-
Stark men spretig utveckling för turistbussföretagen under 2022
Efter två år av pandemi så reste sig äntligen turistbussföretagen på nytt under 2022 – åtminstone delvis.
Sveriges Bussföretags årliga rapport över marknadsutvecklingen inom turist- och beställningstrafik visar att beställningstrafiken med buss återhämtat sig starkt, medan paketresorna lite längre bort fortsatt är påverkade av omvärldsläget.
Tre av fyra ökade sin omsättning inom beställningstrafiken
Rapporten visar bland annat att tre av fyra företag ökade sin omsättning inom beställningstrafiken. Inom researrangörsverksamheten har däremot endast en tredjedel av företagen sett en ökning, medan lika många har sett sin omsättning minska. Sammantaget så har närmre nio av tio företag sett en ökad eller oförändrad omsättning.
”Beställningstrafiken inom Sverige är den marknad som tydligt återhämtat sig allra mest efter det stålbad som pandemin innebar. Vilket förklaras av ett uppdämt resebehov hos företag, organisationer och skolor. Resor ut i Europa blev lidande av att under delar av 2022 fanns fortfarande en hel del inreserestriktioner kvar, vilket gjorde att en del resor fortsatt sköts upp.” Kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Allt fler anser att researrangörsverksamhet inte är relevant
Samtidigt som researrangörsverksamheten har återhämtat sig sen pandemin, anser allt fler företag (22,8 %) att researrangörsverksamhet inte är relevant. Det är den högsta nivån hittills sedan mätningarna började genomföras.
”Det är anmärkningsvärt att andelen företag som anger att researrangörsverksamhet inte är relevant är på den högsta siffran hittills. Vår analys av detta är främst att man inte ser att marknaden kommer återvända inom en överskådlig framtid. Men också att det i vissa fall har blivit svårare att ställa resegarantier.” Fortsätter Anna Grönlund.
Bristen på personal är påtaglig för turistbussföretagen
Bristen på personal är också påtaglig för många företag i spåren av pandemin. En särskild fråga ställdes kring om företagen har tackat nej till uppdrag med anledning av detta och det visade sig att drygt 70 procent av företagen i någon utsträckning fått göra det.
”Turist- och beställningstrafiken har alltid haft stora säsongsvariationer utan någon sammanhållen säsong. Det gör att den i många delar av landet är beroende av medarbetare som inte arbetar heltid – där många lämnade branschen under pandemin. En stor utmaning just nu är uppdrag med kort varsel, såsom tåg- eller flygersättning.” Avslutar Anna Grönlund.
Här kan ni se webbinariet: Hur mår den svenska turistbussbranschen.
- Text: Transportföretagen
- Foto: Transportföretagen
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli. Från mi...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
-
Gästbloggare
-