, vi vill träffa människor som talar dialekt, lagar lokala specialiteter och som kan dela med sig av lokala traditioner, vi söker personlighet och passion. Vi är lite less på fasader och turistkomplex. Samma trend ser vi i sociala medier, den som är transparent och ärlig är den som lyckas skapa det så eftertraktade engagemanget!

    Marcus Ståhl - Restrender 2023 – Så reser svensken nästa år

    Autencitet: Kolbulle är bland det Jämtländskaste vi har i matväg, och det finns få saker som skapar så lång kö på marknader runt om i länet. Extra exotiskt blir det om kocken talar så bred Jämtländska att man inte ens förstår vad hen säger. Foto: Destination Vemdalen

    Prisvärda upplevelser

    I dessa oroliga tider blir folk mer restriktiva med vad de köper, det gäller givetvis även resor. Jag tror att det finns två läger som kan vara vinnare. De som vågar hålla priset uppe och som vet att de leverera en riktigt bra topprodukt hela vägen. Den andra gruppen som jag tror blir vinnare är de prisvärda resealternativen. Jag tror att det blir svårast för mellanmjölken. Samma trend ser man på sina håll på bostadsmarknaden just nu.

    Medvetna resval

    Vi konsumenter tyr oss allt mer till varumärken som representerar samma värderingar som vi. Därför tror jag att efterfrågan kommer öka på resor som går i linje med våra värderingar. Vi vill att resor blir en del av vår persona, vi vill förknippas med ett resmål eller en viss företeelse, om vi brinner för hälsa väljer vi resor som förstärker vår livsstil. Likaså om vi gillar mat reser vi till vingårdar i Italien. Den klimatmedvetna vill gärna visa upp sin tågresa genom Sverige eller boende på en Ecolodge. Det ska både matcha den person vi vill vara och våra värderingar.

    Närturism

    Pandemi har fått oss att inse att vi har det fantastiskt vackert i vår närmiljö. När nu dessutom plånboken blivit tunnare och vi har en inflation på ca 10% så känns det givet att välja ett nära resmål då resan därmed blir billigare.

    Resan är en del av målet

    Jag tror att upplevelsen av att åka nattåg exempelvis är en hit 2023. Dels tickar ”resa med tåg” in i värderingstrenden, det är något många vill förknippas med. Det är samtidigt genuint och spännande att resa med tåg, inte minst för barn. Andra exempel som skulle kunna ingå i samma trend skulle kunna vara flerdagsvandringar, rundresor där man får se fler resmål.

    Marcus Ståhl - Restrender 2023 – Så reser svensken nästa år

    Resan är en del av målet: Snälltåget kör nattåg till fjällen (och även till Europa), ett på många sätt trendigt företag i en annars ganska bakåtsträvande bransch. Foto: Snälltåget

    Hållbarhet

    Det finns undersökningar om Hållbart resande. Det är till stor del så att vi säger oss bry oss mer om hållbarhet än vad det faktiskt påverkar våra köp i slutändan. Jag tror de flesta kan gå till sig själva, vill du klimatkompensera för din flygresa JA! Vill du betala 4000:- extra för biobränsle NEJ. Däremot så tror jag att de företag som gör det enkelt för resenären att välja hållbart kommer att bli vinnare. Vi tar gärna medvetna hållbara köpbeslut så länge det inte drabbar oss för hårt ekonomiskt. Kan det dessutom förstärka bilden av vår värderingsstyrda personlighet så väljer vi det gärna J

    Frihetsresande

    I och med pandemin har allt fler fått möjlighet att jobba hemifrån heltid eller deltid. Det borgar för längre vistelser och frihet att jobba från andra platser. Dels att jobba från sommarstugan eller fjällen. Men också att unna sig en månad på annan ort, uppleva att man kommer in i lokalsamhället, jobbar från en coworkinghub och känner sig som en global invånare.

    Det här var vad jag hittade i min spåkula. Hör gärna av dig med synpunkter eller egna restrender som ni ser i er vardag!

    Marcus Ståhl är återkommande bloggare på Turismnytt, till vardags driver han Fjällbyrån som han startade 2020. På kundlistan finns besöksnäringsföretagare över hela landet. Innan dess var han VD på Destination Vemdalen. Hör gärna av dig till Fjällbyrån om du vill framtidssäkra din marknadsföring eller söker en föreläsare inom digital marknadsföring och besöksnäringstrender.

    Läs mer på fjällbyrån.se.

    Läs mer om Marcus Ståhl och fler av hans blogginlägg på Turismnytt

    • Text: Marcus Ståhl
    • Foto: Kenneth Grym
    Tweet
  • Personalen på Moder
    2025-05-10 10:42

    Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!

    Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform

  • Destination Jönköping nylanserar nu sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap för besöksnäringen att använda.
    2025-05-09 17:01

    Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap

    Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.

  • Caroline Cederblad, Maud Olofsson, Madeleine Brehmer. Systrarna vann Visitas årliga utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen".
    2025-05-09 16:17

    Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen

    Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.

  • Louis Monville, projektledare för cykelleder på Västkuststiftelsen, är redo att inviga Sjuhäradsrundan med en cykeltur runt den.
    2025-05-09 15:59

    Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige

    Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.

  • SJ arbetar för att sätta in fler avgångar och snabbtåg mellan Stockholm och Åre. SkiStar möter därmed gästens behov bättre.
    2025-05-07 14:44

    SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen

    SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.

  • Gränslandet erbjuder mycket. Exempelvis flytande igloos utanför Årjäng. Krappeto i norska Haldenkanalen. Eller vandring i Finnskogen.
    2025-05-07 14:12

    Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts

    Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.

  • Den 22 september besöker både rederiet Birka Gotland och Hapag Lloyd Härnösand i Höga Kusten.
    2025-05-07 12:25

    Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten

    De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.

  • Destination Östersunds Mikael Jonsson och Elisabeth Richardsson tog emot priset inför en stor publik på Visitadagen.
    2025-05-07 00:10

    Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider

    Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.

  • Göta Kanal - Så semestrar svensken i svensk besöksnäring
    2025-05-05 03:39

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

    Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter

  • Bastun i Jubileumsparken, Göteborg. En av pärlorna som Visit Sweden tipsar om.
    2025-05-05 00:06

    Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

    Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 29 april

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Delta på Swedish Workshop Storbritannien 2025

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Svenska Resebranschföreningens vårmöte
      2025-05-13
      • Stockholm
    • Besöksnäringsforum – Destination Eskilstuna
      2025-05-22
      • Eskilstuna
      • form.apsis.one
    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-02 00:47

      Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige

      Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...

    • 2025-05-05 00:06

      Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

      I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...

    • 2025-05-05 03:39

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...

    • 2025-05-03 23:36

      Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025

      En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet