-
Marcus Ståhl – så kommunicerar ni ert hållbarhetsarbete
Jag fick härom veckan möjlighet att vara med i ett av Visit Swedens seminarier (som ni hittar här). Temat var ”Så kommunicerar du ditt hållbarhetsarbete”. För dig som inte har kikat på seminariet kommer här en sammanfattning och några tips.
Generellt upplever jag att ni som jobbar i besöksnäringen är väldigt duktiga på att arbeta hållbart. Både vid val av leverantörer och hushållning av resurser men också hur ni bidar till lokala samhällen och utvecklar attraktiva platser för både boende och besökare.
Ska jag börja med Sökmotoroptimering?
Många tror att SEO (sökmotoroptimering) är nyckeln, men när det kommer till hållbarhet är det kanske inte alltid prioriterat. SEO handlar om att optimera sin webbplats för att matcha ett sökbeteende. Men om det inte finns en efterfrågan på specifika hållbarhetsrelaterade söktermer, kan affärsnyttan vara begränsad. Det är ex 20 000 som söker på ordet ”hotell” i Sverige varje månad, men bara 10 som söker på ”hållbara hotell”. Det finns alltså ingen större affärsnytta att optimera sin hemsida för den typen av söktermer som marknaden ser ut nu.
Om man lyckas göra sitt hållbarhetsarbete till något unikt som lyfts av branschpress och olika kanaler kan det dock skapa ett värde och indirekt påverka SEO-effekten. Men generellt sett är det inte där jag skulle börja.
När det kommer till webben, hur ska jag kommunicera hållbarhet där?
Jag tycker både att hållbarhet ska synas på startsidan och ha en egen sida med mer detaljerad information angående ert hållbarhetsarbete. Om ni till exempel är en restaurang kan hållbarhetsinformationen inkluderas på menyn eller om ni är ett hotell kan den finnas på rumssidan. Hållbarhet bör vara närvarande överallt där det passar in i er verksamhet och kommunikation.
Finns det en social mediekanal som är bättre lämpad för att prata om hållbarhet?
Precis som på webben bör hållbarhet synas lite överallt på sociala medier, från själva kanalerna till fysiska platser som er matsal och receptionsdisk. Alltså inte bara skapa ett inlägg en gång som handlar om hållbarhet, låt istället hållbarhet bli något ni nämner då och då men ur olika perspektiv och med olika vinklar.
Finns det några generella tips för den som vill komma igång?
◆ Starta processen internt och var transparenta med era åtgärder. Om ni lyckas få med er kollegorna har ni ökat chansen att lyckas.
◆ Tänk på ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet.
◆ Sätt upp tydliga mål och var öppna om era ambitioner.
◆ Berätta om er resa mot målet istället för att framstå som att ni redan nått dit.
◆ Kom ihåg att kommunicera era initiativ – om ni inte berättar, vem gör det då?Kan hållbarhet locka nya följare i sociala medier?
En hållbarhetsrapport är inte direkt en säljande faktor, men allt fler människor väljer hållbara alternativ om de är likvärdiga i pris. Genom att kommunicera hållbarhetsinitiativ och hållbarhetsarbete på ett bra sätt kan det förstärka gästupplevelsen och leda till positiva rekommendationer.
Hoppas detta sammandrag är till hjälp för dig!
Kurs: Digital Marknadsförare Besöksnäringen
Jag har nyligen uppdaterat min digitala utbildning Digital Marknadsförare Besöksnäringen och inkluderat tre videos om Hållbarhetskommunikation. Det här är en komplett marknadsföringskurs som går igenom allt från Google Analytics, sökmotoroptimering, hur du skapar en effektiv hemsida, målgrupper i sociala medier och nu även hållbarhetskommunikation och mycket mer.
Så här skrev en av våra tidigare kursdeltagare:
”Kursen var verkligen något jag har nytta av i min roll som strateg hos en regional turismorganisation! Den innehåller uppdaterat material om saker jag behöver ha koll på både i kontakt med näringen och för att kunna hålla en relevant riktning i vårt strategiska bakom-kulisserna-arbete. Bra urval, presenterat på ett sätt som håller nyfikenheten och intresset uppe hela vägen igenom. Kort och gott: Tack!”
Med rabattkoden turismnytt får ni 40% rabatt fram till årsskiftet.
Rabattkod: turismnytt
Ord. pris: 4900:- ex moms.
Pris med rabatt just nu: 2940:- ex moms.Är du ett företag eller destinationsbolag som vill köpa fler licenser är du välkommen att maila!
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Marcus Ståhl
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 2025
Mest under Destination, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Visit Sweden har svaret: Hetast just nu – Midsommar (och jul…)
Visit Sweden har listat vilka sidor på sin globala sajt visitsweden.com som just nu har flest besökare
-
Svensk Handel: Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp
Svensk Handel kan med nya siffror visa vad såväl barn som vuxna helst vill se under granen
-
Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
Plattformen GoTo HUB som redan används av flera destinationer blir nu också tillgänglig i Norrköping
-
Transportstyrelsen: Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår
Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året, punktlighet och biljettpris är utmaningar
-
Best Western Hedåsen i Sandviken utses till Skandinaviens bästa hotell inom BWH Hotels
Av 179 hotell i Skandinavien är det Best Western Hedåsen i Sandviken som vinner Hotel of the Year 2024
-
Chalmers: Kondensstrimmor från flyg spelar stor roll för klimatet
Det går dock att minska klimatpåverkan genom att optimera flygrutterna
-
Tänndalen tar nya steg i omställningen till eldrift i fjällmiljön
Tänndalens Fjällanläggning testar, som en av de första anläggningarna i världen, en eldriven pistmaskin.
-
Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern
Liseberg tar nu ett viktigt steg och öppnar Kaninlandet varje helg under vintern
-
Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026
Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern
Under våren 2024 testade Liseberg för första gången att ha Kaninlandet öppet när övriga parken var stängd...
-
Andrea’s finalblogg: Det långsamma värdet i svensk besöksnäring
Svensk besöksnäring behöver en uppvärdering av sin betydelse för landets attraktionskraft och motståndskraft. Jag...
-
Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026
Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård. Royal St...
-
Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
Norrköping blir först ut i Östergötland med ett nytt stöd för besöksnäringen! Plattformen gör det lättare...
-
-
Gästbloggare
-