-
Svenska Destinationsnätverkets Höstmöte 2024
Den 8-10 oktober genomfördes Svenska Destinationsnätverkets (tidigare SNDMO) höstmöte i härliga Östersund. Mötet samlade ca 50 deltagare från ett 30-tal destinationer, från Skellefteå i norr till Lund i söder.
Destination Östersunds VD, tillika ordförande i Svenska Destinationsnätverket, Mikael Jonsson, är nöjd med dagarna:
“Våra årliga mötesplatser fungerar som inspirations-, kunskaps- och energihöjare för alla oss som jobbar i ledande positioner inom landets destinationsorganisationer. Vi hjälper varandra att utvecklas och bli bättre på ett prestigelöst och familjärt sätt. Jag känner mig otroligt nöjd och glad över att ha fått ta hand om mina kollegor från hela landet och visa dem en del av Östersund under dessa dagar.”
Intressanta samtal kring platsutveckling
Programmet innehöll bland annat erfarenhetsdelning kopplat till parasport och hållbar destinationsutveckling i Östersund. Samt intressanta samtal kring platsutveckling, AI och värdeskapande i samverkan. I programmet deltog också Fredrik Junkka, Statistiker på Tillväxtverket. Han kom med goda nyheter gällande utvecklingen av inkvarterings- och konsumtionsstatistik kommande år.
Även Susanne Andersson, VD på Visit Sweden, deltog under mötet och delade sin omvärldsanalys. Där bland annat ändrade resmönster och ett stort fokus på AI lyftes fram.
Om Svenska Destinationsnätverket
Svenska Destinationsnätverket är en icke-vinstdrivande, opolitisk organisation som utvecklar den svenska besöksnäringen genom att samla destinationsorganisationer och städer från Sveriges större kommuner.
Föreningen fungerar som ett påverkansorgan för nationella besöksnäringsfrågor mot relevanta intressenter och parter i svensk besöksnäring. Föreningen agerar även som ett gemensamt forum för kunskapsöverföring mellan organisationer för marknadsföring och destinationsutveckling.
Här kan ni läsa mer om Svenska Destinationsnätverket på Turismnytt.
- Text: Destination Östersund
- Foto: Destination Östersund
-
Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige enligt data från Tillväxtverket.
-
Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om en miljözon klass 3. Detta pga att utredningen har varit bristfällig.
-
Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj
Fem frågor. En flirtig presentation. Och plötsligt har man matchat med ett besöksmål. Visit Värmland lanserar en rolig och unik kampanjwebb.
-
Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland
Finnlines noterar ett ökat intresse bland svenskar och finnar inför sommaren. Ombord märks det vissa skillnader i vad man handlar.
-
Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen
Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på fossilfria drivmedel visar på en politisk ambitionshöjning. Det välkomnas av Transportföretagen.
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en ny fotbollscup i fjällvärlden för unga.
-
Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser
Inför sommaren presenterar Svensk Camping de anläggningar som erhåller det högsta betyget i deras klassificering – fem stjärnor.
-
Visit Sweden – Undersökning visar att svenskar tycker om turister
Svenskars attityd till turister är mycket positiv. Det visar en attitydundersökning som Visit Sweden gjort inför sommaren.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Mest under Destination, Mat och dryck samt Evenemang och Museer/Utställningar
-
Ordförande Robert Pettersson om JHT:s första 30 år
30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen. Ordförande för JHT, Robert Pettersson, berättar om hur saker har förändrats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Mat och dryck samt E...
-
25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår
I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett av världens mest unika o...
-
Team Smör från Skövde vann årets SM i utomhusmatlagning
Det blev Team Smör med Christoffer Beijbom och Astrid Alfredsson som tog hem segern i årets final av SM i...
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en he...
-
-
Gästbloggare
-