-
Destination Eskilstuna uppmanar: Hyr ut ditt boende vid stora evenemang
Destination Eskilstuna uppmanar privatpersoner att hyra ut sina boenden under stora evenemang, eftersom platsens kommersiella boendemöjligheter bokats upp i snabb takt.
Efterfrågan är just nu större än utbudet
Under februari står Eskilstuna värd för två stora evenemang. Det kulturpolitiska konventet Folk och Kultur i Munktellstaden och Melodifestivalen i Stiga Sports Arena. Två evenemang som lockar fler besökare till Eskilstuna än vad stadens hotell har kapacitet för. För att möta denna utmaning uppmanar Destination Eskilstuna privatpersoner att hyra ut sina boenden.
”Efterfrågan är större än utbudet när det genomförs stora evenemang och möten här i Eskilstuna. Det är ett gyllene tillfälle att tjäna några extra slantar för den som har möjlighet att hyra ut sitt boende, via exempelvis airbnb.se.” Säger David Hofmann, VD på Destination Eskilstuna. ”Jag är helt övertygad om att de som väljer att öppna upp sina hem för besökare av evenemang som Folk och Kultur kommer att vara goda Eskilstunaambassadörer.”
För dialog med arrangörer om boendesituationen
Evenemang är viktiga för Eskilstunas invånare och stadens utveckling. Dess besökare bidrar till lokal besöksnäring och handel.
”Stora evenemang ger turistekonomiska effekter, skapar tillväxt för kommunen, stärker varumärket Eskilstuna och bidrar till en attraktiv stad. Vårt strategiska evenemangsarbete har lett till ökad samverkan mellan kommunen och närings- och föreningslivet. Vilket är en viktig förutsättning för den fortsatta utvecklingen av vår gemensamma plats.” Säger David.
Destination Eskilstuna för dialog med arrangörer om boendesituationen och samarbetar kring kommunikationsinsatser för att få potentiella besökare att boka boende på kringliggande orter vid stora evenemang.
”Det bästa vore såklart om alla som vill bo i Eskilstuna kunde göra det. För om de bor här kommer de även med största sannolikhet gå ut och äta på kvällen, kanske shoppa och besöka något av våra besöksmål.” Säger Petra Nordström, Content Manager Destination Eskilstuna.
Man kan få personliga tips och ett annat välkomnande
För att få besökare till det kulturpolitiska konventet Folk och Kultur att få upp ögonen för boendealternativ via airbnb.se samarbetar Destination Eskilstuna med arrangören Kulturlyftet.
”Vi tipsar besökare om boendealternativ via airbnb.se via både arrangören och våra egna kanaler. Alla kanske inte vill bo på annat vis än på just hotell, och just dessa besökare tappar vi. Men de som väljer att göra det kommer få en helt annan upplevelse av vår plats. Man får en annan kontakt med eskilstunabor, kan få personliga tips och ett helt annat välkomnande.” Säger Petra.
Läs mer om Eskilstuna på Turismnytt här.
- Text: Destination Eskilstuna
- Foto: Alvin Wedstedt/Destination Eskilstuna
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024. Detta enligt statistik från Visita.
-
Andreas Cederlund är Head of Promotion & PR på Swedish Lapland Visitors Board
Andreas Cederlund klev nyligen in i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Swedish Lapland i världen.
-
Att låna pengar för att resa – dröm eller dyrköpt nöje?
För många av oss är resor givetvis årets höjdpunkt. Det är då vi släpper vardagen, världen öppnar sig och nya intryck får fylla både sinne och kamera. Att uppleva andra kulturer, smaker och miljöer är...
-
Kalmar Water Expo tillbaka 2026 – med Allsvenskan i segling
Den 8–10 maj 2026 kommer Kalmar Water Expo tillbaka – och får den här gången sällskap av Allsvenskan i segling.
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Mellan den 12 och 21 september är det premiär för Food Fest Gothenburg. En ny matfestival med smakupplevelser i Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen i regionen. Augusti var en relativt stabil månad.
-
Kusthotellet Styrsö har öppnat – ny destination i Göteborgs skärgård
Med havet som granne och skärgårdens historia i väggarna öppnade Kusthotellet Styrsö på en av Västsveriges mest älskade öar.
-
Idéer för skiddestinationer som vill tänka nytt i sin marknadsföring
Marcus Ståhl ger unika och spännande idéer för kampanjer, marknadsföring och tillvägagångssätt för skiddestinationer.
-
Heart of Lapland dubbelt nominerad till prestigefullt pris
Heart of Lapland har nominerats till årets Publishingpris i två kategorier. Sveriges mest heltäckande kommunikationstävling.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Länsmuseet lämnar Örebro slott
Örebro läns museum hyr sedan oktober 2018 lokaler för utställningar på Örebro slott. Museichef B...
-
Järvsö laddar för vintern – fler boenden och nya skidområdet lockar
Efter en succésäsong med hela 296 000 skiddagsbesök förbereder sig Järvsöbacken nu för säsongen ...
-
Hotel Pigalle satsar på en ny musikalisk och gastronomisk era
Sedan öppningen 2014 har Hotel Pigalle satt Göteborg på både den nationella och internationella ...
-
-
Gästbloggare
-