-
Scandic lanserar ett nytt lojalitetsprogram – Scandic Friends
Scandic lanserade den 27 augusti ett nytt lojalitetsprogram som stärker det kommersiella gästerbjudandet, bygger starkare lojalitet och skapar mer relevanta upplevelser. Scandic Friends har byggts om från grunden och erbjuder nu en mer förmånlig, personlig och digitaliserad medlemsupplevelse.
Nya Scandic Friends går från fem, till sju medlemsnivåer
Scandic Friends är det största lojalitetsprogrammet inom den nordiska hotellbranschen med tre miljoner medlemmar. Med fokus på att utveckla och förbättra lojalitetsprogrammet ytterligare är målsättningen att fördubbla antalet medlemmar fram till 2030. Under 2023 representerade Scandic Friends cirka 38 procent av andelen sålda rumsnätter.
Nya Scandic Friends har en ny struktur och design och går från fem, till sju medlemsnivåer. Varje nivå innehåller noga utvalda förmåner och erbjudanden som möter gästernas behov. Oavsett om medlemmarna interagerar med Scandic ofta eller mer sällan. Även medlems- och nivåspecifika erbjudanden förbättras. Det blir enklare att tjäna och lösa in poäng, ta del av olika förmåner och avancera inom programmet. Det ger möjligheter till att förbättra sin vistelse genom tilläggstjänster.
”Lojala och återkommande gäster är väldigt viktigt för oss på Scandic. De driver inte bara vår tillväxt, utan skapar också en stark och stabil gemenskap kring våra varumärken. Vi har nu en solid plattform för en förbättrad medlemsupplevelse och skapat förutsättningar för en fortsatt utveckling av programmet och nya spännande partnerskap. Detta tillåter oss att fortsätta bygga långvariga relationer med starkare incitament att välja Scandic för framtida hotellbokningar.” Säger Jens Mathiesen, VD och koncernchef på Scandic Hotels Group.
Har lagt stor vikt på att skapa ett ekosystem som kan utvecklas
En viktig del i utvecklingsarbetet av programmet har varit att analysera och genomföra djupintervjuer med befintliga och potentiella medlemmar samt av resemarknaden och andra branscher. Nya Scandic Friends är därför byggt på dessa insikter i kombination med Scandics kunddata för att ge en mer skräddarsydd och personlig medlemsupplevelse. Med ambitionen att öka medlemmarnas interaktion, incitament och engagemang i Scandic över tid.
”Ett gästfokuserat lojalitetsprogram skapat för att ta vara på varje medlemsinteraktion har varit grundläggande fokus under hela utvecklingen. Vi har lagt stor vikt på digitala investeringar för att möjliggöra och skapa ett ekosystem som vi kan utveckla över tid. Detta är bara starten och jag är övertygad om att våra medlemmar kommer att uppskatta nya funktioner och erbjudanden som successivt kommer adderas framöver.” Säger Thérèse Cedercreutz, Chief Commercial Officer på Scandic Hotels Group.
Är startskottet på nästa generations lojalitetsprogram
Nya Scandic Friends träder i kraft från 27 augusti. Under dagarna flyttas nuvarande medlemmar successivt in i det nya Scandic Friends.
Lanseringen är startskottet på nästa generations lojalitetsprogram. Fler nyheter, personliga förmåner och erbjudanden kommer att adderas i programmet framöver.
Här kan ni läsa mer om Scandic på Turismnytt.
- Text: Scandic Hotels Group
- Foto: Scandic Hotels Group
-
SJ slutar sälja Vys tågavgångar Stockholm-Karlstad-Oslo
Hmm, man kan fundera på SJs bevekelsegrunder...
-
Digitalisering lyfter fram dolda kulturarv – nytt samarbetsprojekt startar 2026
Ska levandegöra kulturarvet i sydostregionen (Kalmar och Karlskrona)
-
Höga Kusten står värd för Placebranders Day i september 2026
Samlar alla som jobbar med platsutveckling och platsmarknadsföring i Höga Kusten 3-4 september 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 2025
Mest under Destination, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Visit Sweden har svaret: Hetast just nu – Midsommar (och jul…)
Visit Sweden har listat vilka sidor på sin globala sajt visitsweden.com som just nu har flest besökare
-
Svensk Handel: Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp
Svensk Handel kan med nya siffror visa vad såväl barn som vuxna helst vill se under granen
-
Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
Plattformen GoTo HUB som redan används av flera destinationer blir nu också tillgänglig i Norrköping
-
Transportstyrelsen: Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår
Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året, punktlighet och biljettpris är utmaningar
-
Best Western Hedåsen i Sandviken utses till Skandinaviens bästa hotell inom BWH Hotels
Av 179 hotell i Skandinavien är det Best Western Hedåsen i Sandviken som vinner Hotel of the Year 2024
-
Chalmers: Kondensstrimmor från flyg spelar stor roll för klimatet
Det går dock att minska klimatpåverkan genom att optimera flygrutterna
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern
Under våren 2024 testade Liseberg för första gången att ha Kaninlandet öppet när övriga parken var stängd...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...
-
Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
Norrköping blir först ut i Östergötland med ett nytt stöd för besöksnäringen! Plattformen gör det lättare...
-
Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026
Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård. Royal St...
-
-
Gästbloggare
-