-
Visit Swedens halvårsrapport: finansiellt resultat strax över förväntan
Visit Swedens finansiella resultat för första halvåret 2023 ligger strax över den statliga ägarens ekonomiska förväntningar.
”Jag och mina kollegor på Visit Sweden är oerhört glada och stolta över att vi fortsätter att leverera på de mål som vår ägare satt upp. Även om omvärldsläget och konkurrensen hårdnat.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden. ”Samtidigt ser vi att den nivå vi har på anslagen idag gör det utmanande att kunna gå från att hålla intresset uppe till att verkligen locka de intresserade att också resa till Sverige och semestra.”
Sammanfattat resultat:
◆ Totala intäkter uppgick till 58 519 TSEK.
◆ Rörelseresultatet uppgick till 860 TSEK.
◆ Periodens resultat uppgick till 763 TSEK.◆ 2 200 publicerade researtiklar internationellt till ett PR-värde om 580 MSEK.
◆ 120 arrangerade pressbesök i Sverige första halvåret.
◆ Nytt kommunikationskoncept för tydlig, internationell marknadsföring.
◆ Internationella bilden av destinationen Sverige fortsatt positiv – men utmanas.
◆ Stort intresse för pilotprojekt om Open Data för besöksnäringen.Visit Swedens finansiella resultat (763 TSEK) för första halvåret är i nivå med ägarens uppsatta ekonomiska mål som uppnås med god marginal genom en rörelsemarginal på +1,47% (ägarens mål är >0,5%) och en soliditet på 34,95% (ägarens mål är 20–35%).
Starkt intresse för Sverige som turistland
De årliga ekonomiska medel som anslås bolaget av staten (104,6 MSEK) används för att skapa effekt för svensk besöksnäring. Bland annat genom medieexponering av Sverige som turistland i en rad utvalda länder. En exponering som ska skapa intresse och nyfikenhet för Sverige som resmål.
Visit Sweden noterar att det turistrelaterade Googlandet om Sverige, i de länder Visit Sweden marknadsför Sverige är starkt och intresset från internationell press för Sverige som turistland är stort.
Researtiklar, pressbesök och marknadsföringskampanjer
Visit Sweden har under första halvåret initierat närmare 2 200 researtiklar som publicerats på de marknader Visit Sweden bearbetar: Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike och USA. PR-värdet på de publicerade artiklarna uppskattas till 580 MSEK, vilket motsvarar ungefärlig kostnad för annonsering för att uppnå motsvarande effekt.
Till och med juni genomfördes även 120 pressbesök i Sverige som Visit Sweden initierat. Vilket är en ökning med 28 procent jämfört med samma period föregående år. Ökningen kan främst tillskrivas effektivisering genom digitalisering, uppdaterad organisation och nya arbetsprocesser.
Marknadsföringskampanjen ”Spellbound by Sweden” fortsatte under året i Storbritannien och USA. Samt nya erbjudanden till tyskspråkiga researrangörer har lanserats i Tyskland, Österrike och Schweiz som innebär möjlighet att nå aktörer på svenska destinationer.
Fem projekt har genomförts under första halvåret
Under första halvåret genomfördes och slutrapporterades fem projekt som helt eller delvis finansierats av Tillväxtverket:
◆ Säkrare upplevelser i svensk natur: Instruktionsfilmer om säkerhet för besökare i den svenska naturen. Samt en modell för Tillväxtverket om hur svenska aktörer kan arbeta med film för att möta ökad efterfrågan på säkra naturupplevelser.
◆ Förstudie om Kulturturism: För att skapa en tydligare bild av svensk kulturturism, skapa tydligare definition av begreppet kulturturism och skapa en överblick om insatser för att främja kulturturism.
◆ Studie av den finansiella styrkan i svensk besöksnäring: För att skapa en tydligare helhetsbild av det finansiella läget i svensk besöksnäring.
◆ Open Data: En förstudie om Open Data för besöksnäringen. Kring vad som krävs för att nå internationell framgång och ökad digital tillgänglighet av svenska attraktioner och upplevelser.
◆ Kunskapsförädling: Förbättrad och tydligare paketering och än mer anpassat innehåll i Visit Swedens omfattande kunskapsbank för svenska besöksnäringsföretag. Tidigare var innehållet mer riktat mot offentliga aktörer i regioner och kommuner.
Nytt tydligt kommunikationskoncept för marknadsföring
För att öka igenkänningen av resmålet Sverige i text, bild och film i den starka, internationella konkurrensen från andra destinationer och resmål, har Visit Sweden tagit fram ett tydligt kommunikationskoncept för alla kommunikationskanaler: ”A destination of a different nature”.
Till kommande, internationella kampanj har kommunikationskonceptet använts till att formulera budskap kring ”Luxury of a different nature”. Vilket uttryck det kommer att ta, får man vänta på tills kampanjen lanseras under oktober.
Bilden av Sverige är fortsatt positiv men utmanas
Även om bilden av nationen Sverige i internationell nyhetsmedia utmanas med en till synes aldrig sinande ström av negativa narrativ, visar Visit Swedens senaste varumärkeskartläggning för destinationen Sverige att bilden av destinationen Sverige fortsatt stark och positiv och resenärer är positivt inställda till att resa hit.
”Vi, liksom Svenska Institutet och Sveriges regering ser med oro på hur bilden av nationen Sverige internationellt påverkas av den allmänt negativa medierapporteringen som pågått under en längre tid.” Säger Susanne.
Marknadsföring motverkar den negativa Sverigebilden
Visit Swedens uppdrag är att framhäva just destinationen Sverige, som en del av Sverigebilden. Detta arbete visar tydligt positiva effekter.
”Vi ser att budskapen vi marknadsför om turistlandet Sverige når fram ute i världen och aktivt motverkar den i övrigt allmänt negativa Sverigebilden. Vi skulle kunna göra mycket mer för att stärka Sverigebilden om vi bara hade mer men framför allt rätt resurser.” Avslutar Susanne Andersson.
Här hittar ni Visit Swedens halvårsrapport i sin helhet.
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.- Text: Visit Sweden
- Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-